Announcement

Collapse
No announcement yet.

matchen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• matchen

Ik heb de afgelopen dagen flink lopen draaien maar krijg het maar zelden voor elkaar om de nummers precies te matchen. Wordt er een beetje shaggie van. Een half jaar gelesen voordat men oude mixer kappot ging lukte het me wel. Ik kan maar geen gevoel krijgen in het jogwheel om de muziek als hij niet optijd loopt weer goed te krijgen. Ga dus vaak weer terug naar het begin. Is opzich niet erg maar volgens mij gaat dat ten koste van de tijd die er niet altijd veel is. De pitch heb ik op 8 procent staan heb ook al geprobeerd op 16 te zetten maar daar werd het niet beter op. Ik luister nu naar het verschil na elke acht beatz.

Iemand misschien tips of misschien soort oefeningen om het matchen wat beter onder de knie te krijgen?

ten eerste, 1 nieuw topic lijkt me voldoende ;) laten we hieronder verder doen.

dan voor je vraag. Ik herken je situatie, enkele maanden terug ook een volledig nieuwe set-up (van dubbele cd-speler naar tabletops van een totaal ander merk). Ik had ook het gevoel dat ik na 5 jaar weer stond waar ik ooit begonnen was. Maar ik merkte dat dit snel terug kwam, en momenteel zit ik weer op het niveau waar ik geëindigd ben. Mijn tip: blijven oefenen, ook al gaat het eens wat minder. En als je het gevoel krijgt weer helemaal op 0 te zitten, probeer dan in het begin eenzelfde nummer te beatmachen (dus op beide decks het zelfde nummer).

Comment

Daar heb je gelijk in sorry daarvoor.

Het blijven oefenen zit er wel in. Af en toe maar ff peukie roken als het niet mee wil zitten XD. Het gaat me alweer iets beter af. Het matchen opzich wil wel maar de overgangen komen iets te kort na elkaar. Maargoed trek me er niks van aan en blijf gewoon proberen. Het moet tenslotte te doen zijn:p. Nu heb ik alleen een knopje op men tabletops zitten waar ik de functie niet van snap. Het gaat om de brake knop.

Comment

over welke tabletop gaat het?

Comment

Numark NDX 400

Comment

(ik werk toevallig ook met deze speler)
            Als je de brake toets indrukt en je drukt op pauze (of cue), dan stopt het nummer heel traag. Door de brake-knop ingedrukt te houden en het jogwheel te verdraaien kan je instellen hoe traag het nummer moet stoppen.

Comment

Mmh toevallig ja. Okej weer wat bij geleerd. Het is dus eigenlijk al wat de naam brake zegt (rem). Heb de spelers nog maar een week maar ben er goed over te spreken. Beter als een wat goedkope combiset die ik eerst had. Waar kun je eigenlijk je reverse allemaal voor gebruiken. Ik heb laatst een setje gemaakt en ook gepost bij (in de mix) en heb deze toen gebruikt om als er publiek de gek aan te steken :p. Na een klein stukje tekst knald de bas er weer in maar heb nu dus die reverse knop gebruikt om klein stukje terug te gaan om vervolgens weer verder te gaan. Als er publiek zou zijn is het wel grappig dat dan iedereen denkt dat hij erin knald en gaat stampen hoewel die dus terugspoeld en overnieuw begind. Heb je ze mooi te pakken xd. Waar gebruik je ze nog meer voor dan?

Comment

je zou ze ook kunnen gebruiken bij het einde van je set bij bv een dj contest. of wanneer je van een rustig(er) genre rap naar een iets wilder genre wil gaan. Het zijn maar voorbeelden, aan jou om te ontdekken wanneer je dit effect kan gebruiken, en wanneer je dit beter niet kan gebruiken ;) (dj zijn haal je niet uit een boekje ;) )

Comment

Ik heb laatst wat gelezen dat het beter is als je onder de 8% blijft zitten als je de plaat die je erin wil mixen versneld. Wst is daar precies de reden van? Klopt het dat dan de plaat minder strak te matchen is? En hoe kun je het precies oplossen? Er stond bij dat je dan kortere overgangen kunt maken. Maar wat is dan korter?

Comment

De reden voor die 8% (is nu ook niet per se een vaste waarde, maar eerder een goede referentiewaarde) is dat als je meer dan 8% versneld / vertraagd, je dit hoort. Maar bij sommige overgangen is het net de bedoeling dat het nummer versneld of vertraagd klinkt. Het is net het aanvoelen van zulke dingen die je een goede dj maakt.

Comment

Op de meeste apparaten zit tegenwoordig en een keylock functie. Zo kun je een plaat best een flink stuk meer versnellen of vertragen dan die 8% zonder dat je het echt duidelijk hoort.

Comment

Ik dacht laat ik vandaag men brake knop een keer gaan gebruiken maar ik kan het niet voor elkaar krijgen. Druk de brake knop in en druk vervolgens op pauze of cue maar er gebeurt niks. Het zelfde geval met van te voren met het jogwheel instellen van de snelheid en dan op pauze of cue drukken. Maar er gebeurt weer niks anders als dat de muziek in een keer stopt.

Iemand misschien een suggestie

Comment

de brake knop moet oplichten vooraleer die effectief gaat werken bij het pauzeren van de muziek. Dit doe je door hem 1 maal in te drukken.

Comment

Dat is het punt juist. Hij licht wel op maar doet voor de rest niks. Fit is trouwens op beide spelers.

Comment

je hoeft hem niet ingedrukt te houden wanneer je op pauze drukt...

Comment

Working...
                              X