Announcement

Collapse
No announcement yet.

Irritante hogen tonen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Irritante hogen tonen

Beste iedereen,

Ik heb een geluidsset:
    2x JBL EON-1500
    1x Skytec 18" actieve sub
    1x DAP Audio DSA-400
    1x Behringer FBQ 3102

Nou heb ik het probleem, als ik iets harder ga draaien. Krijg ik heel irritant veel te hoge tonen, alsof 'ie aan het rondzingen is.
    Dit is alleen wel bij bepaalde nummers, dus niet bij ieder.
    Ligt dit aan de kwaliteit muziek, versterker, boxen?
    Roept u maar!

Alvast bedankt,

Camille, DJ Ça Va

Draai je vanaf in een laptop/computer? In dat geval kun je de processor horen als de geluidskaart slecht afgeschermd is. Oplossing hiervoor: Een goede laptop/computer of een externe geluidskaart.

Comment

Ook een externe geluidskaart doet geen wonderen. Ik heb er hier ook last van, met mn Focusrite Saffire 6 USB. Ik heb een Dell Inspiron 1545 van dik 2 jaar oud, Windows Vista Home Edition SP1, ik draai meestal via winamp (gewoon voor mezelf), maar ook van FL Studio, Reaper, Reason+Record en waarschijnlijk binnenkort Cubase (heb weer een CDtje te pakken gekregen). Het rare is dat het ophoudt als ik de voeding eruit haal, en dat ik het wel hoor via de PA, maar niet over mn ouwe crappy computerspeakertjes. Ik heb trouwens geen randaarde hier op zolder, daar kan het ook nog wel eens aan liggen (terwijl de randaardes van de apparaten wel met elkaar verbonden zijn via de stekkerdoos...)

Aarde afplakken is het laatste wat je doet, probeer de voeding eens, en probeer daarna eens een paar DI's tussen je geluidskaart (intern of extern) en je mixer/amp te zetten, beetje spelen met de groundlift, moet je een heel eind komen.

Daan

Comment

et rare is dat het ophoudt als ik de voeding eruit haal, en dat ik het wel hoor via de PA, maar niet over mn ouwe crappy computerspeakertjes. Ik heb trouwens geen randaarde hier op zolder, daar kan het ook nog wel eens aan liggen (terwijl de randaardes van de apparaten wel met elkaar verbonden zijn via de stekkerdoos...)
        Aardlus.

Comment

Een aardlus versterkt zich niet.

Ik zou een onaardings verloopje tussen de adapter van je laptop prikken. Gewoon een verlengkabel met aan 1 kant de aarde los. Kijk eens of dat werkt.

Comment

We hebben het hier over HOGE tonen mensen, een aardlus is een reutel op pakweg 53Hz... dat is niet bepaald hoog.

Begin eens met die FBQ er tussen uit te halen.

Daarnaast: je werkt met EON's. Smerig en schel hoog op hogere volumes is een bekend iets bij die (vreselijke) kastjes, iets wat je ook bij vele budgetkastjes tegenkomt. Er zijn maar weinig speakers (die ook nog eens niet bi-amped zijn) die dit verschijnsel niet vertonen.

Hoe komt dat dan? Nou, dat is tweeledig. Ten eerste is het menselijk gehoor minder gevoelig voor lage tonen. Ga jij meer druk produceren (harder draaien), dan gaat de gehoordrempel ook iets omhoog (een soort ingebouwde bescherming in het menselijk oor) alleen niet puur voor dat hoog, maar ook voor het laag. Al redelijk snel kun je niet genoeg laag meer produceren waardoor je dat niet meer (goed) hoort. Het hoog blijft echter duidelijk hoorbaar. Resultaat: het klinkt schreeuwerig, schel of het doet zelfs pijn aan de oren (maar dan ga je gewoon te hard).

De andere kant is je speakertje. Hoge tonen zijn korte golven dus minder luchtverplaatsing. Lage tonen zijn lange golven en dus meer luchtverplaatsing. Daarom is je tweeter ook 1" en je woofer 15".
            Het produceren van die lage tonen kost relatief veel energie. Kan je versterker dat niet leveren, dan gaat dat ten kosten van je druk in het laag en hou je dus (relatief) meer hoog over.

Comment

Als ik nou andere speakers koop, wat zou dan wel een goed merk zijn? EV? En moeten ze dan (door de versterker van 2x 250W) 200W RMS, 250W RMS of juist iets van 350W RMS zijn?
              Zou dit dan wel goed geluid opleveren?

Comment

Eerder speakers van 200 watt ;)

Comment

Met een eenvoudige processor kun je dit geluid ook wel goed krijgen hoor.
                  Dipje in het hoog met limitering en je probleem is al een stuk minder.

Andere speakers kopen gaat je niet zomaar helpen. Heel erg veel speakers hebben hier last van, zeker in het budgetsegment.
                  De JBL Eon heeft er wel heel veel last van, maar zoals ik al zei: met processing is heel erg veel op te lossen.
                  Alleen met een bi-amped speaker (dus tweeter en woofer op een apart versterkerkanaal) en een goede processor ga je dit kunnen oplossen (na een boel tweaking mbt crossover frequentie)
                  Last edited by renevanh; Thursday-15-09-2011, 22:56.

Comment

Je kunt mss ook eens luisteren wat er
                    gebeurd als je een niet gecomprimeerd
                    geluidsbestand afspeelt, gewoon een originele
                    CD draaien?

Verder is het altijd aan te raden om een externe
                    geluidskaart te gebruiken als je een laptop op een
                    mengtafel aansluit. Dus eigenlijk nooit rechtstreeks
                    via de 3,5 mm jack.
                    Zelf gebruik ik een USB DI van ARX, deze gebruikt het
                    digitale audiosignaal dat in USB zit en zet dit geheel
                    storingsvrij om naar 2 x XLR.