Announcement

Collapse
No announcement yet.

Inbouw stekkerblok maken

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Inbouw stekkerblok maken

Ik ben van plan om een 19 inch rack te kopen met vooral stekkerblokken. Ik wil graag die stekkerblokken zelf maken met chassisdelen en panels, dan heb ik dat ook eens geprobeerd. Maar nu mijn vraag: Wat heb ik nodig en hoe maak ik het. Ik heb al panels en chassisdelen uitgezocht.

Panel = http://www.bax-shop.nl/19-inch-plate...t-details.html
    Chassisdeel = http://www.bax-shop.nl/stekkers/wcd-...t-details.html

Welke bekabeling heb ik dan nodig en hoe sluit ik deze aan? (Waar moet ik bijvoorbeeld de aarding op aansluiten? Welke kabel moet ik waaraan solderen?)

Dan nog een laatste vraag. Welke schroefjes en moertjes heb ik nodig om het panel aan het rack te monteren en de chassisdelen aan het panel?

Alvast bedankt!
    Nicola

Solderen doe je sowieso niet met hogere vermogens. Als jij 16A door je soldering gaat trekken, dan heb je kans dat die gewoon smelt.
    Gelukkig zitten er ongetwijfeld draadklemmen van een of andere soort op die WCD's.

Vastzetten in het 19" paneel doe ik zelf altijd met popnagels. Dan weet je zeker dat het vast zit. Schroefjes willen na verloop van tijd nog wel eens loskomen leert de ervaring.

Comment

Dankjewel voor het snelle antwoord!
      Hoe weet ik zeker of er draadklemmen op die delen zitten? En welke grootte popnagels moet ik dan gebruiken? Welke kabels moet ik gebruiken om de delen te linken?
      Sorry voor zo veel vragen tegelijk. Ben niet heel goed hiermee :)

Comment

Ik heb deze hier zelf in gebruik. Dit zijn van die draadklemmen met schroefjes. Ik heb achter iedere wcd een 2,5 mm2 kabel erachter. Maar dit kan voor iedereen anders zijn..

Comment

Oké, dat moet dus geen probleem zijn! Is het misschien mogelijk om een foto te maken van de achterkant van die wcd's? Of een beetje beschrijven hoe die er uit ziet? Zijn dat gewoon 3 pinnetjes waar je de kabels aan vast maakt?
          Dit is wat ik wil bereiken:

Comment

Hier zijn kant en klare oplossingen voor. Slechts 1 HE hoog.

Gebruik zelf de Adam Hall variant.
            Last edited by Beckers Entertainment; Saturday-04-06-2011, 13:25.

Comment

Originally posted by renevanh View Post
              Solderen doe je sowieso niet met hogere vermogens. Als jij 16A door je soldering gaat trekken, dan heb je kans dat die gewoon smelt.
              Gelukkig zitten er ongetwijfeld draadklemmen van een of andere soort op die WCD's.

Vastzetten in het 19" paneel doe ik zelf altijd met popnagels. Dan weet je zeker dat het vast zit. Schroefjes willen na verloop van tijd nog wel eens loskomen leert de ervaring.

Solderen kan wel degelijk met hogere vermogens, alleen niet met deze wcd's want die hebben schroefaansluiting. Opwarmen van een soldeerverbinding heeft niets te maken met het soldeer, maar met een te klein kontaktoppervlak. Daardoor krijg je een te grote overgangsweerstand waardoor deze opwarmt. kortom als een soldeerverbinding tijdens belasting zo warm wordt dat deze losgaat, moet je heel serieus gaan kijken naar je raakvlakken en de kwaliteit van je soldeerverbinding op zich!

Voor deze wcd's gebruik ik altijd adereindhulsjes om te voorkomen dat de draad door de verbinding wordt doorgedrukt en losgaat.

Tot 16A mag je gewoon 1.5mm2 gebruiken om door te lussen op je wcd's.

(schuco is een Duitse afkorting van "schutzkontakt", wat hierbij staat voor de aardaansluiting in de wcd. Schuco is dus niet de juiste benaming, maar de naam word onterecht wel algemeen gebruikt. Maar goed, whats in a name....))

Comment

ik ben het akkoord met John
                nog iets makkelijker en veiliger zou zijn:
                laat een printplaat maken waarop al je verbindingen zitten en eventueel een smeltveiligheid.
                en je maakt dan je verbinding van je onderdelen naar je printplaat.
                als het mogelijk is, doe het simpel:
                soldeer je aansluiting op wcd's en gebruik pin connectors en aansluitingen ervoor op je print.
                dat is:
                1. makkelijker als je onderdeel moet vervangen.
                2. makkelijker als je wilt uitbreiden.
                3. veiliger dan alles solderen (je weet nooit dat je tin zeer goed hecht)
                4. voor je eigen gemak om het in elkaar te prutsen. :D

Comment

Working...
                X