Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beginnend dj

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Beginnend dj

Hey,

Ik wil starten met dj zijn ,mixen van muziek en alles wat daarbij komt kijken. Ik heb hier lang over nagedacht, ik wil het dus niet doen in een opwelling. Omdat ik er nog maar weinig verstand van heb had ik graag advies gehad , dit leek mij dan ook de ideale plaats om het te vragen. Mijn belangrijkste vraag is wat heb ik allemaal nodig om te beginnen met dj'en, wat is goed om mee te beginnen? Mijn budget ligt rond de 1000 euro voor speakers, hoofdtelefoon, .... Ik hoop dat jullie mij met dit onderwerp kunnen verder helpen?

Met Vriendelijke Groeten

Santhopet

Wij gaan de beslissing niet voor jou maken, maar ik kan je wel al volgende onderverdeling meegeven waaruit je zal moeten kiezen, wil je dat we verder helpen:

INPUT: laptop, cd's of platen?
    Wil je met een laptop draaien dan heb je naast je laptop ook een dj controller nodig
    Wil je met cd's of platen draaien, dan heb je naast 2 cd-spelers of 2 platenspelers nog 1 dj mixer nodig (en uiteraard cd's of platen)

SPEAKERS: wil je speakers waarmee je op feestjes kan gaan draaien? zo ja, voor hoeveel man denk je dit te gaan doen, wat voor muziek zal het worden, wat voor feesten,...? Afhankelijk daarvan kunnen we adviseren hoeveel je jouw budget wellicht zal mogen optrekken.
    Wil je enkel speaker om thuis mee te oefenen, dan volstaat een (oudere) stereo-installatie vaak. Heb je dat niet, kijk dan naar monitor boxen. In dat geval zal het met 1000 euro ook heel krap worden als je jouw ander materiaal er ook wil mee gaan kopen.

KOPTELEFOON: Keuze uit on ear (traditionele koptelefoon) of in ear (soort oortjes, maar dan professioneel, kan ook op maat) De prijs is doorgaans vergelijkbaar. Koptelefoons heb je ook tussen de 20 en 1000 (of misschien zelf meer) euro. Koptelefoons zijn zo persoonlijk dat je best eens zelf gaat luisteren hiervoor.

BEKABELING: afhankelijk van je voorgaande keuzes en wat je nog allemaal er bij wil

STATIEVEN: als je luidsprekers voor feestjes wil, zeker niet over het hoofd zien

DJ BOOTH (/tafel): absoluut niet noodzakelijk, maar wel netjes/ praktisch (ook niet doen als je deze niet kan vervoeren, en je wil toch op pad gaan met je materiaal) Misschien wacht je hiermee beter tot je al wat langer bezig bent.

VERLICHTING: trek daar maar extra budget voor uit ;) om je even in te leiden begin met parren als basislicht, en best LED. Kijk daarna pas naar effecten, kies ook best vanaf het begin voor DMX (ook al gebruik je deze nog niet vanaf het begin).

Comment

Bedankt voor het uitgebreide antwoord, hier kan ik zeker is over beginnen nadenken en hoe ik men budget het best besteed. Ik hou jullie zeker op de hoogte waarvoor ik ga kiezen.

Comment

Mathias heeft een mooi antwoord gegeven! netjes!
        mijn advies is:
        Loop niet te hard van stapel, Je hebt er lang over nagedacht of je dit wil gaan doen maar om zeker te weten of je het écht leuk vind zal je het moeten proberen!
        Mijn advies is dus: koop een DJ setje (bedenk of je via de laptop, cd's of usb wil gaan draaien zoals Mathias al zei)en een koptelefoon en ga lekker oefenen! Pas als je het een beetje kan en wil gaan optreden hoef je aan de andere dingen te gaan denken.

Verder kan je vaak op (school)feestjes draaien waar al licht en geluid is! zo hoef je in het begin dus echt nog niet al die apparatuur te hebben! focus je in het begin op het draaien!

Comment

Originally posted by Gijsjongeneel View Post

Verder kan je vaak op (school)feestjes draaien waar al licht en geluid is! zo hoef je in het begin dus echt nog niet al die apparatuur te hebben! focus je in het begin op het draaien!
          Moet zeggen dat ik in het begin vooral met eigen materiaal drive-in "moest" doen, en dat ik pas later cafés, contests, "festivals" etc. deed met materiaal aanwezig. Ik denk dat het voorgaande dus niet per se een vaste stelregel hoeft te zijn.

Comment

Originally posted by Mathias Van Rechem View Post
            Moet zeggen dat ik in het begin vooral met eigen materiaal drive-in "moest" doen, en dat ik pas later cafés, contests, "festivals" etc. deed met materiaal aanwezig. Ik denk dat het voorgaande dus niet per se een vaste stelregel hoeft te zijn.
            nee dit is ook zeker geen stelregel, maar met een beetje mazzel kan je zo wel je eerste feestjes regelen!

Comment

Working...
            X