Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welke dikte van de kabel?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Welke dikte van de kabel?

Hallo,

Ik heb een vraag, hij luidt:
    Ik heb al een deel van mijn PA set aangeschaft, alleen wil ik weten of ik nu een 2.5mm^2 dikke speakon kabel nodig heb of al naar een 4mm^2 dikke kabel moet.
    Ik wil ook graag weten of ik gewoon bij 2-polig kan blijven of dat 4-polig beter/handiger is.

De apparatuur:
    Dap Palladium P-1600 of een P-2000 (moet nog gekocht worden)
    2x Omnitronic BX-1550 (Ik heb er al 1 en er komt nog een 2e) http://www.bax-shop.nl/passieve-subw...t-details.html
    2x Omnitronic DX-1522 http://www.bax-shop.nl/passieve-full...t-details.html
    Of 2x Omnitronic DX-1222 http://www.bax-shop.nl/passieve-full...t-details.html

Ik wil de speakers in een sub/top combinatie zetten zodat ik het parallel kan zetten. Hierdoor moeten we geen tweede versterker kopen.
    Dus als je een kabel van de versterker naar de sub toe heb lopen en je hebt hem een keer bijna max draaien dan gaat er dus theoretisch 800w rms per kanaal naar de kabel die naar de sub loopt en 400w rms naar de kabel voor de top.
    Kun/moet je dan een 4mm^2 dikke kabel naar de sub laten lopen en kan je dan gewoon een 2.5mm^2 dikke kabel van de sub naar de top laten gaan? (Ik heb al één 3 meter lange Procab 2.5mm^2 2-polige kabel)
    En moet je dan ook een 4-polige kabel van de versterker naar de sub laten lopen?
    Ik weet namelijk nog steeds niet wat het nou doet, zoals ik denk wat het doet geeft hij 2x + signaal en 2x - signaal.
    En zou dat dan betekenen dat je bij een 4-polige kabel in deze setup dus maar een 2.5mm^2 dikke kabel nodig hebt om van de versterker naar de sub te laten lopen en bij een 2-polige kabel een 4mm^2 dikke kabel nodig hebt?
    Wat ik namelijk hoor is dat als je boven de 400w gaat het aan te raden is om een kabel te nemen die dikker is dan 2.5mm^2.

O ja, als iemand trouwens nog iets beters weet dan deze setup of iets aan te merken heeft dan is dat ook welkom.
    We hebben een zeer klein budget en kopen de versterker dan ook 2ehands, de boxen kopen we wel nieuw.

Alvast bedankt als iemand het mij kan uitleggen ;)

2.5 carré is dik zat, deze set kan zelfs met dunnere kabel af. Wij sluiten subs van 1kW RMS (échte watts) aan met 2.5 carré.

Vind je keuze van topkasten niet zo ideaal, ik ben absoluut geen fan van die piëzo tweeters, klinken erg schreeuwerig. Da's gewoon niet leuk om te aanhoren. Spaar wat verder door en koop je wat leuke topkasten met een echte hoogdriver in. B.v. een K112/K115.

Comment

Ik snap dat dit niet een van de beste toppen zijn, alleen we hebben atm ongeveer max. 100 euro per top beschikbaar. We kunnen dan altijd nog over 1/2 jaar andere toppen nemen en deze dan weer verkopen, alleen die toppen die jij zei kosten bij bax tussen de 180-240 euro. Daar hebben we nu dus helaas geen geld voor.
      Ten tweede kies ik voor deze speakers omdat er staat dat de 12-inch variant 300w rms aan kan en de 15-inch variant 400w rms.
      We willen het dus parallel draaien op 1 versterker dus als je dan een top heb die max 150-250w aankan dan kun je je versterker dus niet al te ver opendraaien en mij leek dit dan dus een betere keuze bij de subs omdat je ze dan allebei bijna tot helemaal volledig benut.

Bedankt trouwens voor je antwoordt op de 'kabelvraag'

p.s. ik hoop niet dat ik bot overkom want zo bedoel ik het niet ;)

Comment

De BX-1550 heeft Speakon NL4 connectoren in de kasten zitten.

MAAR, deze zitten niet allemaal aangesloten. De connectoren zijn bedraad op +1 en -1. Dit is goed te verklaren, namelijk omdat je het systeem vanaf je versterker fullrange uitstuurt en pas in de subwoofer zelf laat crossen door het interne filter dat aanwezig is.

Zodoende kun je vanaf je versterker op +1 en -1 uitsturen. Dat komt op +1 en -1 binnen op je sub, wordt vervolgens gecrossed en je toppen kun je dan op de extra uitgang op de sub aansluiten, ook +1 en -1.

