Announcement

Collapse
No announcement yet.

hoe lang gaat dj-gear mee?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• hoe lang gaat dj-gear mee?

hallo allemaal,

ik ben sinds kort opzoek naar een goede dj set voor een beginner. ik weet al wat ik wil kopen, maar ik zit er over te denken om het 2e hands te kopen.

de meeste dingen die 2e hands worden aangeboden zijn al 2 jaar gebruikt, dus ik vroeg me af; hoe lang gaan cd spelers/mixers nou precies mee?

want ik bedoel, als een mixer 5 jaar meegaat en je koopt er 1tje van 3 jaar oud, dan heb je er (maar) 2 jaar plezier van, maar voor hetzelfde geld gaat het 10 jaar mee en dan is het dus zeker een goede koop.

ik zou dus graag willen weten hoelang dit equipment mee gaat: (wordt alleen gebruikt in slaapkamer en wordt afgedekt met theedoeken :p)

- A&H xone 22 mixer
    - reloop rmx40
    - reloop iq2
    - djm400
    - xone 32 of 42
    - dateq xtc 1 of 2
    - ecler nuo 3 of 4 of 5

de laatst 3 zijn alleen goedkoop te krijgen, als ze meer dan 3 a 4 jaar oud zijn.

ook hoor ik graag jullie ervaringen over het vervangen van faders/knoppen.

Hmm hoelang gaat iets mee???

Ik denk dat je hiervoor eerst een andere vraag moet stellen als het 2de hands is. Wat is er allemaal mee gebeurt??? Pas als je weet wat er allemaal precies mee gebeurt is kun je een redelijke schatting maken. Kortom, bij 2de hands kun je testen of het werkt of niet en kijken of het beschadigd is. Hoelang het dan nog mee gaat zul je waarschijnlijk nooit echt 100% zeker kunnen zeggen.

We hebben ervaring met dateq lpm en die gaan na genoeg eeuwig mee. Na 10 jaar een keer een service beurtje paar faders misschien vernieuwen en gaan met die banaan. We hebben nog een dateq gpm gehad die een jaar of 22 oud was en die doet het nog steeds prima. Dus dateq jah gaat heel lang mee en is zeer degelijk en betrouwbaar.

Comment

bedankt voor de reactie :D

Comment

Ik hou zelf als vuistregel een afschrijving van 30% bij de eerste aanschaf en hierna driemaal de garantietermijn aan voor de verdere afschrijving.

Bij een Sennheiser product waar dan 2 jaar garantie op zit schrijf ik bij de aanschaf 30% af, waardoor ik nog 70% overhou. 2 x 3 = 6. En 70 / 6 = ca. 12% per jaar afschrijving.

Comment

Inderdaad, kijk wat ermee gebeurd is. Als de mixer uit de verhuur komt zal hij waarschijnlijk een stuk meer te lijden hebben gehad dan wanneer hij ook alleen op een slaapkamer gebruikt is.

Het is redelijk gebruikelijk om "duurzame bedrijfsmiddelen" (waaronder ook dj equipment valt) in een jaar of 5 af te schrijven. Dat wil zeggen dat je eigenlijk moet zorgen dat je na 5 jaar weer genoeg centjes hebben om een nieuwe te kopen. In boekhoudkundige termen noemen ze dat de economische levensduur.

Dat wil echter niet zeggen dat zo'n mixer op zn vijfde verjaardag overlijd. Zo'n ding kan prima 10 jaar meegaan, maar hij kan ook 1 dag na de garantie kapot gaan.

Mijn advies: koop een A merk (alle genoemde merken behalve reloop vallen daaronder) en als je het tweedehands koopt, let er dan goed op hoe het gebruikt is.

Tenslotte: wat er niet op zit kan ook niet kapot. Als je een effectmixer met een hoop extra's koopt kan er meer aan kapot dan wanneer je bijvoorbeeld een Dateq XTC koopt.

Comment

Working...
          X