Announcement

Collapse
No announcement yet.

Outdoor Speakers

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Outdoor Speakers

Beste ForumLeden,

Ik heb afgelopen zaterdag 2 speakers voor de voetbal om buiten te hangen.
    Echter staat er het volgende op en ik heb geen idee hoe ik het moet aansluiten.

20800ohm 0.5w
    10400ohm 1w
    5200ohm 2w
    2600ohm 4w
    1300ohm 8w
    650ohm 16w

Moet ik hier een speciale versterker op aansluiten. Of kan ik hier gewoon een normale eindtrap op aan sluiten. Maar moet er dan wat tussen zetten?

Alvast bedankt.

Moet ik hier een speciale versterker op aansluiten
    Ja, want dit is zo te zien een systeem met 100 Volt hoge impedantie speakers. Je hebt hier dus een speciale 100 Volt versterker voor nodig.

Hiernaast kun je op de speakers zelf instellen hoeveel vermogen ze opnemen, om onder meer het volume te bepalen. Je kunt immers met een 100V systeem oneindig doorlussen, zolang je de capaciteit van je versterker maar niet overschrijdt.

Dus stel dat je een 100V versterker hebt met een vermogen van 50W, dan kun je daar 100 speakers met 0.5W verbruik aan hangen, of een stuk of 6 speakers met 8W verbruik.

Zo kun je flexibel zijn in je opstellingen, als je een klein veldje moet uitversterken of een hele lange straat. Het 100V systeem is ontworpen om ook op hele lange afstanden zo min mogelijk signaalverlies te krijgen.

Comment

Originally posted by Rick View Post
      Ja, want dit is zo te zien een systeem met 100 Volt hoge impedantie speakers. Je hebt hier dus een speciale 100 Volt versterker voor nodig.

Hiernaast kun je op de speakers zelf instellen hoeveel vermogen ze opnemen, om onder meer het volume te bepalen. Je kunt immers met een 100V systeem oneindig doorlussen, zolang je de capaciteit van je versterker maar niet overschrijdt.

Dus stel dat je een 100V versterker hebt met een vermogen van 50W, dan kun je daar 100 speakers met 0.5W verbruik aan hangen, of een stuk of 6 speakers met 8W verbruik.

Zo kun je flexibel zijn in je opstellingen, als je een klein veldje moet uitversterken of een hele lange straat. Het 100V systeem is ontworpen om ook op hele lange afstanden zo min mogelijk signaalverlies te krijgen.
      Er zit nu al een versterker. Daar zit nu een speaker op wat hierop lijkt.

Ik wil er nu dus een sound column op aansluiten. Maar dat zal dus wel op zo'n versterker lukken dus. En wat is het beste om de sound column op te zetten? Het zijn er 2.

650ohm 16w?

nogmaals bedankt.

Mvg,

Ronald

Comment

Ik wil er nu dus een sound column
        Dat is een langwerpige variant als ik me niet vergis? Die zijn er inderdaad ook veel in 100V uitvoering.

Je zult wel even goed moeten kijken naar de capaciteit van je versterker en het opgenomen vermogen van de speakers die al aangesloten zijn. Pas dan kun je de instellingen optimaliseren voor die twee hoornluidsprekers. ;)

Comment

Dat is een langwerpige variant als ik me niet vergis? Die zijn er inderdaad ook veel in 100V uitvoering.

Je zult wel even goed moeten kijken naar de capaciteit van je versterker en het opgenomen vermogen van de speakers die al aangesloten zijn. Pas dan kun je de instellingen optimaliseren voor die twee hoornluidsprekers. ;)
          Ok zal even kijken vanavond morgen wat het vermogen van de versterker is.
          Het is de bedoeling dat de twee hoornluidsprekers er af gaan en alleen de sound collums er op komen. Aangezien de 2 hoornluidsprekers kraken en dus praktisch overleden zijn. Zijn al een jaartje of 30 oud.

Maar stel. Het is een versterker van 50w En ik sluit dan de 2 speakers aan. op 650ohm - 16W. Dat zou dan dus goed gaan? En wat als het een versterker is van 30w kan ik hem dan ook op 2x16w laten staan of moet je hem dan op 8w zetten.

Maar wat ik begrijp is dat het dus niet uitmaakt dat de versterker te zwaar is die er achter zit ook al is het 100w?

Hier zijn 2 foto's van de sound collums.

