Announcement

Collapse
No announcement yet.

CD vs MIDI

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• CD vs MIDI

Hoi,
    Ik struikelde over een aantal MIDI spelers die Bax verkoopt. Aangezien ik spaar voor CD spelers met een normale mixer met effecten, wat niet erg makkelijk is voor die prijs, heb ik serieus nagedacht over de MIDI spelers, maar alsnog kom ik er niet uit.

Het gaat om 2x DJ Tech Kontrol One spelers (http://www.bax-shop.nl/digitale-dj-g...t-details.html) en een DJ Tech Mixer One (http://www.bax-shop.nl/digitale-dj-g...t-details.html)
    Het liefst blijf ik bij deze set omdat alleen deze positiever is voor mijn budget. Als MIDI duurder zou zijn zou ik er sowieso niet over nagedacht hebben

Waarom ik een nieuw topic heb aangemaakt is omdat ik denk dat er meer mensen met deze vraag zitten en ik meen dat het er zo wat overzichtelijker op blijft.

Laten we beginnen met de positieve kanten van de CD spelers met normale mixer:
    -Je hebt geen PC nodig
    -Je kan gewoon een USB'tje pakken, net als een CD die je net van je DJ vriend krijgt als je op een feestje staat
    -Je neemt het mee! Geen laptop (die ik niet heb!) nodig
    -Het gevoel. Ik vind het draaien met een MIDI controller volgens mij niet het einde. Ik mis het gevoel dat ik er met CD spelers bij hoop te krijgen.

Negatieve punten
    -Snel een nummer downloaden en draaien gaat niet zo makkelijk. Wel denk ik dat ik mijn MIDI controller die ik al heb aansluit op de MASTER-out van de mixer om op deze manier effecten te kunnen krijgen. Ook heb ik dan (via Traktor) er wat kanalen bij.
    -Effecten zijn zonder deze opstelling niet om van te juichen op de DJX750.

Positieve punten MIDI
    -Effecten! Software-gestuurd dus van hoge kwaliteit.
    -BPM aflezen en pitch andere plaat er gewoon aan gelijk stellen.
    -Opstelling is niet groot (niet dat dat een probleem is)

Negatieve punten MIDI
    -Altijd een PC nodig. Ik heb geen snelle laptop, dus als ik op een feestje wil draaien zal dat niet gemakkelijk gaan.
    -CD'tje? Kan niet!
    -Kleine pitch fader

Ik heb ook nog een vraag wat ook negatief kan worden voor de MIDI.
    Mijn MIDI-controller nu (BCD3000) heeft dat als je beatmatchet (wat al niet makkelijk is met een kleine pitch fader) en hij dus niet meer op 0 staat, dat hij zomaar van 127,03 naar 127,78 gaat bijvoorbeeld. Dit is absoluut niet fijn, en ik weet niet waar het aan ligt. Hierdoor gaat het beatmatchen wat ik al zo lastig vind nog moeilijker. Gaat dit wel normaal werken met de andere MIDI?
    Want als ik genoodzaakt ben gewoon de BPM af te lezen en bij te stellen op het andere deck schiet ik er niks mee op.

Kan ik als ik met de MIDI zou kunnen draaien ook met normale CD spelers draaien?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
    Mvg
    Ruben

Boeh, da's een lap tekst.

Om eerst eens wat dingen uit de wereld te helpen :mrgreen:;
    -Het gevoel. Ik vind het draaien met een MIDI controller volgens mij niet het einde. Ik mis het gevoel dat ik er met CD spelers bij hoop te krijgen.
    Dat ligt er maar helemaal aan in welke prijsklasse je het zoekt. Ga je in het laagste budgetsegment MIDI-controllers kijken dan zou je hem zo tussen een joystick en zo'n stuurwiel kunnen zetten, zegmaar. ;) Neemt echter niet weg dat het voor beginners een van de leukere manieren is om lekker thuis kennis te maken met het DJ-vak.

