Announcement

Collapse
No announcement yet.

DB geluidsinstalatie

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DB geluidsinstalatie

Ik ben op zoek naar een paar nette tops en subs die 300 man aankunnen en nog warm blijven klinken als je het volume wat hoger zet, dus geen schel geluid waar de klanten oor of hoofdpijn van krijgen.

Nu kwam ik bij deze set: http://www.bax-shop.nl/luidsprekerse...t-details.html

Ik heb een american audio VLP 1500 amp, dus deze zal waarschijnlijk niet genoeg kracht hebben om de speakers eten te geven.

Mischien mijn VLP 1500 vervangen door deze : http://www.bax-shop.nl/versterker/db...t-details.html
    Last edited by Mol; Tuesday-13-09-2011, 16:13.

Als je toch het budget hebt voor een dergelijk systeem, zou ik sowieso een systeem kiezen met ofwel twee versterkers en een crossover (om je frequenties optimaal te splitsen), ofwel een actief systeem waarbij de speakers al interne versterkers hebben.

Kijken in de dB Technologies schuur is sowieso een goede keus in dit segment, dit blijft vrij neutraal klinken, ook op hogere vermogens. Vergelijk je het met bijv. JBL dan gaat JBL op hoog volume al gauw wat agressief klinken.

Verder is het belangrijk om te weten, wat wil je er aan uitgeven? We kunnen immers sets van 2000 tot 10.000 euro aan je voorstellen.

Comment

Als ik je wensen zo zie zou ik voor 2x een dvx d10 top en 2x een dva s09 sub. Wij hebben een zelfde set en zijn zeer tevreden. Veel heel veel vermogen. 300 personen is geen enkel probleem. Daarbij is het ook super compact en ligt. Ook een voordeel is dat allse actief is en geen ventilatoren heeft. Kunnen dus ook niet kapot of gaan rammelen. Verder heeft db er hele mooie processors in zitten en goede limiters zodat ook alles mooi heel blijft.

Comment

Die klinken waarschijnlijk wel vet maar iets boven mijn budget, ik heb 7000 euro klaar liggen, maar daarvan moet ik nog 2 taletop spelers kopen (waarschijnlijk denon dn s3700) die kosten een kleine 1600 euro, nog wat truss en voor de speakers en subs reken ik op 3000 a 4000 euro.
        Of ik spaar wat langer en doe nog 1 jaar met mijn vibe 15 mk2 van jb, maar zonder subs kan je daar niet veel man mee aan.

Comment

Flexsys serie lijkt me een leuke tussenweg. :) Flexsys Band System bijvoorbeeld.

Comment

Bedankt Rick, ik zet ze alvast even op mijn lijstje en intussen wacht ik nog even af.

Comment

Dat DB setje is geen gek setje, maar ga wel, zoals Rick al zei, actief filteren.
              Over de HPA2800 versterker durf ik niks te zeggen, maar in het zelfde prijssegment kom je ook American Audio V3001 of Synq 2K2 tegen, ook prima versterkers voor de topjes van het gelinkte DB setje.

De subjes vragen wat meer vermogen, misschien een AA V4001?
              Als je één subje gebruikt zou je je huidige VLP1500 (gebrugd) ook kunnen overwegen, maar aangezien die niet op 2 ohm kan draaien (en dus niet gebrugd op 4 ohm) heb je daar verder niet heel veel.

Wat ook kan:
              De VLP1500 tijdelijk op je toppen gebruiken (en even sparen voor een amp die net ietsje meer vermogen levert, iets van 600W RMS) en een passende amp voor je sub aanschaffen.

Vergeet daarnaast dan geen crossover. Een Behringer CX2310 doet zijn ding prima, een processor is nog mooier maar een stukje duurder.

Comment

Originally posted by renevanh View Post
                Dat DB setje is geen gek setje, maar ga wel, zoals Rick al zei, actief filteren.
                Over de HPA2800 versterker durf ik niks te zeggen, maar in het zelfde prijssegment kom je ook American Audio V3001 of Synq 2K2 tegen, ook prima versterkers voor de topjes van het gelinkte DB setje.

De subjes vragen wat meer vermogen, misschien een AA V4001?
                Als je één subje gebruikt zou je je huidige VLP1500 (gebrugd) ook kunnen overwegen, maar aangezien die niet op 2 ohm kan draaien (en dus niet gebrugd op 4 ohm) heb je daar verder niet heel veel.

Wat ook kan:
                De VLP1500 tijdelijk op je toppen gebruiken (en even sparen voor een amp die net ietsje meer vermogen levert, iets van 600W RMS) en een passende amp voor je sub aanschaffen.

Vergeet daarnaast dan geen crossover. Een Behringer CX2310 doet zijn ding prima, een processor is nog mooier maar een stukje duurder.
                Een flexsys is gewoon actief hoor ;)

werkt prima op de interne filters en versterkers. Ik zou daarom ook niet voor een passief systeem gaan. Wegen de speakers bijna het zelfde maar moet er nog steeds zoon lomp amp rack mee.

