Announcement

Collapse
No announcement yet.

Zelfbouw

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen een professional en een beginnende of hobby DJ. Als je als prof veel onderweg bent en er ruw met spullen wordt omgegaan is een flightcase een must.
    Maar als beginner/hobbyist heeft het allemaal veel minder te verduren en kan het best simpeler.

Veel beginners zullen dit ook herkennen. Je wilt je spullen niet in hun originele verpakking meenemen en een echte FC is te duur.
    Het is ook onzin om een laser van 69 euro in een kist te stoppen die 2x zo duur is. Dan is multiplex van Karwei/Praxis/gamma een leuk alternatief. ca 9mm voor een kleine kist, dikker als het groter moet. Eventueel versterken met FC hoeken van Bax.
    Als je een klantenkaart hebt wordt het vaak ook nog gratis op maat gezaagd. Voor de afwerking kun je het matzwart spuiten of rollen. Het is dan wel geen echte FC case, maar het is wel op maat een professioneler dan een plastic krat.
    Eventueel kun je betonplex nemen, daar zit al een coating op.

Een ander alternatief zijn trouwens de flight bags van Accu-case (vh Arriba) http://www.bax-shop.nl/lichteffect-f...t-details.html

Comment

Ik twijfel hierdoor namelijk alleen maar meer en meer en meer of er enige kennis en ervaring al in je zit.
      Ik heb zelf nog niet veel praktijk ervaring nee maar ik heb afgelopen jaar heel veel van gelezen en in electronica enz verdiept.

Waarom zou je überhaupt een kast willen maken die zo enorm lomp en groot is dat er eigenlijk niemand meer overweg kan?
      Mijn vader is vakbonds bestuurder en die is een paar keer in de maand weg om stakingen te regelen. wat ze dan meestal doen is die box van mijn broer meenemen in de achterklep van de auto en wat muziek afspelen. nu is die box van mijn broer een beetje aan het einde van zijn leven en wilt hij hem uit elkaar gaan halen. Dan mag ik alles gebruiken eruit wat nog werkt (eigenlijk alles op de accu en woofers na)

Natuurlijk ook nog nooit van bracing gehoord.
      het woord 0,o volgensmij ooit wel eens maar ik weet wat je ermee bedoelt.
      ik heb op de basis school duizenden tekening gemaakt van houte structuren in huizen en auto's en gebouwen enz.

Ga je zelfbouwen zonder enige ervaring dan weet ik ondertussen wel hoe de meeste flightcases eruit komen te zien. Ongelofelijk lomp en zwaar en zien er vaak niet uit. Sluiten slecht en veel zit er niet goed of netjes op.
      opzich als het op bouwen met hout aankomt (en wat andere dingen) ben ik een perfectionist. dus ik denk dat het wel mee valt hoe het eruit komt te zien en hoe goed het in elkaar gaat zitten.
      maar mij gaat het grotendeels om weer wat ervaring op te doen met het bouwen van speakers.

ik ga het uitzoeken samen met mijn broer komende weken en dan ga ik het misschien bouwen in de zomervakantie als tijdvulling :)

Comment

Originally posted by (Daan)RandomStyleRecords View Post
        het woord 0,o volgensmij ooit wel eens maar ik weet wat je ermee bedoelt.
        ik heb op de basis school duizenden tekening gemaakt van houte structuren in huizen en auto's en gebouwen enz.

opzich als het op bouwen met hout aankomt (en wat andere dingen) ben ik een perfectionist. dus ik denk dat het wel mee valt hoe het eruit komt te zien en hoe goed het in elkaar gaat zitten.
        maar mij gaat het grotendeels om weer wat ervaring op te doen met het bouwen van speakers.

ik ga het uitzoeken samen met mijn broer komende weken en dan ga ik het misschien bouwen in de zomervakantie als tijdvulling :)
        Succes met je project.

Ik begrijp ook wel dat een zeg hobby dj niet een kist wil kopen van zeg 100 euro voor een controller van 300 euro of een kist van 200 euro voor een laser van 50.
        Een echt op maat gemaakte kist is dan vaak ook wel weer echt te duur als je ziet wat het product wat erin gaat kost. Maar als je een beetje een standaard kistje neemt waar er dus niet 1x een van verkocht word maar honderden en honderden dan kan je hier gewoon niet tegen werken.

