Announcement

Collapse
No announcement yet.

alweer beginnersvraagje.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• alweer beginnersvraagje.

Hallo,

Onze zoon van 12 wil graag een DJ set kopen.
    Hij heeft het er al maanden over, en bij feestjes is hij de hele avond bij de dj te vinden.

Hij wil graag de laptop gebruiken. (wie weet later nog wel eens ook et cd's)

Omdat we natuurlijk weten hoe fanatiek hij is en blijft, vinden we het verstandig om het niet te duur te gaan maken.

Bedoeling is dat hij wat thuis gaat draaien voor zichzelf of voor een feestje thuis of bij vriendjes.

Wat heeft hij nodig.
    Versterker en boxen (goedkoop setje van 100/150 euro is wel te vinden zag ik)

verder een mengpaneeltje (2kanaals??)

laptop is aanwezig.

Ik lees dat het dan aan te bevelen is dat er een ext. geluidskaart komt, om kanaal van laptop in tween te splitsen voor mengpaneel.
    In hoeverre heeft ie dan ook nog een midi controller nodig? is dit noodzakelijk? of kan ie zonder al aardig vooruit?

budget dachten we eigenlijk aan 200 euro, (max 300)

iemand tips waar op te letten? of extra aan te denken?

het is wel een heel laag budget voor controller én speakers. Maar als het echt low-budget mag zijn, kan het natuurlijk wel. Maar verwacht geen wonderen hiervoor.
    In de veronderstelling dat de speakers dienen om thuis te oefenen zou ik je gewone monitors aanraden (en geen speakers om voor publiek te draaien):
    voorbeeld: http://www.bax-shop.nl/dj-studio-mon...t-details.html
    en een basis controllertje: http://www.bax-shop.nl/digitale-dj-c...t-details.html
    en een koptelefoon niet te vergeten uiteraard: http://www.bax-shop.nl/dj-hoofdtelef...t-details.html
    Dit is slechts een voorbeeld. Maar het geeft denk ik wel een beetje een voorbeeld van wat je in welke prijscategorie kan gaan zoeken. Zeker speakers en headphone koop je best op gehoor/ gevoel, want dat is zeer individueel.

(tip: vergeet ook geen audio kabel van de controller naar de speakers)

Comment

Tja 200/300 euro is echt geen groot budget.

Versterker en boxen (goedkoop setje van 100/150 euro is wel te vinden zag ik)
      150 euro voor versterker en boxen? Kan niet meer zijn geweest dan een Skytec versterker met wel hele goedkope boxjes, waar ik Behringer nog wel zou aanraden zou ik hier niet aan beginnen, zelfs niet als starter.

Een beetje versterker kost al 200/250 euro. Actief setje zou wel kunnen voor de prijs, maar als je ooit aan uitbereiding denkt (aangezien u zegt dat uw zoon erg fanatiek is) kun je die meteen weer weg doen op het moment dat hij wat groter wil.

Zelfs met een goedkoop Behringer setje kom ik al boven de 300 euro uit... En dan heb je nog niet eens kabels, mixertje, hoofdtelefoon, extr. geluidskaart.

Een echte DJ set kun je er niet voor kopen, dus voor het budget zou ik naar Mathias zijn advies gaan kijken.

Voor een set meer bedoeld voor feestjes zou ik dan wat langer 'doorsparen'.

Misschien komt deze set dan nog het meest in de buurt van het budget. Het heeft in ieder geval een goede versterker (gezien de toekomst), maar dan moet je nog een controller, hoofdtelefoon en mengpaneel, etc erbij kopen.

Voor 200/300 heb je dat allemaal niet, zeker niet met een losse versterker
      Bij de goedkoopste versterkers van Bax staat ook niet voor niets deze 'waarschuwing':

Vergeet niet dat uw versterker het meest belast wordt in je complete geluidinstallatie en dat wanneer deze uitvalt u geen noodoplossing kunt maken, wat u wel kunt bij een uitvallend kanaal van je mixer; dus bezuinig niet op een goede versterker!
      Ik denk dat u zou moeten kiezen tussen 2 dingen:
      -puur en alleen de geluidsset (maar verwacht er inderdaad geen wonderen van en misschien nog een te laag budget)
      -een mooie DJ starterskit met een controller, monitoren, hoofdtelefoon, etc voor puur en alleen thuis gebruik.

Beide tegelijk is gewoon niet realistisch met dit budget tenzij het flink omhoog gaat.

Persoonlijk zou ik kijken naar monitoren, een controller, hoofdtelefoon, etc. Dat is voor het budget veel haalbaarder en realistischer.
      Monitoren zijn ook nog wel in een woonkamer te gebruiken bij feestjes, maar verwacht dan geen knallend geluid, zou meer achtergrond zijn.

