Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wat klinkt het beste

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Wat klinkt het beste

Wat klinkt het beste?
    Dit:

en
    (2x Tannoy Reveal 601A en 1x Tannoy TS10 sub)

OF:

(2x Tannoy Reveal 8d)

Dus 2 kleinere speakers en een sub of twee grotere speakers. Ik heb iets gehoord dat de bassen trager zijn en dat daarom twee speakers en een sub (voor studio) minder beter klinkt dan twee speakers met 2 degelijke cones. De bass moet immers de midden en hoge tonen dragen.

Originally posted by Mescalino View Post
    Ik heb iets gehoord dat de bassen trager zijn en dat daarom twee speakers en een sub (voor studio) minder beter klinkt dan twee speakers met 2 degelijke cones. De bass moet immers de midden en hoge tonen dragen.

Huh wat hoe wanneer.

Als ik me niet vergis is het zo dat wanneer je de kleinere topjes pakt met het subje dat je dan een 3 weg systeem hebt. Een 3 weg systeem klinkt over het algemeen beter dan een 2 weg systeem. Dit met de simpele reden dat je meer drivers hebt die beter op een bepaald frequentie berijk werken en dus niet hoeven weer te geven wat eigenlijk net buiten het berijk of op het randje ligt.
    Door de sub die dus alleen echt laag hoeft te weer geven en de top niet zal die ook wat strakker gaan klinken en mooier mid gaan geven.
    Ook geeft een kleinere driver over het algemeen strakker geluid weer.

Kortom ik zou zeker gaan voor 2 kleine topjes met een subje.

Dat van het dragen? Ik weet niet hoever jij ervan af gaat zitten? Maar ik geloof er helemaal niets van dat je dat zult merken. Ik geloof niet eens dat de sub het mid en hoog zal gaan dragen. Ik heb het nog nooit echt mee gemaakt in ieder geval.

Comment

jah, wat ronennieshow zegt klopt wel. bovendien heb je veel meer uitgebalanceerde geluidsbereik... de twee 8" woofers halen het niet bij een sub qua laagweergave, terwijl er wel 5" woofers zijn om het mid te weergeven. maar dat is de theorie.

Comment

Dat van dat dragen en de twee grotere monitors ipv 2 kleinere en een sub werd me aangeraden zo in de winkel hier in de stad.

Maar ik dacht ik vraag het hier ook even na. Ik heb met monitoren heel weinig ervaring.
        Bedankt voor de Info!

Comment

Originally posted by Mescalino View Post
          Dat van dat dragen en de twee grotere monitors ipv 2 kleinere en een sub werd me aangeraden zo in de winkel hier in de stad.

Fijne winkel:???: Waar haalde hij zijn kennis vandaan?

Ik kom dat wel vaker tegen dat ze onzin vertellen.

Zo ook een keer een ervaring gehad met kpn met digitenne. Ja meneer hiermee kijkt u volledig digitiaal tv. Hmm vreemd alleen scart aansluiting op da kastje. Hoe sluit ik het dan digitaal aan op me tv? Ja meneer scart is digitaal? Oke meneer kpn onder welke steen heb jij gelegen :???:

Kortom je hebt groot gelijk dat je zelf wat research doet en niet zomaar ja u heeft gelijk meneer zegt.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
            Fijne winkel:???: Waar haalde hij zijn kennis vandaan?

Ik kom dat wel vaker tegen dat ze onzin vertellen.

Zo ook een keer een ervaring gehad met kpn met digitenne. Ja meneer hiermee kijkt u volledig digitiaal tv. Hmm vreemd alleen scart aansluiting op da kastje. Hoe sluit ik het dan digitaal aan op me tv? Ja meneer scart is digitaal? Oke meneer kpn onder welke steen heb jij gelegen :???:

Kortom je hebt groot gelijk dat je zelf wat research doet en niet zomaar ja u heeft gelijk meneer zegt.
            LOL digitale TV en nooit van HDMI gehoord :) maargoed.

Blind een winkelier geloven doe ik al lang niet mee. De winkel is overiggens een speciaal zaak en heeft dezelfde soort artikelen als BAX alleen VEEL kleiner en minder keus. (en duurder de ZED 14 is daar 100 euro duurder bijv.)
            De monitor set is is bijna 1000 euro dus dan wil ik wel zeker weten dat ik heb wat ik wil. Het is net iets te veel geld om een gokje mee te wagen.:)

Maar sinds ik internet heb doe ik altijd research voor ik iets ga kopen. Als ik een TV bijv. wil kopen weet ik voor ik de winkel in ga precies welk merk en type wat ik wil hebben.

Comment

Lekker broodje aap.

Een tweeweg systeem wordt voornamelijk ingezet om een referentie te krijgen van een doorsnee stereo setup. Dus, een eenvoudig stereootje, een mp3-speler, een draagbare radio, kortom alles waarbij je meestal twee simpele speakertjes hebt. Daarom is er ook zoveel keuze in monitoren, want wat wil je graag simuleren? Op een 5 inch monitor heb je een ideale referentie van een doorsnee stereosetup. Geen accenten in het laag, en doorgaans presterend in het hoog en mid.

Alleen, veel mensen luisteren tegenwoordig muziek op een 2.1 systeempje, met een losse subwoofer. Die heb je immers al vanaf zo'n 50 euro. Dat gaat dan niet superhard, maar je hebt wel een betere referentie van je lage tonen op een goedkoop systeempje. Daarom wordt er tegenwoordig ook redelijk veel uitgeweken naar een setup met een subwoofer, om daar ook een aardige referentie uit te kunnen krijgen.

Een setje 5 inch monitoren met een subwoofer, zou voor producing een leuke opstelling kunnen zijn. Je kunt dan immers zelf twee setups kiezen die je als referentie van je track wilt terugluisteren.
              Set 1: 2x fullrange 5 inch monitor
              Set 2: 2x topspeaker met subwoofer

Zo zijn er ook mensen die kastjes gelijkwaardig aan een Behringer Behritone C50A aanschaffen. Niet omdat ze een perfect gedetailleerd geluid hebben, maar juist dankzij de karakteristiek van het geluid dat er uit komt. Immers, met een enkele fullrange driver heb je wat 'problemen' in het uiterste hoog en uiterste laag. Dat hoor je dus terug als je je track daar overheen speelt, maar klinkt het dan ook nog zoals jij het bedoelt?

Een simpele GSM-speaker of televisie heeft vaak ook een enkele, simpele driver. Dus daarom testen producers hun track meestal op verschillende monitorsystemen, niet iedereen heeft overigens die luxe. ;) Dan moet je dus goed afwegen wat je precies wilt.

"Kan ik dan niet een set HiFi speakers gebruiken? Dan heb ik wel een goede referentie van een HiFi systeem"
              Maar, een HiFi systeem laat een track vaak iets rooskleuriger klinken dan hij is, vooral door de klank 'warm' en vol te laten klinken. Ga je het op een ander systeem beluisteren, dan kan dat heel anders uitpakken.

Ga je het setje ook voor thuis-DJ-toepassingen gebruiken, dan zou ik eveneens een setje met twee monitoren en subwoofer aanraden omdat je anders wat laag gaat missen. :)

Comment

Ja de set zal dan zowel voor producen als DJ-toepassingen gebruikt worden dus het gaat dan een 2 tops en Sub worden.

Comment

Working...
                X