Comment

Maar stel. Het is een versterker van 50w En ik sluit dan de 2 speakers aan. op 650ohm - 16W. Dat zou dan dus goed gaan?
            Ja, want de capaciteit van de versterker wordt niet overschreden met het gevraagde vermogen. :)

Stel dat je een emmer met 10 liter water hebt, als je 12 liter water nodig hebt kun je geen 12 liter uit een emmer met 10 liter halen. ;)

En wat als het een versterker is van 30w kan ik hem dan ook op 2x16w laten staan of moet je hem dan op 8w zetten.
            Dan moet hij inderdaad een stapje lager om te voorkomen dat je meer van de versterker gaat vragen dan hij kan leveren. Wat wel kan, is één speaker op 16W zetten en de ander op 8W. Kan soms voordelig uitkomen als de ene speaker een groter gebied van geluid moet voorzien.

Comment

Ja, want de capaciteit van de versterker wordt niet overschreden met het gevraagde vermogen. :)

Stel dat je een emmer met 10 liter water hebt, als je 12 liter water nodig hebt kun je geen 12 liter uit een emmer met 10 liter halen. ;)

Dan moet hij inderdaad een stapje lager om te voorkomen dat je meer van de versterker gaat vragen dan hij kan leveren. Wat wel kan, is één speaker op 16W zetten en de ander op 8W. Kan soms voordelig uitkomen als de ene speaker een groter gebied van geluid moet voorzien.
              Ok. Ik snap het. Normaal ben ik alleen bezig met eindtrappen. Daar heb je dat niet. Maar dit is dus 100v eigen.

Nogmaals bedankt. En ik zal wel even laten weten wat er uit gekomen is.

Comment

Originally posted by GodZZila View Post
                Ok. Ik snap het. Normaal ben ik alleen bezig met eindtrappen. Daar heb je dat niet. Maar dit is dus 100v eigen.

Nogmaals bedankt. En ik zal wel even laten weten wat er uit gekomen is.

Toch nog een klein vraagje. Ik ben aan het kijken wat ik ongeveer voor versterker heb.
                Maar maakt het ook nog uit hoeveel ohm de 100v versterker is. Wat maakt dat niet uit?
                Steld dat de versterker 30w 8ohm is? Moet je dat dan gaan omrekenen? Of maakt het niet uit?

Comment

Maar maakt het ook nog uit hoeveel ohm de 100v versterker is. Wat maakt dat niet uit?
                  Dat is juist het mooie van een 100V systeem. Je hoeft geen rekening te houden met impedanties (Ohm). Maar, je kunt geen normale luidsprekers/versterkers door elkaar mixen met 100V speakers/versterkers. Dan gaat het mis.

Steld dat de versterker 30w 8ohm is? Moet je dat dan gaan omrekenen?
                  Dat kan niet met een 100V versterker. ;)

Gebruik er geen normale HiFi of PA-versterker (4, 8 Ohm) voor, dan gaat het fout. Voor deze 100V speakers alleen een 100V versterker gebruiken.

Comment

Dat is juist het mooie van een 100V systeem. Je hoeft geen rekening te houden met impedanties (Ohm). Maar, je kunt geen normale luidsprekers/versterkers door elkaar mixen met 100V speakers/versterkers. Dan gaat het mis.

Dat kan niet met een 100V versterker. ;)

Gebruik er geen normale HiFi of PA-versterker (4, 8 Ohm) voor, dan gaat het fout. Voor deze 100V speakers alleen een 100V versterker gebruiken.
                    Ok dat is dan mooi. Maar zag op marktplaats iets staan over 8ohm 100v versterker.

daarom raakte ik in de war. Maar dat is mooi. Kzal dan gaan kijken op de voetbal. Ik moet alleen er dus voor zorgen dat ik niet te veel vermogen van de versterk pak.

Comment

Zowel 100 volt of lage impedantie luidsprekers zijn aan te sluiten.
                      Dat is dus een uitzonderlijk geval die allebei kan (maar vermoedelijk niet tegelijk ;)).

Comment

hmmm ik kan niet zo vinden hoeveel watt het is het staat er namelijk niet op.

Het is een Soundlab Model AX100 staat er op.
                        Zou het dan 100 watt zijn?

Wat voor kwaad kan het als ik ze beide op 16w zet en de versterker is bv maar 25w ?

Comment

Het is een Soundlab Model AX100 staat er op.
                          Zou het dan 100 watt zijn?
                          Is niets zinnigs over te zeggen zonder specificaties. ;) Kan hem ook niet vinden op het wereldwijde web.

Wat voor kwaad kan het als ik ze beide op 16w zet en de versterker is bv maar 25w ?
                          Dat je versterker in paniek gaat raken als je het volume wat opschroeft, met als gevolg clippen. Hoe dit in de praktijk zal gaan zul je even moeten ondervinden, als je het volume beperkt zou het op zich wel moeten gaan denk ik.

Comment

Working...
                          X