Snel een nummer downloaden en draaien gaat niet zo makkelijk. Wel denk ik dat ik mijn MIDI controller die ik al heb aansluit op de MASTER-out van de mixer om op deze manier effecten te kunnen krijgen. Ook heb ik dan (via Traktor) er wat kanalen bij.
    Vrij internet op locatie, ik ben het nog niet vaak tegengekomen. Zelden zelfs. Gewoon zorgen dat je bijloopt met de laatste tracks voor je naar je feestje vertrekt. ;)

-CD'tje? Kan niet!
    Kan wel. Ofwel steek je hem in je laptop, ofwel neem je een alles-in-1-apparaat dat zowel met CD's als USB/MIDI om kan gaan. De Numark NDX 800 is hier een erg mooi voorbeeld van.

en hij dus niet meer op 0 staat, dat hij zomaar van 127,03 naar 127,78 gaat bijvoorbeeld
    BPM meters zijn eigenlijk nooit accuraat en zeker niet in het budgetsegment. Het enige wat het doet, is een indicatie geven van de snelheid. Het kan dan inderdaad dat hij iets verspringt.
    Het echte fijne mixwerk moet je alsnog zelf doen. En dat doe je door veel te oefenen, te oefenen, te oefenen en te oefenen. Vervolgens oefen je wat meer tot je zoveel geoefend hebt dat je het zonder BPM meters kan. ;)

Mocht dat niet lukken, dan heb je altijd nog de 'alarmknop voor dummies' in je software en dat is de 'sync' knop :mrgreen:

Kan ik als ik met de MIDI zou kunnen draaien ook met normale CD spelers draaien?
    Nouja, als je nogal gehecht bent aan de 'sync' knop of BPM meters, is het wel even wennen met CD-spelers die hier niet over beschikken en zul je waarschijnlijk al snel de mist in gaan.

Kortom; eerst leren beatmatchen, dan kun je bijna overal op draaien. En daar heb je alleen een CD-speler met een jogwheel, cue/play en pitch voor nodig, in feite. ;)

Comment

Haha oke;)
      Maar wat ik bedoel over de BPM die van 127 naar ineens een halve hoger gaat: Niet de meter, maar het nummer zelf gaat dan ineens langzamer/sneller! Dus als je ze hebt gebeatmachted en ze allebei 127 zijn, verspringt de ene ineens zodat je ze weer moet beatmatcen. Dat is onhandig en vervelend.
      In welke van de twee opties denken jullie dat er meer toekomst en power in zit? MIDI of CD?

Comment

De toekomst zit absoluut in MIDI. Dat zie aan alle ontwikkelingen, kijk maar eens naar de nieuwe Pioneer / Denon spelers. Oke, er zit nog een cd gleuf in, maar ze zijn eigenlijk veel meer gericht op het afspelen van MP3's via USB of midi. Logisch ook, softwarematig dj'en heeft alleen maar voordelen t.o.v. cd's.

Comment

Ik zet m'n zinnen op MIDI. Zelfs de grote merken kunnen tegenwoordig niet meer zonder omdat er zoveel vraag naar is. Vaak worden er ook nog alles-in-1 DJ-stations uitgebracht waar je CD's in kunt steken, USB-sticks, SD-kaartjes en ze dan aan je software hangen via MIDI. Dan kun je echt alle kanten op.

Wat betreft het verspringen, daar zou ik niet zo snel iets op weten.

Comment

Oke jongens!

Dat wordt nog knap lastig dan. Dat verspringen ligt niet aan Traktor, en zal de DJ Tech er ook geen last van hebben?

Comment

Kan ook aan je tracks liggen, is erg lastig te zeggen. Je zou er uitgebreid mee moeten experimenteren om echt te zien waar het mis gaat.

Comment

Oke, het is dus duidelijk dat er meer toekomst in MIDI zit. Maar, is het -qua budget- niet beter om gewoon met CD's te draaien? Zo kan ik als beginner makkelijk hier en daar draaien, ik hoef dan geen laptop te kopen (kost ook een hoop!) en heb ik geen PC nodig.
                Dat ik geen PC nodig heb knaagt toch wel. Ik zou dat graag hebben.
                Je kan het ook zo zien: Als MIDI de standaard wordt in de clubs, heb je alleen een USB'tje nodig, dan hoef je het niet per se thuis te hebben.
                Sorry, ik krijg er gewoon niet uit wat ik nu wil zeggen. Maar is het voor een wat gevorderde beginner (al 3/4 jaar bezig) aangeraden om MIDI te gaan, of (gezien de positieve kanten) toch naar de CD's te gaan? Bij allebei lever ik wat in, maar het echt nodig hebben van een PC -zelfs voor een tuinfeestje- lijkt mij niet handig. Zo'n MIDI-systeem lijkt mij alleen handig als je of alleen op je slaapkamer blijft of je een goede laptop hebt. Klopt toch?

