[edit Rick] Gekopiëerd vanuit een ander topic
Wat wordt er weer een hoop gezegd en geschreven.
Voor DJ gebruik moet je minimaal een vierkanaals geluidskaart hebben om normaal te kunnen draaien. Waarom? Voorbeluisteren. Waarom vier-kanaals?
- Deck 1 Links
- Deck 1 Rechts
- Deck 2 Links
- Deck 2 Rechts
Vierkanaals dus. Twee stereo kanalen als je het zo wil noemen maar één stereospoor is feitelijk twee kanalen, dus vierkanaals in totaal.
Maar Patrick? Je kan toch twee losse interfaces nemen? Natuurlijk kan dat, als jij weet hoe jij je software EN je WDM/CoreAudio/ASIO drivers dusdanig kan routen om ze naar twee aparte USB poorten met aparte interfaces kan sturen. Dan krijg je te maken met IRQ toewijzing en voltages en geloof me, dat wil je niet. Ik kan het in ieder geval niet instellen behalve op een Mac (en zelfs dan met VEEL moeite). Gewoon een all-in-one pakken. Scheelt je zeker een paar dagen werk.
Nu dat duidelijk is, welke gaan we dan nemen? Voor DJ gebruik is een beetje betrouwbaarheid wel een goede. En dan komen we al gelijk op één interface: Native Instruments Audio48J. 8-kanaals, dus je kan zelfs 4 decks gebruiken.
Waarom gelijk die interfaces van NI? Ze werken ALTIJD. Nee echt. Altijd. Zonder uitzondering. De dagen dat ik op de helpdesk zit krijg ik NOOIT te horen dat iemand hun Audio#DJ niet werkend krijgt. Echt nooit. Ja, Traktor misschien, maar mensen snappen Traktor gewoon niet omdat ze de ballentent van VirtualDJ vaak gewend zijn.
Dan terug naar de TS. De Audio#DJ serie werkt native met Windows en Mac en is zelfs gemakkelijk werkend te krijgen op *NIX systemen. Maar je wil er mee produceren? Prima, kan gewoon, want aan je sample rate van 96 kHz zal het niet liggen. Maar wat hinderlijk kan zijn is het aantal ingangen.
Of die ingangen een vereiste zijn? Mwah. Ga je er een drumstel of een hele band aan hangen? Niet doen dan. Ga je alleen zelf een microfoon eraan hangen voor af en toe wat in te zingen dan kan dat gewoon. Fantoomvoeding trek je dan gewoon uit een PS400 van Behringer. En zelfs als je grote multiopnames kan doen is dit mogelijk met een extern mixconsole maar heb je dan het nadeel dat je niet multi-track kan opnemen.
Als je dat opnemen tegen de borst stoot en per sé 50 tracks tegelijktijdig wil opnemen dan kan ik je wel vertellen dat je dan kan gaan rekenen op een prijskaartje van een paar duizend euro. Niet vanwege de D/A converters en de ADAT interface die samen een eurootje of 5000 gaat kosten. Nee, pak daar nog maar een extreem goede PC bij van een eurootje of 15.000. Dan moet je het net redden. Net.
En om dan alles weer lekker kort te sluiten: Audio8DJ. Goed. Stevig. Werkt ALTIJD. Ideale prijs-/kwaliteitverhouding.
Wat wordt er weer een hoop gezegd en geschreven.
Voor DJ gebruik moet je minimaal een vierkanaals geluidskaart hebben om normaal te kunnen draaien. Waarom? Voorbeluisteren. Waarom vier-kanaals?
- Deck 1 Links
- Deck 1 Rechts
- Deck 2 Links
- Deck 2 Rechts
Vierkanaals dus. Twee stereo kanalen als je het zo wil noemen maar één stereospoor is feitelijk twee kanalen, dus vierkanaals in totaal.
Maar Patrick? Je kan toch twee losse interfaces nemen? Natuurlijk kan dat, als jij weet hoe jij je software EN je WDM/CoreAudio/ASIO drivers dusdanig kan routen om ze naar twee aparte USB poorten met aparte interfaces kan sturen. Dan krijg je te maken met IRQ toewijzing en voltages en geloof me, dat wil je niet. Ik kan het in ieder geval niet instellen behalve op een Mac (en zelfs dan met VEEL moeite). Gewoon een all-in-one pakken. Scheelt je zeker een paar dagen werk.
Nu dat duidelijk is, welke gaan we dan nemen? Voor DJ gebruik is een beetje betrouwbaarheid wel een goede. En dan komen we al gelijk op één interface: Native Instruments Audio48J. 8-kanaals, dus je kan zelfs 4 decks gebruiken.
Waarom gelijk die interfaces van NI? Ze werken ALTIJD. Nee echt. Altijd. Zonder uitzondering. De dagen dat ik op de helpdesk zit krijg ik NOOIT te horen dat iemand hun Audio#DJ niet werkend krijgt. Echt nooit. Ja, Traktor misschien, maar mensen snappen Traktor gewoon niet omdat ze de ballentent van VirtualDJ vaak gewend zijn.
Dan terug naar de TS. De Audio#DJ serie werkt native met Windows en Mac en is zelfs gemakkelijk werkend te krijgen op *NIX systemen. Maar je wil er mee produceren? Prima, kan gewoon, want aan je sample rate van 96 kHz zal het niet liggen. Maar wat hinderlijk kan zijn is het aantal ingangen.
Of die ingangen een vereiste zijn? Mwah. Ga je er een drumstel of een hele band aan hangen? Niet doen dan. Ga je alleen zelf een microfoon eraan hangen voor af en toe wat in te zingen dan kan dat gewoon. Fantoomvoeding trek je dan gewoon uit een PS400 van Behringer. En zelfs als je grote multiopnames kan doen is dit mogelijk met een extern mixconsole maar heb je dan het nadeel dat je niet multi-track kan opnemen.
Als je dat opnemen tegen de borst stoot en per sé 50 tracks tegelijktijdig wil opnemen dan kan ik je wel vertellen dat je dan kan gaan rekenen op een prijskaartje van een paar duizend euro. Niet vanwege de D/A converters en de ADAT interface die samen een eurootje of 5000 gaat kosten. Nee, pak daar nog maar een extreem goede PC bij van een eurootje of 15.000. Dan moet je het net redden. Net.
En om dan alles weer lekker kort te sluiten: Audio8DJ. Goed. Stevig. Werkt ALTIJD. Ideale prijs-/kwaliteitverhouding.
Comment