Indicatie van de echte minimale kosten per onderdeel:

Controller: vanaf ongeveer 100 euro (Behringer heeft er een van 64,-, maar dat is wel de basis van het basis)
      Versterker: minimaal vanaf 200-250 euro, de DAP Palladium-serie is vaak uitgesproken als de meest degelijke serie in hun prijsklasse, beginnen vanaf 235.
      Speakers: moeilijk, vanaf elke prijs te krijgen. geldt meestal wel, hoe duurder hoe beter. Maar laten we niet vergeten dat uw zoon nog maar 12 is. Zelf had ik op die leeftijd deze en die voldeden redelijk. Maar die doen velen op het forum af als rommel, dus heel erg lang plezier heb je er dan ook niet van (ik heb ze zelf een 4-5 jaar gehad en daarna vervangen omdat ik wat groter ging en heb ze nu voor thuisgebruik waar ze nog prima voldoen). Van daaruit kun je dan met merken als DAP en Behringer stapjes omhoog gaan in de prijsklasse, misschien nog JB en Devine, maar goed, het hangt er gewoon vanaf wat je wilt uitgeven.
      Mengpaneeltje: vanaf 35,- heb je een hele kleine simpele. DJ mengpanelen beginnen rond de 50,- maar dan zit je ook echt in de laagste klasse.
      Hoofdtelefoon: kwestie van smaak en wat je er voor over hebt, beginnen rond de 20,-
      Audio-interface/usb geluidskaart: beginnen bij 29,- basis van de basis en hoe meer functies hoe hoger de prijs

Waar je verder aan moet denken:
      -microfoon
      -kabels (ook geen kostenplaatje die je moet onderschatten, kan ook al snel 50,- worden.
      -met PA speakers: statieven

Wat ik duidelijk wil maken is dat beginnen vanaf het begin wel redelijk veel gaat kosten.

Comment

Originally posted by Dablyou View Post
        Mengpaneeltje: vanaf 35,- heb je een hele kleine simpele. DJ mengpanelen beginnen rond de 50,- maar dan zit je ook echt in de laagste klasse.
        ik neem aan dat het hier dan over een analoog mengpaneel gaat waar nog cd spelers of platenspeler op aangesloten moeten worden. Niet echt van toepassing dan in deze casus

Originally posted by Dablyou View Post
        Audio-interface/usb geluidskaart: beginnen bij 29,- basis van de basis en hoe meer functies hoe hoger de prijs .
        of je kijkt naar een controller waar deze al is ingewerkt. ;)

Comment

ik neem aan dat het hier dan over een analoog mengpaneel gaat waar nog cd spelers of platenspeler op aangesloten moeten worden. Niet echt van toepassing dan in deze casus
          Nee oké dat is zo, maar heel veel kanten kun je niet op in dit budget. En ik had het puur even over een PA set.

of je kijkt naar een controller waar deze al is ingewerkt.
          Zoals de Numark Mixtrack Pro II
          Daarom zei ik al dat ze het beste naar jou aanbeveling kunnen kijken, en de PA set nog even achter wegen laten.
          Last edited by Dablyou; Sunday-09-03-2014, 22:05. Reason: codering foutje

Comment

bedankt voor jullie reakties,

Zou dit iets zijn?
            zo ver ik kan zien kan ik deze weer aansluiten op een versterker met boxen (evt. later)
            of moet hier toch weer een mixer tussen???

Deze middelgrote DJ MIDI controller heeft een ingebouwde audio-interface, waardoor een speakerset, microfoon en hoofdtelefoon direct aan te sluiten zijn. Geleverd met Virtual DJ LE software!
            Last edited by _gijs_; Tuesday-11-03-2014, 22:23.

Comment

dit is een prima mixer. Het enige nadeel dat ik kan vinden (wat je wel vaker hebt bij controllers) is dat je geen gebalanceerde output hebt (enkel een rood-wit aansluiting). Hierdoor kan je bij grotere opstellingen (grofweg gezegd als je speakerkabels langer dan 5m zijn) ruis krijgen doordat andere kabels, bv van elektriciteit, storing veroorzaken in de audio kabels. Dit probleem valt makkelijk op te lossen door een DI box na je controller te plaatsen, en vanaf daar XLR kabels te gebruiken. Maar voor een huiskamer opstelling met monitoren verwacht ik niet direct problemen.

Comment

Zit ook een leuk combivoordeel bij (onder de productinformatie) met hoofdtelefoon en monitoren ;)
                Scheelt net iets meer dan een tientje, maar tis wat

Comment

Working...
                X