Comment

Persoonlijk ben ik niet weg van actieve systemen. Het is aan het eind van het liedje gewoon enorm inflexibel.

Ampje stuk? Halve setje pleite. Als ik m'n Synq sloop kan ik er morgen eentje lenen/huren (en ik sleep me geen bult, want die Synq'jes zijn 5kg).

Comment

Ampje stuk 2 speakers uit 1 speaker stuk 1 speaker uit. Verder is de amp perfect afgestemd op de speaker en heb je vaak bi amp. Kortom je haalt makkelijker het maximum uit je set. Speaker stuk. Kan ik zo een andere huren. Dat blijft het zelfde. Vind het een beetje onzin om te doen alsof ik nergens een actief topje bij zou kunnen huren.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
                      Ampje stuk 2 speakers uit 1 speaker stuk 1 speaker uit.
                      True, maar wel 100% game over.
                      Als je actief filtert kun je het feestje nog prima redden door mono te gaan draaien over één amp.

Vind het een beetje onzin om te doen alsof ik nergens een actief topje bij zou kunnen huren.
                      Hoho, dat zeg ik niet en dat wil ik ook helemaal niet zeggen.
                      Maar hoeveel moeite moet je doen om een topje van hetzelfde systeem te vinden? Zomaar een ander topje er boven zetten gaat niet altijd, want je x-over frequenties zitten ingebakken en daar kun je niks mee doen. Voor je het weet heb je totaal geen weergave tussen 100Hz en 160Hz, om maar eens wat te roepen.

Een ampje kan je bij iedereen lenen/huren, dat geeft je meer flexibiliteit.
                      Daarnaast kun je met een passieve set een een actieve filtering meer spelen met de akoestiek van een locatie, dat gaat niet met een passieve set. Er zijn locaties waar ik dat zelf ook echt doe. Beetje meer via het sub (tot 160Hz bijvoorbeeld) als ik geen beukend laag wil, beetje minder via het sub (tot 100Hz bijvoorbeeld) als ik een strakke kick wil bij een bandje, enz.

Dat wil niet zeggen dat actief nergens goed voor is. Voor een spraaksetje loop ik elke keer met 2 topjes, een amp en kabels te slepen. Nou merk je dat nauwelijks met digitale amps, maar een actief setje is dan eigenlijk weer makkelijker.
                      Doe je puur en alleen maar drive-in werk? Ook dan kan actief best prima zijn. DJ monitor, verhuursetje, presentaties, etc, daar is actief prima voor.
                      Ga je meer doen (dus tape-acts, bandjes, weet ik wat allemaal) dan zou ik niet snel, misschien zelfs nooit, voor actief kiezen.

Comment

De crosover zit on de sub en kun je met 1 druk op de knop aan en uit zetten. Verder hebben de sub en top een eigen gain. Verder heeft de sub een knop om tussen 90 en 120 hertz te kiezen. Zo ie zo zou ik een eq in me rack schroeven of het nu actief of passief is. Hier kun je dan al nagenoeg alles wat je zou willen aanpassen al corigeren.

Voor bands en tape acts. Kijk eens hoeveel sound project set er in omloop zijn. Zijn zowat allemaal actief. Ook kom ik ook regelmatig een actief setje hk tegen bij tape acts en bands. Kortom dit hoeft ook geen enkel probleem te zijn.

Dit alles heeft ons toen ook voor actief doen kiezen. De reden van db is dat in onze ogen je de mooiste set krijgt voor het minste geld. Db is daarom in mijn ogen op het moment het best in zijn prijs kwaliteit verhouding.

Comment

Wij hebben ook alles actief (HK audio) maar ik ben het wel met Rene eens dat problemen lastiger ter plekke zijn op te lossen dan bij een passieve set.

Onze Actor DX set heeft in 2 topkasten en 2 baskasten een eigen amp, dus dan werkt er altijd nog wel iets (en dat is vaak genoeg om door te kunnen met het feestje), maar bij onze LUCAS sets is het wel eens voorgekomen dat de hele set niet meer uit de protect kwam.

Die LUCAS sets hebben ook wel 3 aparte versterkermodules, maar die zitten allemaal op 1 printplaat dus als er een probleem is met de voeding ofzo houdt het gewoon op. En daar kun je ter plaatse niets aan doen...

Comment

Discussie actief/passief is al meerdere malen voorbijgekomen en iedereen heeft daar ook een andere mening over.

Beide systemen hebben zo hun voor- en nadelen. ;) En iedereen kan daar zijn eigen afweging voor maken, voor zijn eigen situatie.

Comment

Ik hou het voorlopig bij het setje wat rick mij heeft aangeraden, actief of pasief is voor mij om het even, ze hebben beiden voor en nadelen, komt er niets beters uit de bus dan hou ik het bij dit setje, dan kom ik ze wel eens beluisteren in goed voor ik ze aankoop.

Comment

Working...
                              X