Hm, nog een pijnlijk moeilijke vraag... sommigen van jullie weten misschien dat ik een beetje de kant van Roger Sanchez op wil (deze stijl: http://www.youtube.com/watch?v=5kiQSAu-100) en omdat hij zelf ook met cd's werkt lijkt het me logisch dat ik dat dan ook moet kunnen, maar nu viel mijn oog op de Denon DN-SC2000 MIDI-controller... is samples gebruiken met zo'n speler niet veeeeel gemakkelijker omdat je precies ziet wat je doet op de pc? Aan de andere kant staan nog steeds de pluspunten van cd's voor mij... geen pc nodig, en het gevoel van cd's in je handen hebben (puur persoonlijk fijn gevoel!).
Announcement
Collapse
No announcement yet.
CD vs MIDI
Collapse
X
-
Net wat je speelgoed noemt;)
Voor MIDI wordt het dan of de genoemde Denon's met een MIDI-mixer of de AA VMS4.
Voor cd-spelers geldt: 2x NDX400, BCD3000 (MIDI-mixer op kanaal mixer aangesloten voor extra decks) en een DDM4000.
Roger Sanchez gebruikt 3 of 4 CDJ's met DJM800/2000, in theorie zou de cd-spelerset dus moeten kunnen werken op de manier hoe ik het wil...
Comment
-
Je hebt het wel steeds over duur. Maar je wil heel veel voor heel weinig. Dat werkt simpelweg niet zo.
Een midi controler is simpelweg de goedkoopste oplossing. Ja de DDJ-T1, Traktor S4, Allen & Heath Xone 4d, Dennon MC-6000 zijn niet de goedkoopste oplossing maar om iets vergelijkbaars kwaitatief in CDJ's en CDM om te zetten zit je al gauw op 2 CDJ-350 en een DJM-700. Reken maar uit wat dat kost. Ik denk dat zlefs als je de S4, flightcase en een HP laptop samen koopt ben je nog goedkoper uit.
Ga je een stap lager dan zit je in de range van de Vestax VCI-100 MkII, reloop DJ2 met interfacte ETC.
We nemen een uber cheape (en kwalitatief mindere dan de bovenstaande controllers) DJX750 van Behringer en 2 NDX200 van numark ben je nog vel duurder uit (sterker nog de denon midi controler is nog goedkoper).
De numark Mixdeck is nog goedkoper dan al het bovenstaande en is zowel MIDI als Stand alone (met CD's Dus).
Ook heb je het steeds over die Sanchez vogel :) maar zoals de engelse dat zegen:
DON'T IMITATE, INOVATE!
Ja laptops kunnen crashen ik heb ooit op een feest gestaan waar de DJ zijn laptop overhit raakte en dus moest wachten voordat hij hem opnieuw kan opstarten. Is allemaal waar maar ik heb ook legio's aan optredens gezien die gewoon goed gingen en ook al hadde de meeste een macbook (pro) niet iedereen heeft/had er een.
Schaf je een laptop aan voor het draaien gebruik hem dan alleen voor het draaien. Ga er niet mee lopen te gamen en surfen en je beperkt zo al een hoop risicos.
Midi mag niet alleen de toekomst zijn het is ook nog eens millieu bewuster en beter voor je rug want je hooft niet all die cd's mee te shouwen. Reken maar uit hoeveel cd's je niet mee moet nemen om een 500GB externe harde schijf (die in je binnezak past) te vullen.
Om af te sluiten met de woorden van Kruyf: Ell nadeel heb zijn voordeel :)
EDIT: Je ziet ook steeds meer dj's overstappen naar timecode zodat ze toch gebruik kunnen maken van tapltops en/of draaitafels maar toch het extra hebben van software en niet steeds cd's te hoven branden.Last edited by Mescalino; Sunday-24-07-2011, 15:07.
Comment
-
Ik dank jullie allemaal hartelijk voor de hulp! Tsja, duur, cd-spelers zijn uiteindelijk wel duurder ja, maar ik heb gewoon geen goede laptop, dus als die ook nog eens bovenop de +- €450 van de controller moet komen ben ik uiteindelijk weer duurder uit. Wat de DDM4000 en NDX400's kunnen is meer dan genoeg voor mij, het liefst wil ik gewoon met cd's kunnen draaien. Waarom? Het heeft me al aardig wat moeite gekost om niet naar vinyl te stappen, aangezien ik het gewoon leuker vind om met schijfjes te kunnen draaien. Dit geldt echter alleen voor thuisgebruik; de NDX400 spelers hebben USB ingangen, en ik heb laatst al 2 sticks gekocht voor het dj'en, dit gewoon voor de muziek, op de cd's zet ik alleen maar nummers waarvan ik zeker weet dat ik die over een jaar nog steeds wil draaien. Gewoon voor het gevoel dus.
De enige reden waarom ik MIDI (weer/nog) zou willen is omdat ik makkelijker kan zien wat ik doe. Ik snap ook helemaal wat je bedoelt met het niet overnemen van zijn stijl, ik wil er natuurlijk wel mijn eigen ding in vinden natuurlijk;) En dat doe ik nu ook al! 2-3 platen tegelijk draaien gaat prima en levert erg leuke live remixen op :)
Waarom ik ook nogal terughoudend over MIDI-controllers was, is omdat ik er geen gezien had die meerdere decks tegelijk kon aansturen, maar dat blijkt dus alleen in de lage prijsklasse te zijn. De VMS4 kan 4 decks tegelijk aansturen, precies wat ik wil eigenlijk! Maar, zo ook die Denon speler... (Denon DN-SC2000)
Ik snap de toekomst van MIDI ook helemaal, maak jullie geen zorgen ;) Maar is de toekomst dan ook dat je zelf je eigen controller en laptop meeneemt naar de club? Dat zal toch niet...? Het hele ''probleem'' van MIDI vind ik dat je toch beperkt bent tot een pc. Ik heb geen laptop en mijn pc hier (vaste pc) kan Traktor net aan, maar zodra er ook andere dingen gebeuren moeten wordt het wel lastig... Met al die dj-spullen wordt alles naar zolder verhuisd waar géén pc is, maar waar we er wel een neer gaan zetten (1,8gHz, 1GB Ram, niet veel soeps voor zware programma's).
