Announcement

Collapse
No announcement yet.

een goed luidsprekersetje voor beginners

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Originally posted by Fel en Bruut View Post
    Opera en X12 met elkaar vergelijken is een btje appels en peren vergelijken.
    15" <-> 12"
    Actief <-> Passief
    Ja en nee. Het verschil zou ik eerder houden bij; de een is een compacte, plastic, lichtgewicht kast. De ander is een stevige, flinke, houten kast.
    Verder bestaat er ook de actieve versie van de X12, namelijk de X-12A. Ook de X-15 heeft een actieve broer.

Als je voorlopig niet wilt uitbreiden zou ik voor de DB gaan
    Wil je dat wel doen, dan moet je voor de DAP gaan.
    dB heeft zeer leuke subjes in zijn assortiment. En als je zodanig gaat uitbreiden dat je op een Flexsys systeem of iets soortgelijks gaat overstappen, kun je deze altijd nog gebruiken als monitor en voor kast-op-een-stok-toepassingen. :)

Dat de DB een betere kwaliteit is, mooier klinken en harder gaan is volgens mijn bevindingen niet waar, maar iedereen zijn eigen mening hierover.
    Iedereen zijn eigen meningen... en daar ligt ook een beetje het probleem. Hoe worden die kasten vaak beluisterd? In combinatie met subs? In wat voor ruimte? Voor hoeveel publiek? Wie staat er achter de knoppen? Wat voor muziek komt er uit? Hoe staan de luidsprekers opgesteld? En wat voor merkje wíl je dat er op de luidspreker prijkt... allemaal factoren die meespelen in je beslissing welke beter is dan de ander.

..

Eigenlijk moet je voor deze overwegingen zelf gaan luisteren in een bij voorkeur blinde kamer, waarbij je eerst setje 1 laat spelen en vervolgens setje 2. En dan mag je zelf kiezen waar het verschil ligt. Uiteraard kun je de luidsprekers vooraf instellen op de ruimte, waardoor ze beiden op hun best kunnen presteren.
    Helaas is het vaak niet mogelijk voor een setje in dit budget om een dergelijke goede vergelijking te doen in een acoustisch perfecte ruimte die te verduisteren is. Dús, ga je uit van gebruikservaringen en luisteren in de showroom.

Verder is niet alleen de klank van groot belang. Wat niet te denken van handelbaarheid (compact of lomp groot?), gewicht (loeizwaar, of erg licht?), belastbaarheid/rendement, beveiliging en zeker niet te vergeten; betrouwbaarheid.
    En vooral op dat laatste gebied kun je al erg veel te weten komen, door middel van gebruikservaringen en zelfs door een simpel 'post hier je drive-in show foto's'-topic. Ik heb al zo vaak setjes (A)X-setjes van DAP gezien bij kleine en middelgrote drive-in showtjes, maar aan de andere kant zie ik ook meer en vaker dB technologies prijken. Geeft opzich wel weer hoe het zit met de betrouwbaarheid van de kasten (want zo te zien werken ze keer op keer prima. ;) ).

Ook allerlei factoren waar je rekening mee dient te houden bij de aanschaf van een geluidsset.

Comment

• Originally posted by stijn View Post
      Ik ga is proberen bij een dealer de db technologies en de dap naast elkaar te krijgen. Lijkt me een goed idee.
      Gaan we regelen, zodra we op orde zijn in de nieuwe loods gaan we zo'n luistertest doen.

Iedereen zijn eigen meningen... en daar ligt ook een beetje het probleem. Hoe worden die kasten vaak beluisterd? In combinatie met subs? In wat voor ruimte? Voor hoeveel publiek? Wie staat er achter de knoppen? Wat voor muziek komt er uit? Hoe staan de luidsprekers opgesteld? En wat voor merkje wíl je dat er op de luidspreker prijkt... allemaal factoren die meespelen in je beslissing welke beter is dan de ander.
      Een ruimte waarin een kast staat doet er niet toe, zolang je maar in dezelfde ruimte naar de kastjes luistert, want dan heeft de ruimte voor beide dezelfde voor- en nadelen.

