Announcement

Collapse
No announcement yet.

hoeveel speakers op powermixer?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• hoeveel speakers op powermixer?

Ik heb een powermixer van mackie 2 x 500 watt/4 ohm en daar wil ik 2 speakers van peavey van 400 watt/8 ohm op aansluiten en twee dynacord spaekers als monitor deze zijn 300 watt/8 ohm.
    Kan dit en hoe kan ik dit het beste doen?
    Ik ben zo bang dat ik de boel opblaas oid. Als je ze doorlust vermindert het aantal ohm toch? Is dit dan gedeelt door vier speakers of is dit per speakerkant?

Ik heb het setje al wel gebruikt met alleen de dynacord spaekers als zangsetje. Dat gaat prima, maar ik wil de peavey erbij gebruiken als ik met de band ga spelen. Versterking is alleen bedoelt voor de zang.
    Hopelijk wil iemand mij helpen ik ben vrij nieuwe op dit gebied en doe mijn best om het te snappen.

groetjes Karin

Hey karin,

Je kan gewoon op allebei de kanten van je power mixer 2 speakers hangen. Dus 2 op de linker kant en 2 op de rechter kant.

Je kan dan dus gewoon van je mixer naar de eerste speaker en dan doorlussen van de eerste speaker naar de 2de. Dit kan dan ook aan de andere kant.

Comment

je zal niets opblazen want de versterker levert daar praktisch te weinig voor (mits je alles aan hebt gesloten natuurlijk).

Ja, het aantal ohm verminderd... En wordt precies 4 ohm. dat is genoeg voor de versterker.

nu vraag ik me af, zijn de wattages van de speakers de RMS waardes of piek, want dat verschilt nogal.

Comment

@ronennieshow

Hoe kom jij op 6 speakers? zie ik wat over het hoofd?

Comment

Ja ik zat ncis te kijken en tegeljik te typen. Zal 2 dingen tegelijk gelezen hebben. Maar heb al gecorigeerd. Verder kun je een amp heel makkelijk omzeep helpen door de weerstand ( ohm ) laag genoeg te maken. Hang maar eens 1 ohm aan je versterker dan word het zo minder met je versterkertje. ;)

Comment

maar dat doet ze niet... twee keer een 8 ohm speaker geeft 4 ohm per kanaal. dit is dus niet erg.

... je moet ook écht niet minder gaan dan 4 ohm of, áls je versterker dat aankan, 2 ohm. heb echt nog nooit een versterker gezien die 1 ohm aankan.

(ncis is cool)

Comment

Let echter wel goed op dat je de powermixer niet meer wilt laten geven dan hij kan. De interne versterker van je powermixer is eigenlijk niet berekend om twee speakers per kant aan te sturen, waardoor het vermogen verdeeld wordt over de twee speakers. Gebruik ze eerst eens in een test-opstelling en zie hoe dat gaat. Komt er naar je idee niet genoeg geluid uit met twee speakers per kant, dan kun je eventueel je monitoren op een aparte versterker aansluiten. Een powermixer heeft namelijk meestal nog wel een losse master-uitgang, of een auxilary.

Comment

Precies daar was ik bang voor dat de ohm te laag werd.

Toch jammer dat de powermixer dat niet aankan, zo kun je toch nooit een behoorlijk geluid krijgen? Hoe zit dat dan met 2 speakers en 2 subs? Dat is wat je toch minimaal nodig hebt als je met je band gaat spelen? Heb ik dan de verkeerde aankoop gedaan?

DJ eMPiii :Het gaat om de wattage van de speakers.

Gr karin
                Last edited by kar; Tuesday-30-08-2011, 17:26.

Comment

Een powermixer wordt meer ingezet voor de wat kleinere gelegenheden, bijvoorbeeld als niet alles wordt uitversterkt. Gooi je alleen de zang en een paar 'zachtere' instrumenten door de speakers, dan heb je niet zo gek veel vermogen nodig om je tussen de rest verstaanbaar te maken. Ook wordt de interne versterker vaak gebruikt om juist twee simpele monitoren aan te sturen.

Een top/sub combinatie is mogelijk, maar je krijgt dan een beetje hetzelfde verhaal als hierboven. Een beetje underpowered. ;) Je set zal dus wel aardig klinken opzich, maar je haalt er niet het uiterste uit.

