Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uitleg MACKIE PRO FX-12

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Uitleg MACKIE PRO FX-12

Hallo allemaal ik ben hier nieuw.

Ook redelijk nieuw in het DJen, mijn kennis hierover is zwaar matig maar ik hoop dat jullie mij verder op weg kunnen helpen.

Ik ben namelijk bezig met een klein apparaat die ik nu redelijk onder de knie heb, maar nu wil ik meer. Ik ben nu al een beetje ingelicht door verschillende mensen om een laptop aan te schaffen het liefst een macbook maar die is simpel nog even te duur, dus ik zou het moeten doen met een goedkope windows laptop met een paar aanpassingen op de geheugen misschien.

Ik heb ableton aangeschaft en binnenkort een laptop dus. Een midi controller wil ik aanschaffen maar ik heb thuis ook een groot apparaaat liggen waarvoor ik eigenlijk nooit wist waar het voor diende nu weet ik er iets meer over maar nog niet helemaal eigenlijk, ik heb zo'n gevoel dat ik er meer mee kan doen dan ik nu eigenlijk van af weet.

Ik heb thuis een MACKIE PRO FX 12 liggen, zie volgende link

De perfecte mixer voor de kleinere band of opnamestudio. De Mackie Pro FX 12 heeft zoals u dat van Mackie mag verwachten een heel goed geluid en de effectensectie zorgt ervoor dat u net dat beetje extra kunt geven.

En mijn vraag is wat ik hier mee kan doen, ik heb hem nog niet aan kunnen sluiten want ik moet nog wat kabels aanschaffen en uiteraard een laptop. En wat mijn verwachting hiervan is, is dat ik op al die 8 kanalen via mijn laptop en wellicht ableton verschillende nummers kan afspelen en dan door elkaar heen kan mixxen met diverse effecten.

Dus eigenlijk heb mijn draaitafels zeg maar op mijn laptop en de mixer is mijn MACKIE PRO FX 12 met 8 kanalen?

Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.

B.v.d.

En mijn vraag is wat ik hier mee kan doen, ik heb hem nog niet aan kunnen sluiten want ik moet nog wat kabels aanschaffen en uiteraard een laptop. En wat mijn verwachting hiervan is, is dat ik op al die 8 kanalen via mijn laptop en wellicht ableton verschillende nummers kan afspelen en dan door elkaar heen kan mixxen met diverse effecten.

Dus eigenlijk heb mijn draaitafels zeg maar op mijn laptop en de mixer is mijn MACKIE PRO FX 12 met 8 kanalen?
    Nee, dat gaat niet goed werken.

De Mackie Pro FX 12 is een erg leuke mixer, maar echt ontworpen om zangers en kleine bandjes uit te mixen in live situaties.

Daarnaast kan hij ook wel in de studio gebruikt worden, om bijvoorbeeld een zangeres met een gitaar of keyboard uit te mixen, ik noem maar iets. Maar het probleem is, je hebt maar 1 uitgang (master-uitgang) op die mixer zitten, wat nabewerking vrijwel onmogelijk maakt.

Wat je er wel mee kunt, is bijvoorbeeld een microfoon aansluiten en wat vocalen of instrumenten apart opnemen in je software. Die sporen kun je dan afzonderlijk bewerken en aanpassen.

Bedenk jezelf daarnaast dat je met Ableton produceersoftware in huis haalt. Dat is ontwikkeld voor het ontwerpen en maken van je eigen liedje.

Wil je echt bestaande nummers door elkaar gaan mixen zoals bekende club DJ's, dan moet je het echt gaan zoeken in het DJ-gear segment. Daar is die Pro FX 12 niet voor geschikt.

Comment

Ik dacht dat Ableton ook geschikt was voor live gebruik...
      (er zijn genoeg mensen die dt op het podium gebruiken...)
      Alleen is degene die op het podium bezig is, niet echt meer een DJ, meer een artiest. Als je ableton live gaat gebruiken btw, moet je erg creatief zijn.

Comment

Originally posted by Rick View Post
        Nee, dat gaat niet goed werken.

De Mackie Pro FX 12 is een erg leuke mixer, maar echt ontworpen om zangers en kleine bandjes uit te mixen in live situaties.
        Ja, dat was het enige iets wat ik van dat ding dus was wist dus.

Wat je er wel mee kunt, is bijvoorbeeld een microfoon aansluiten en wat vocalen of instrumenten apart opnemen in je software. Die sporen kun je dan afzonderlijk bewerken en aanpassen.
        Ja, ik wil het eigenlijk gebruiken gewoon Live te kunnen draaien.

Bedenk jezelf daarnaast dat je met Ableton produceersoftware in huis haalt. Dat is ontwikkeld voor het ontwerpen en maken van je eigen liedje.

Wil je echt bestaande nummers door elkaar gaan mixen zoals bekende club DJ's, dan moet je het echt gaan zoeken in het DJ-gear segment. Daar is die Pro FX 12 niet voor geschikt.
        Oke, ik weet dat je met Ableton muziek kan maken en livedraaien, maar het is dus niet echt weg gelegd voor het mixxen van andere nummers. Daar zou ik beter dus een ander software voor gebruiken?

Want ik weet dat je met Ableton knopjes kan toewijzen op je midi controllers, dit is dus niet (voor duidelijkheid) mogelijk op de MACKIE PRO FX-12?

Daarvoor heb ik dus andere mixer voor nodig.

Comment

De mixer die je hebt heeft geen MIDI functionaliteit aan boord. Dus je kan er geen software op de computer mee aansturen.
          Verder naar wat je wilt: live mixen.
          Wil je graag creatief doen met korte samples, of hele nummers aan elkaar mixen?
          En als je apparatuur wilt kopen, wat is dan je budget?