Comment

Welke positieve kanten zie jij aan cd's dan? Budget is onzin, als je het legaal koopt is mp3 stukken goedkoper, en je betaalt alleen voor de tracks die je echt wilt (en niet voor die andere 20 tracks die toevallig ook op die cd staan). Als je download is het ook goedkoper ze niet op cd te hoeven branden.

Laptop heb je niet perse nodig, dat soort spelers kunnen namelijk ook prima MP3's spelen vanaf een USB stick of SD kaart. Geen computer nodig dus. Overigens vind ik zelf software veel makkelijker werken maar dat is persoonlijk, en je kunt altijd nog een laptopje aanschaffen natuurlijk.

Comment

Maar, is het -qua budget- niet beter om gewoon met CD's te draaien? Zo kan ik als beginner makkelijk hier en daar draaien, ik hoef dan geen laptop te kopen (kost ook een hoop!) en heb ik geen PC nodig.
                    Ieder kan daar natuurlijk zijn eigen keuzes in maken. Echter, wanneer je voornamelijk recente muziek draait zul je wel continu CD's moeten branden of Hitzones moeten scoren. ;)

Zo'n MIDI-systeem lijkt mij alleen handig als je of alleen op je slaapkamer blijft of je een goede laptop hebt. Klopt toch?
                    Dat zou ik niet te hard schreeuwen. :mrgreen: Ik zie regelmatig mensen op pad gaan met compacte controllers of uitgebreide MIDI-systemen. Op zich hoef je er ook geen extreme laptop voor te hebben. Neem als voorbeeld eens de Numark NS7. Die is echt gemaakt om te dienen als volwaardig MIDI-apparaat en heeft de 'body' van een strakke DJ-set. Laptopstandaard er boven en je hebt je setje helemaal af.

Wat je ook nog zou kunnen doen, is een soort middenweg kiezen, en dan kom je uit op USB- of SD-spelers.
                    Het digitale deel zit hem in de MP3's die je afspeelt en de geringe opslagmedia die je meehebt, het conventionele deel zit hem in het feit dat je geen laptop hebt.

Comment

Originally posted by Geluid-en-licht.com View Post
                      Laptop heb je niet perse nodig, dat soort spelers kunnen namelijk ook prima MP3's spelen vanaf een USB stick of SD kaart. Geen computer nodig dus. Overigens vind ik zelf software veel makkelijker werken maar dat is persoonlijk, en je kunt altijd nog een laptopje aanschaffen natuurlijk.
                      Het gaat over de DJ Tech spelers;) Die zijn alleen maar MIDI.
                      Ik denk dat ik aan kan nemen dat elke CD speler ook CD-RW's kan slikken, dan is het branden geen probleem!
                      Maar juist omdat je een laptop moet hebben heeft de MIDI bij mij een groot nadeel. Ik heb geen laptop -en ik heb al helemaal geen geld daarvoor.
                      Als ik de middenweg van de USB-SD spelers kies kom ik dus weer bij de NDX400 uit, die heeft USB én CD.
                      De positieve kant van CD's is dat ik de set overal mee naartoe kan nemen zonder PC. Ook download ik de nummers al los;)

Comment

Dus moet je inderdaad een speler hebben die ook USB sticks speelt. Dan kun je je setje toch overal mee naartoe nemen, terwijl je geen computer nodig hebt.

Comment

Dat is dus een NDX400... Tenzij er andere spelers zijn die én MIDI hebben én USB kunnen spelen, met een maximale prijs van €220/stuk.

Comment

Volgens mij stuurt de NXD 400 geen MIDI uit (staat er tenminste niet bij). Maar MIDI is ook alleen om dj software mee aan te sturen. Hij kan wel MP3's van USB spelen.

Comment

Precies, maar is er van dat soort spelers dat het wel kan van max. €220?
                              Last edited by Ruben123; Thursday-24-03-2011, 17:14. Reason: gram. fout

Comment

Working...
                              X