Zie het als een bax.
        Koop ik 1 laser in onderdelen betaal ik hiervoor zeg 100 euro in china.
        Bax gaat deze zelfde laser kopen maar neemt er van mijn part 5000 af. De prijs word dan ook opeens maar 45 en dan word deze nog eens in elkaar gezet.
        Wil je een 1 of andere speciale laser waar er 1 speciaal van op maat gemaakt moet worden kost het natuurlijk weer veel meer dan wanneer je dit zelf gaat doen.

Dus ja als het een costum case is kan je nog wel eens wat proberen te knutselen en zal het best een voordeel opleveren maar tegen de 15 in een dozijn flightcase kan je gewoon niet zelf bouwen. Doordat de inkoop bij de grote jongens zo laag ligt zijn de kosten voor jou aan onderdelen al hoger dan de kosten die de fabrikant maakt voor de complete kist in elkaar gezet en wel. Met als voordeel dat de afwerking vaak ook nog eens beter is.

Wij hebben zo een aantal standaard flightcases die met vrachtwagens tegelijk gemaakt worden maar ook een paar speciaal op maat gemaakte costum cases. Maar zelfs de ookal zijn ze vrij aan de prijzige kant op maat gemaakte cases zijn in mijn ogen vaak niet eens interesant genoeg om ze zelf te gaan maken. Het verschil in prijs is niet groot genoeg gezien het werk dat je ermee hebt.

Doe je het om wat te knutselen. Om wat timmer ervaring op te doen. Of gewoon omdat het je passie en interesse is. Top doen gaan met die handel. Maar is het omdat je op de centen zit. Hou lekker de doos of neem de plastic krat.

Comment

Precies Theo, Ik heb echt geen professionele fc's nodig, maar een houten kist waar ik alles toch veiliger in kan vervoeren dan kartonnen dozen..

Comment

Een plaat hardhout multiplex 9 mm van 61x122cm kost iets van €12,50 bij Karwei. Even vogelen hoe je de delen van de kist er zo gunstig mogelijk uitkrijgt. Er zijn ook platen van 122x244cm. Hoe bij het uitrekenen rekening met de zaagdikte van ca 4mm.
            In elkaar lijmen met constructielijm en fixeren met dunne spijkers of nieten. Goed klemmen met lijmklemmen. Dikkere plaat kun je schroeven.
            Het geheel verstevigen met bolhoeken en overzethoeken van Bax (Penn Elcom).
            Handgrepen http://www.bax-shop.nl/handvatten/pe...t-details.html
            Sluiting bijvoorbeeld http://www.bax-shop.nl/sluitingen/pe...t-details.html
            Scharnieren even kijken of je vaste pen wilt of demontabel (dan kan het deksel los)
            Het beslag zet je vast met 5mm geribde popnagels.

Comment

Kijk, deze reactie zocht ik, De popnagels worden misschien een probleem omdat ik hier geen ervaring mee heb? heb je daar tips voor? Ik denk dat ik voor een klepdeksel ga en inderdaad hoekstukken en alles goed vast schroeven?

Comment

Het zijn best flinke popnagels waar je ook een flinke tang voor nodig hebt, liefst pneumatisch. Omdat je vooralsnog maar 1 kist maakt zou je boutjes en zelfborgende moeren kunnen nemen. M5 is goed. Wel eenringetje achter de moer. Het beslag zet je op de kist en dan doorboren. Het is niet moeilijk maar je moet wel nauwkeurig werken.

Comment

Dank voor je reactie Theo. Ik ga eens beginnen met een kleine bak voor mijn laserworld ES-800 laser. Ik zet er misschien profielen op, maar sowieso bolhoeken. Over de deksels moet ik even nadenken, want als ik een sluiting gebruik moet ik heel precies gaan werken..

Comment

Bij het maken van een echte FC begin je sowieso met een bak. Het is dus best een goede oefening. Op youtube staan trouwens een hoop filmpjes hierover.
                    Sluitingen maken het niet veel nauwkeuriger. Ik heb eerst een dichte kist gemaakt en die vervolgens open gezaagd. Bij mij is het beperkt gebleven tot 1 kist maar over een paar maanden wil ik er nog een paar maken.
                    Last edited by Theo56; Friday-16-05-2014, 13:20.

Comment

Working...
                    X