Comment

Originally posted by DJMa5treat View Post
            De mixer die je hebt heeft geen MIDI functionaliteit aan boord. Dus je kan er geen software op de computer mee aansturen.
            Okee duidelijk, thanks!

Wil je graag creatief doen met korte samples, of hele nummers aan elkaar mixen?
            Ik koop nummer via de beatport en daarmee mix ik en ben zelf ook rustig aan leren nummers te maken. In Ableton die samples klaar zetten en dan live aan de slag te gaan!

En als je apparatuur wilt kopen, wat is dan je budget?
            Nja is verschillend per maand, maar ken bijna elke maand wel € 400,- aan de kant leggen, maar heb vaak een gat in mijn hand. :)

Maar ik zag dit apparaatje en ik denk dat is iets wat ik zoek, wat denk jij?

Behringer DX2000USB koop je bij Bax Music met 30 dagen bedenktijd. Voor 23:00 besteld = morgen in huis! We Support Your Stage

Comment

Als je echt aan de slag wil als DJ om tracks door elkaar te mixen en lekker te draaien als een club-DJ, dan zou ik juist een simpele digitale DJ controller aanraden die je op je laptop aansluit. Dan kun je relatief goedkoop aan de slag met mixen, zonder dat je bakken met geld moet investeren en er later achter komt dat het niets voor je is, bij wijze van spreken. ;)

Denk aan een apparaat zoals de Numark Mixtrack Pro.

Daar kun je eenvoudig mee leren beatmatchen en mocht je het leuk vinden, ook creatief mixen, scratchen, werken met hotcues, noem het maar op. Een vrij uitgebreid apparaat voor het geld, zeker als je het vergelijkt met een losse mixer en twee CD-spelers bijvoorbeeld.

Comment

Het is duidelijk dat je voor een MIDI controller genoeg geld hebt, voor CD spelers moet je even sparen. De mixrtrack Pro is 200 euro. Je kunt geen betere controller kopen voor dezelfde prijs (mijn mening). Maar, je kan ook een paar controllers nemen. Denk dan bijvoorbeeld aan de Traktor S4, i.c.m. de Maschine Mikro. Dan kun je én tracks mixen én heb je een waslijst aan samples.
                Als je 3 maanden spaart, dan heb je deze set. Je kan ook een wat goedkopere 4 kanaals controller nemen (moet wel 4 kanaals zijn, 2/3 met tracks, 1 met samples), bijvoorbeeld de Reloop Terminal Mix
                De keuze is aan jou.

Comment

Als je echt aan de slag wil als DJ om tracks door elkaar te mixen en lekker te draaien als een club-DJ, dan zou ik juist een simpele digitale DJ controller aanraden die je op je laptop aansluit.
                  Ja, dat heb ik al en ik wil nu meer. Ik ben dorstig :p

Het is duidelijk dat je voor een MIDI controller genoeg geld hebt, voor CD spelers moet je even sparen. De mixrtrack Pro is 200 euro. Je kunt geen betere controller kopen voor dezelfde prijs (mijn mening). Maar, je kan ook een paar controllers nemen. Denk dan bijvoorbeeld aan de Traktor S4, i.c.m. de Maschine Mikro. Dan kun je én tracks mixen én heb je een waslijst aan samples.
                  Als je 3 maanden spaart, dan heb je deze set. Je kan ook een wat goedkopere 4 kanaals controller nemen (moet wel 4 kanaals zijn, 2/3 met tracks, 1 met samples), bijvoorbeeld de Reloop Terminal Mix
                  De keuze is aan jou.
                  Dat klinkt allemaal goed, ik ga dit even dalijk thuis om mijn gemakje bekijken.
                  Dus die DJ-mixer aansluiten op een laptop raad je dus af en kan beter jou idee volgen heb ik dus meer aan qua mixen van nummer en samples.

Comment

Nee, ik raad het niet af. Wat ik hier heb neergezet, zijn ook allemaal MIDI controllers. Alleen is de S4 veel uitgebreider dan de Mixtrack Pro. En als je Maschine Mikro ook hebt, dan heb je ook samples. Dus het is meer van, dat je moet kiezen tussen:
                    Numark Mixtrack Pro of Traktor Kontrol S4
                    Niks of Maschine Mikro
                    Je kan misschien ook de Maschine Mikro comineren met de Numark Mixtrack Pro, maar ik weet niet of dat goed werkt, aangezien de mixtrack Pro bedoeld is voor 2 kanalen (maar 2 faders, maar 2 high, med en low)

Comment

Nee, ik raad het niet af. Wat ik hier heb neergezet, zijn ook allemaal MIDI controllers. Alleen is de S4 veel uitgebreider dan de Mixtrack Pro. En als je Maschine Mikro ook hebt, dan heb je ook samples. Dus het is meer van, dat je moet kiezen tussen:
                      Numark Mixtrack Pro of Traktor Kontrol S4
                      Thanks ik ben al gelijk verliefd geworden op de Traktor Kontrol S4 :)
                      De Numark Mixtrack Pro zoiets heb ik nu en ik wil nu meer en ik denk dat met de Traktor Kontrol S4 goed zal komen.

Bedankt!

Comment

Je kan in plaats van een maschine Mikro overigens ook de Kontrol F1 kopen, bijvoorbeeld als je liever iets minder geld uitgeeft en toch niet zo veel samples wilt gebruiken. Als je a zo'n controller wilt kopen. Je kan het namelijk ook in iets anders teken, friet bijvoorbeeld ;)

Comment

Working...
                        X