Announcement

Collapse
No announcement yet.

Waarmee draaien?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Waarmee draaien?

Hallo,

Mijn kameraad en ik willen graag als duo draaien in discotheken e.d.
    Waarmee is het verstandig (en het meest gebruikte) om te gaan draaien.
    Hiermee bedoel ik, kunnen we beter de muziek op cd's zetten of op usb?

Alvast bedankt!

dat ligt eraan :) heb je een usb lezer of een cd speler :p
    overal is het waarschijnlijk beter om een usb te gebruiken omdat het goedkoper is en je kan er echt een hele hoop muziek op zetten.
    als je een betrouwbare maar nog wel goedkope usb stick wilt moet je een SanDisk kopen :)
    8gb - 11 euro
    16gb - 13 euro
    32gb - 21 euro
    64gb - 34 euro
    128gb - 55 euro
    256gb - word niet veel verkocht maar is rond de 110 euro gevonden

Comment

Dat is heel persoonlijk. Ik draai als het kan zoveel mogelijk met gewone cd's, dus .wav en geen mp3. MP3 320 is mooi, maar vergeleken met 'gewone' cd's is de geluidskwaliteit wel echt te horen. Ook heb ik een grote bibliotheek van .wav bestanden op mijn externe harde schijf staan, tenminste de belangrijkste nummers. Ik heb ook wel heel veel MP3 hoor, meeste is van iTunes, maar heb ook veel van mijn Cd's geript. Downloaden heb ik uiteraard vroeger wel gedaan, doe ik niet meer, want de boetes met illegaal gedownloade muziek draaien zijn niet mis. Ik heb één keer een controle gehad zelfs, in een discotheek in Groningen, waar gedacht werd dat ze met illegaal gedownloade muziek draaide.

Ik had op dat moment gelukkig mijn hele cd koffer bij me, zodat van alle compilatie cd's die ik had gemaakt het origineel ook mee was. Verder draaide ik met Spotify en het Horecaprogramma van de zaak zelf. Vergunning voor het draaien van andermans muziek had de discotheek uiteraard zelf.

Mooie, betaalde, programma's om legale muziek te draaien zijn bijvoorbeeld Spotify (met als heel groot nadeel dat met de muziek buiten het programma niet gedraaid kan worden, tenminste voor zo ver ik weet) maar Virtual DJ (DJ software) heeft ook zo'n dienst, uiteraard wel voor in hun DJ software, zullen vast wel meer opties zijn.

Maar voordat iemand hier wat gaat aanbevelen lijkt het me goed om eerst wat te weten:
      -wat is je budget
      -wat heb je al
      -wat is je ervaring
      -hoe zie je het voor je

Je hebt zelf wel een setje nodig, want DJén is ook heel veel oefenen, vooral als je met zijn 2'en bent.

Comment

Originally posted by (Daan)RandomStyleRecords View Post
        overal is het waarschijnlijk beter om een usb te gebruiken omdat het goedkoper is
        Als je alles netjes legaal doet, denk ik niet dat het daarom zoveel goedkoper is. (moet je maar even de regelgeving rond auteursrechten uit pluizen die voor jou van toepassing is). Bij grotere discotheken zal je materiaal vinden dat je gewoon rechtstreeks op je laptop kan aansluiten (vaak CDJ200- djm900). Maar wat echt het beste is? kies gewoon waarmee je liefste draait. En al doende leer je die keuze wel maken ;).

Maar besef ook goed dat als je nu start met draaien, je niet morgen in discotheken aan de bak zal kunnen. Zelfs volgend jaar nog niet. Je zal eerst ervaring moeten opdoen, vaak op feestjes die je minder fijn vind. En hiervoor heb je vaak je eigen (of zelf gehuurde) set-up nodig.

Comment

Bedankt voor de reacties!
          Even voor de duidelijkheid.
          Ons Genre is hardstyle, hoewel we er ook bewust van zijn dat we misschien moeten beginnen met een ander genre.
          Maar aangezien er in de hardstyle-scene onwijs veel artiesten en ook soorten hardstyle zijn (softer en harder), willen we alles heel georderd houden.
          Als we bijv. van plan zijn cd's te gebruiken, willen we ook per artiest een cd maken omdat we daar zeker genoeg nummers voor hebben, maar dat houdt het ook overzichtelijker in een map bijv.
          Maar is dit op usb net zo overzichtelijk als dat je per artiest een cd hebt, niet dat je tijdens het draaien te veel moet gaan zoeken naar een nummer.
          Dit is voornamelijk mijn vraag nu.