Speakon NL4 wordt in de meeste gevallen gebruikt om met één vierpolige kabel een top/sub systeem aan te sturen dat al vanaf je amprack gecrossed wordt. Je bundelt dan de signalen van je hoog en laag in één connector. Vervolgens ga je met Speakon NL4 naar je sub, gaat het laag voor de subs via +2 en -2 naar je subwoofers en kun je vanaf het connectorpaneel van je sub via +1 en -1 naar je topkasten.

Als je dan toch nog een keuze moet maken voor topjes en je wilt persé voor deze gaan, zou ik zelf eerder voor de DX-2222 gaan omdat je daar meer volume op het mid en hoog uit kunt persen. Een 15 inch topkast boven een 15 inch sub is geen ideale combinatie.

Een aardig volume ga je er overigens wel uit krijgen, de klank is ook zeker niet verkeerd voor het geld. De beweegreden om eerst voor een instapmodel setje te gaan snap ik wel, je kunt dan immers wat feestjes afgaan om geld binnen te sprokkelen. Na verloop van tijd kun je dan gaan opwaarderen.

De keuze voor een Palladium versterker juich ik ook toe, omdat het betrouwbare amps zijn, waar je er in de toekomst nog eentje bij kunt nemen. Dan kun je een aparte amp voor je tops nemen, plus een aparte amp voor je subs.

Comment

Ok, dan heb ik dus voorlopig geen 4-polig nodig ;)
          Want als we weer genoeg geld hebben voor andere speakers en we hebben de rest van de drive-in op orde, dan wil ik 2x een B1800X PRO halen en voor de top dan 2x een Gemini GVX-15. Dit gaan we dan via 2 versterkers aansturen en voordat het naar de versterkers gaat halen we het eerst door een eq met een crossover erin (ik dacht zelf aan de FBQ 1502) en dan hebben we dus geen 4-polig nodig.

De DX-2222 is zeker een leuke top, ik heb er eigenlijk steeds overheen gelezen maar hij levert meer dan de DX-1522 en is ook nog eens een paar euro goedkoper. Ik denk dat dit hem dus gaat worden voor de top en met een leuke eq zoals hierboven moet dat schreewerige geluid van die piëzo tweeters ook wel wat te verminderen zijn.

Rick bedankt voor je duidelijke (en vooral begrijpelijke) uitleg van wat er in de versterker zit, hoe het aangesloten zit en hoe 4-polig werkt.

Het wordt trouwens de P-2000 :)

Comment

Originally posted by twan1185 View Post
            Dit gaan we dan via 2 versterkers aansturen en voordat het naar de versterkers gaat halen we het eerst door een eq met een crossover erin (ik dacht zelf aan de FBQ 1502) en dan hebben we dus geen 4-polig nodig.
            Vanaf die tijd is het juist wel aan te raden om met kabels van 4 x 2,5mm2
            te werken.
            Vanuit je X-over ga je nl, zowel je versterker voor je sub in als ook
            de amp voor je top.
            Als je dan een 1 HE plaat met D-gaten koopt, dan zet je daar iig 2 x een
            speakon 4 op, 1 voor Links (laag op 2, top op 1) en 1 voor rechts.
            Voor het gemak kun je er ook nog 4 chassisdelen XLR in zetten, 2 male
            en 2 female voor input en link out.

Groot voordeel hiervan is dat je niet altijd in je amps hoeft te prikken,
            je chassisdelen van je amps slijten niet, dat doen die op je blindplaat en,
            die vervang je heel wat sneller dan die in een apparaat.

Met bovenstaande aansluiting ga je dus met 1 (4 aderige) kabel naar je sub (op 2) en ga je vanuit je sub naar je top (op 1).
            Let wel op dat je je sub dan bi-ampt, oftewel de ingebouwde crossover
            uitschakelt.

grtz

Comment

Originally posted by nescio01 View Post
              [COLOR="Navy"]
              Let wel op dat je je sub dan bi-ampt, oftewel de ingebouwde crossover
              uitschakelt.
              Hoe kun je je sub (1 woofer) nou bi-ampen...

Volgens mij doorzie jij die term niet helemaal. Bi-ampen is het gebruiken van meerdere, onafhankelijke signalen om je componenten apart aan te sturen. Dus bijvoorbeeld je mid en je hoog op een eigen kantje versterker.

Verder klopt de NL4 constructie van Navy wel, check alleen of 2+/2- ook doorverbonden zit naar de doorlus van je sub en bypass de interne filter.

Comment

Working...
              X