In dit geval is het in het voordeel van DB dat het een betere naam heeft dan DAP, maar ik heb ooit 2 405's gehuurd en ik heb er alleen maar ellende mee gehad. Dus A: omdat ik DAP-ofiel ben en B: Ik ellende met die kasten heb gehad ben ik te bevooroordeeld om een mening te geven.

@Stijn:
      Als je ze koopt omdat er meer laag uit komt dan uit de X12, dan kom je bedrogen uit, want onder de 80Hz komt er niets uit die kast.

Last edited by Fel en Bruut; Wednesday-17-06-2009, 22:59. Reason: Link gevonden van review

Comment

• Originally posted by Fel en Bruut View Post
        Een ruimte waarin een kast staat doet er niet toe, zolang je maar in dezelfde ruimte naar de kastjes luistert, want dan heeft de ruimte voor beide dezelfde voor- en nadelen.
        Daar doelde ik ook op. Een kast in een kleine garage, of een kast in een zaaltje, of een kast in een loods/magazijn, dat levert (acoustische) verschillen op. Ook de plaatsing is belangrijk, wanneer een 15" kastje tegen een muur of in een hoek staat, heb je al een stuk meer bass-reflecties.
        Bij een blinde luistervergelijking is het inderdaad zaak om de situatie zo precies mogelijk gelijk te krijgen. :)
        In dit geval is het in het voordeel van DB dat het een betere naam heeft dan DAP, maar ik heb ooit 2 405's gehuurd en ik heb er alleen maar ellende mee gehad.
        Uitleg van de dB mankementen? ;)

Comment

• Originally posted by Rick View Post

Uitleg van de dB mankementen? ;)
          Ik heb ze gebruikt als dj monitor. De kasten werden in het begin veel te hard ingestuurd, waardoor ze in de beveiliging sloegen en dan gewoon uit vallen, dat is op zich wel netjes, maar daarna duurde het weer 7 minuten (en 7 minuten is lang als je er op staat te wachten!) voor ze weer aan gingen. Maar als het daarna ook maar ietsepietjes te hard ging was het meteen weer in de beveiliging, dus weer 7 min uit.
          Oftewel, brakke koeling. (En dat was met beide monitoren, dus geen toeval)
          Er zat totaal geen laag in en als je er op de eq iets meer laag bijzette ging het kraken. Maar ik geef toe, het bleef wel heel!

Comment

• O ja, het zelfde feest een maand later 2 X15's op een paaltje links en rechts neer gezet naast de dj, heel gek, maar nu werd het niet vol open gezet. :D

Comment

• Zou het dan niet kunnen dat de X15 een iets betere kick-weergave hadden en de dB's te 'netjes' klonken en dus van alles meer weergaven? Het is maar een theorie.

Ook kan het dat je een iets te lichte of evenredig met de luidsprekers zware versterker had voor de X-15, waardoor je deze verder open kon gooien terwijl de luidsprekers geen krimp geven?

DJ's staan er om bekend dat ze soms zo'n beetje de halve PA als monitor willen... en het dan nog niet hard genoeg gaat.

Comment

• Originally posted by Rick View Post
                Zou het dan niet kunnen dat de X15 een iets betere kick-weergave hadden en de dB's te 'netjes' klonken en dus van alles meer weergaven? Het is maar een theorie.
                Zou kunnen, maar dat betekend dus dat je met een dB alleen als topkast kan werken en niet als fullrange ivm met zijn laag gebrek. En kraken bij meer bas noem ik niet netjes, maar misschien dat anderen dat anders zien. ;)

Originally posted by Rick View Post
                Ook kan het dat je een iets te lichte of evenredig met de luidsprekers zware versterker had voor de X-15, waardoor je deze verder open kon gooien terwijl de luidsprekers geen krimp geven?
                LD systemsSP1800, niet echt een lief ampje. 850Watt bij 8 Ohm

Originally posted by Rick View Post
                DJ's staan er om bekend dat ze soms zo'n beetje de halve PA als monitor willen... en het dan nog niet hard genoeg gaat.
                Mijn grootste monitor set ooit was 4 X18B's en 3X12T's per kant. En dan nog vol open. Dan ben je echt ziek in je hoofd....

Comment

Working...
                X