Comment

Maar is dit op usb net zo overzichtelijk als dat je per artiest een cd hebt, niet dat je tijdens het draaien te veel moet gaan zoeken naar een nummer.
            Dit is voornamelijk mijn vraag nu.
            Ligt aan wat je gebruikt. Nogmaals, waar draaien jullie nu mee?
            USB kan je alles sorteren in mapjes, ligt aan het apparaat of hij die mapjes ook herkend. Of gewoon inderdaad alles in één lijst.
            Heb je alles legaal? Anders is draaien in een discotheek (of waar dan ook) verboden. USB of CD, hangt ervan af wat je zelf het fijnst vind.
            Draai je met MP3? Dan zeg ik USB.

Waarom?
            -Geen krassen, geen kans op flippen van CD's
            -Inhoud ten alle tijden aan te passen
            -Klein, makkelijk mee te nemen
            -Uiteindelijk een goedkoper medium, (koop er een stuk of 4/5 en je bent klaar. Cd's, naar mate er meer materiaal uitkomt moet je meer branden en dus meer cd's kopen)

Maar nogmaals, beantwoord even wat vragen die jullie gesteld worden, dan hebben we een beter beeld bij de situatie.
            Welke set hebben jullie? Kan je daarmee goed USB afspelen? Moeten jullie nog een set kopen? Wat is het budget daar dan voor?
            Hebben jullie al jullie muziek legaal? Etc.

Comment

Originally posted by Dablyou View Post
              nogmaals, beantwoord even wat vragen die jullie gesteld worden, dan hebben we een beter beeld bij de situatie.
              Welke set hebben jullie? Kan je daarmee goed USB afspelen? Moeten jullie nog een set kopen? Wat is het budget daar dan voor?
              Hebben jullie al jullie muziek legaal? Etc.
              We hebben momenteel 2 Reloop Draaitafels en een Behringer mengpaneel, hier zit nog geen USB-ingang op, maar aangezien we het verschil willen weten over wat makkelijker/beter en overzichtelijker is, overwegen we dus een nieuwe te kopen met USB-ingang.
              Het budget voor een evt. nieuwe set is nog niet echt bepaald, maar we weten wel dat het best veel kost, dus daar houden we rekening mee.
              Onze muziek is inderdaad legaal gekocht.

Hopelijk kun je hier iets mee?
              Mocht je nog vragen hebben stel ze hier dan even, ik probeer ze dan zo snel mogelijk te beantwoorden.

Alvast bedankt!

Comment

In de club draaien. Een mooie droom voor velen.

En dan is het zover. Belangrijkste vraag die er nu dus komt.
                Wat staat er in deze club waar je gaat draaien?
                Leuk en aardig allemaal als je met een usb stick wil draaien maar als er geen medium staat om usb mee af te spelen sta je mooi een avond te kijken. Zelfde geld voor een cd of een laptop.

Dus wat werkt nu het beste? Geen idee. Dat kan je alleen maar zeggen als je weet wat er staat.
                Usb komt over het algemeen wel heel erg vaak voor. Een garantie kan ik je hier natuurlijk niet geven.

Voordelen van een usb zijn dat ze zoals al aangeven niet veel kosten terwijl er eigenlijk vrij veel opkan. Als je het dan ordend met ik noem maar een record box ( of de tegenhanger van denon ) dan is het op locatie erg makkelijk en snel door je tracks heen te zoeken. Nadeel. De pioneer organisatie werkt niet met denon en omgekeerd.
                Je kan ook zelf een map structuur maken op je usb stick maar het is wel veel werk om dat echt goed te doen.

Wij draaide vroeger ( oef ik word oud ) alleen maar met cd. De computer was een niet geschikt apparaat om muziek mee af te spelen ( behalve wat slechte mp3 of weet ik veel hoe het toen hete ) Ondertussen is dit wel veranderd. Sterker nog we draaien zoon beetje 90% met me laptop en dan traktor en een controller eraan. Heerlijk.

Probleem. Je kan niet altijd een controller en laptop kwijt in een dj booth.

Dus tja dan de cd.
                Veel heel erg veel werk. Elke week komen er nieuwe tracks uit en tja telkens moet je dit bijwerken. Ook zoeken, beschadigen en wat dan ook. Kortom een beetje achterhaald medium.

Comment

Houd ook in je achterhoofd dat je voor USB een back-up moet hebben (of ja, het is aan te raden). Wanneer de contactjes geen verbinding meer maken door veelvuldig in-uit verkeer met een USB-chassis of er wordt eens een stoot tegen gegeven terwijl het apparaat in je speler zit kan dat al fataal zijn en is je complete collectie onbereikbaar. Daarnaast is de kans op kwijtraken ook wat groter, tenzij je je USB-sticks goed opbergt in bijvoorbeeld een Digi Wallet.

Extra sticks of eventueel terug kunnen vallen op enkele CD's is dan een optie.

Comment

Working...
                  X