Aangezien mijn eisen een beetje veranderd zijn sinds het begin van deze post, zal ik ze nog eens noemen:
Het liefste werk ik zonder pc en met cd's en usb's.
Ik geef het liefste zo weinig mogelijk geld uit.
Ik zou graag samples op kunnen nemen (zoals mogelijk is op DDM4000, kan dat ook met MIDI?)
Effecten zijn heel belangrijk, vooral Delay, Echo, Beamasher en Filter.
Ik werk met meerdere decks tegelijk, dus een beetje overzicht zou wel handig zijn :)
Loops! Ik maak heel veel loops. Lukken tot nu toe nog niet helemaal lekker, en een cutter (heet ie zo?), dat je een loop kan halveren, mist op de goedkope cd-spelers. Zou ik wel graag hebben....
Duurzaamheid, of beter gezegd stevigheid, is niet al te belangrijk aangezien ik vreselijk zuinig ben op mijn spullen.
Scratchen is heel belangrijk, vooral de backspin is een must.
Grootte is niet van belang, liefst hoe groter hoe beter (overzichtelijker).
Jogwheel mag denk ik ook wel groot zijn, aangezien je met een klein niet zo makkelijk een backspin maakt.
Het is voor thuisgebruik!
Ik denk dat dat wel zo alles is.... maar nog steeds omdat Roger Sanchez (sorry:P) ook nog via cd-spelers werkt zou ik niet weten waarom het mij niet zou lukken...
Bedankt voor het reageren!Last edited by Ruben123; Sunday-24-07-2011, 16:00.
Comment
-
Originally posted by Ruben123 View PostHet liefste werk ik zonder pc en met cd's en usb's.
Ik geef het liefste zo weinig mogelijk geld uit.
Ik zou graag samples op kunnen nemen (zoals mogelijk is op DDM4000, kan dat ook met MIDI?)
Effecten zijn heel belangrijk, vooral Delay, Echo, Beamasher en Filter.
Ik werk met meerdere decks tegelijk, dus een beetje overzicht zou wel handig zijn :)
Loops! Ik maak heel veel loops. Lukken tot nu toe nog niet helemaal lekker, en een cutter (heet ie zo?), dat je een loop kan halveren, mist op de goedkope cd-spelers. Zou ik wel graag hebben....
Duurzaamheid, of beter gezegd stevigheid, is niet al te belangrijk aangezien ik vreselijk zuinig ben op mijn spullen.
Scratchen is heel belangrijk, vooral de backspin is een must.
Grootte is niet van belang, liefst hoe groter hoe beter (overzichtelijker).
Jogwheel mag denk ik ook wel groot zijn, aangezien je met een klein niet zo makkelijk een backspin maakt.
Het is voor thuisgebruik!
De S4 supports 4 decks. (4 tracks of 2 tracks and 2 sample decks)
Je kan "on the fly" loops of samples opnemen of vooraf en ze in een apparte playlist zetten. Je kan zelfs een Footswitch aansluiten om samples en loops op te nemen op die mannier heb je toch altijd 2 handen vrij. De jogwheels zijn heel gevoelig en scratchen is heel goed mogelijk (bekijke de diverse filmpjes maar op youtube) Er is een zeer uitegreide selectie met effecten allemaal bereikbaar met knoppen boven aan.
Hij heeft 2 extra ingangen om of 2 tabletops of zelfs 2 draaitafels aan te sluiten voor nog meer mogenlijkheden.
1 piepklein nadeeltje is dat de low/mid/high geen "kill switch" hebben maar persoonlijk vind ik dat geen ramp.
Traktor pro is het beste software pakket voor DJ's (dit is niet alleen mijn mening maar ook die van de pro's) het overzichtelijk en er zit een goede engine achter.
plus de soft en hardware zijn 1 op 1 met elkaar afgestemd.
Ja, je hebt wel een pc nodig....
Ik heb zelf deze controler en het zou mij enorm verbazen als ik ooit een andere nodig heb. Met andere woorden je kan hier HEEL lang mee vooruit. De meeste ontwikkelingen zullen mijn insziens meer in de software zitten dan hardware de komende jaren.
Comment
-
bedankt voor je uitgebreide antwoord weer! Die speler is jammer genoeg niet iets te duur voor mij...
Ik denk dat de strijd zal gaan tussen de VMS4 en DDm4000, NDX400 (2x) en BCD3000 voor de meerdere decks. De BCD3000 gooi in gewoon op channel 3, bijvoorbeeld. Maar, de BCD3000 begint ook wel een beetje te slijten onderhand, en die ga ik NIET vervangen (: Toch zal ik dan de computer voor bijvoorbeeld het erg makkelijk kunnen loopen wel missen...
Waarom de Denon MIDI-speler die ik net noemde niet meer? Hoe verander ik de bass, mid en treble met het volume in de mix?
Comment
-