Comment

Hij is ook om alleen de zang uit te versterken maar dan wil ik ook graag een monitor of één/ twee zodat ik mezelf kan horen. Dat is dan toch het minste wat je kunt verwachten? Had ik dan de mackie 2 x 800 watt moeten nemen?
                    Ik heb hem nog maar twee weken. :???:

Comment

Het gaat niet alleen om het vermogen. Ook mis je als je maar 2 aansluitingen hebt de mogelijkheid om het zaal volume en je monitor volume appart van elkaar te regelen.

Leuk als het publiek wil knallen maar dan hoeft het nog neit altijd ook meteen snoei hard voor jou monitor tegaan.

Wat je vaak ziet is dat de monitor appart word aangestuurd. Ook is het zo dat wanneer je met sub en top gaat werken je eigenlijk niet meer zou moeten willen werken met een powermixer. Dan kun je beter een losse mixer hebben en losse versterkers voor je speakers. Of actieve speakers.

Zo ie zo vind ik het vreemd dat je eerst dingen koopt en dan vervolgens naar je wensen gaat kijken en advies vraagt. Maar aan ik zei het je toch heb je ook niets en kom je ook niet voor naar hier.

Wat je dus zou kunnen doen is als je niet met subs werkt je een apparte versterker zou kunnen nemen en deze dan voor je monitor zou kunnen gebruiken. Deze hoeft dan niet overdreven veel vermogen te hebben. de powermixer kun je dan de 2 speakers voor het publiek op aan sluiten.

Ga je met een grotere set werken dan zul je toch als je het goed wil doen helaas toch nieuwe versterkers en zo moeten kopen. Een actieve speaker set zou eventueeel ook kunnen natuurlijk.

Comment

Ik heb ook eerst informatie ingewonnen bij BAX en ook in de gebruiksaanwijzing die ik gedownload heb staan zelfs zes speakers aangesloten.
                        Nu was dat niet mijn bedoeling maar zo dacht ik wel dat ik er in ieder geval een monitor op kon aansluiten en twee tops zeg maar en alleen voor de zang.

We hebben nog een aparte versterker van LEM van twintig jaar oud maar die doet het nog wel. Die kan ik dan dus beter gebruiken voor de monitoring als ik het goed begrijp.

Comment

Het klopt ook wel dat je er 6 speakers aan kunt hangen ( in theorie want met het vermogen is het niet praktisch ). Verder ligt het er dus aan wat je kwa mogelijkheden wil hebben.

Als je de monitor en het zaal geluid afzonderlijk van elkaar wil regelen dan kun je het best een extra losse versterker nemen ja. Dan kun je dus je monitor en je publiek bijde van een eigen signaal voorzien. Als je zegt ik vind het allemaal wel prima en ik pas me aan met het publiek dan zou je ze tegelijk aan kunnen sturen.

Ga je voor een grote speaker set dan is de versterker in de mixer toch niet genoeg kwa vermogen ( en een 2x 800 maakt dan ook niet zoon enorm verschil ) om er een echt flinke set mee aan kunt sturen. Dat zou je in mijn ogen ook niet moeten willen. Hierin zou je dan dus zo ie zo voor externe versterkers moeten gaan.

Kortom het ligt er ook een beetje aan hoe je het gaat gebruiken. Bij kleine dingen zou het kunnen maar ideaal is het niet nee.

Comment

Wat je ook zou kunnen doen, is mono draaien. Ik weet niet om welke powermixer het precies gaat, maar sommige powermixers hebben een aparte links en rechts uitgang.

Wanneer je dus alleen maar microfoons simpel uitversterkt (mono signalen), maakt dat toch niet veel uit.

Het zaalgeluid met twee speakers zet je dan op het linker kanaal, je monitoren op het rechter kanaal.

Soms kun je daar ook instellingen voor inschakelen. Het gaat sowieso wel werken, maar er is een mogelijkheid dat je wat geluidsvermogen te kort komt. Dat ligt dan niet aan de speakers, maar aan de interne versterker. :) Die is immers gemaakt om twee fullrange speakers van vermogen te voorzien, alles wat daar bovenop komt is eigenlijk net wat teveel om optimaal te presteren.

Comment

Ik ben zelf ook met de powermixer bezig en wil graag de behringer 6000 dsp kopen voor de woofers aan te sturen weten jullie hoe je die het beste aan kunt sluiten hierop ?

Mvg :Marcel

P.s ik weet het is een oude topic maar wil vervuiling tegen gaan om een nieuwe te openen

Comment

Working...
                              X