Hallo iedereen,
Ik draai nu met een passief setje.
Ik wil alleen 'n nieuw setje aanschaffen vanwege de slechte kwaliteit. Ook wil ik een hoger vermogen. Nu heb ik maar 2x 225 RMS.
Alleen zit ik te denken aan 'n actief setje, maar dit is duurder, lijkt mij?
Zouden we een lijstje kunnen maken met voor- en nadelen van passief en actief? (Dingen als kwaliteit, want hier weet ik niet veel van af omdat 'k maar 1 set heb gehad)
Actief:
Voordelen:
-Geen losse versterker
-Goedkopere kabels (Speakon Kabel is duurder dan XLR)
-Compact in vervoer en opslag
-Alle componenten (luidspreker, versterker, limiter en processor) zijn perfect op elkaar afgestemd.
-Meestal heeft elke luidspreker een eigen versterker; als er 1 defect raakt werkt de rest nog wel.
Nadelen:
-Duurder
-Minder processor mogelijkheden, of alsnog losse apparatuur voor nodig
-Zwaardere speakers, door ingebouwde versterker
-Er moeten meer kabels (namelijk ook een stroomkabel) naar elke luidsprekerkast toe.
-Actieve luidsprekers zijn kwetsbaarder, omdat alle electronica is ingebouwd.
-Hierdoor is het ook minder makkelijk een defect (tijdelijk) op te lossen.
-Bij actieve luidsprekers zitten de (volume)regelaars achter op de luidsprekerkast. Onbevoegden kunnen er dus makkelijker bij, terwijl je er zelf minder makkelijk bij kunt.
Passief:
Voordelen:
-Vaak meer processor mogelijkheden
-Flexibeler in te zetten
-Je hoeft niet bij je luidsprekers te zijn om te zien of de peak lampjes van je versterkers branden
Nadelen:
-Kabels zijn duurder en zwaarder
-Extra ruimte in vervoer
Ik draai nu met een passief setje.
Ik wil alleen 'n nieuw setje aanschaffen vanwege de slechte kwaliteit. Ook wil ik een hoger vermogen. Nu heb ik maar 2x 225 RMS.
Alleen zit ik te denken aan 'n actief setje, maar dit is duurder, lijkt mij?
Zouden we een lijstje kunnen maken met voor- en nadelen van passief en actief? (Dingen als kwaliteit, want hier weet ik niet veel van af omdat 'k maar 1 set heb gehad)
Actief:
Voordelen:
-Geen losse versterker
-Goedkopere kabels (Speakon Kabel is duurder dan XLR)
-Compact in vervoer en opslag
-Alle componenten (luidspreker, versterker, limiter en processor) zijn perfect op elkaar afgestemd.
-Meestal heeft elke luidspreker een eigen versterker; als er 1 defect raakt werkt de rest nog wel.
Nadelen:
-Duurder
-Minder processor mogelijkheden, of alsnog losse apparatuur voor nodig
-Zwaardere speakers, door ingebouwde versterker
-Er moeten meer kabels (namelijk ook een stroomkabel) naar elke luidsprekerkast toe.
-Actieve luidsprekers zijn kwetsbaarder, omdat alle electronica is ingebouwd.
-Hierdoor is het ook minder makkelijk een defect (tijdelijk) op te lossen.
-Bij actieve luidsprekers zitten de (volume)regelaars achter op de luidsprekerkast. Onbevoegden kunnen er dus makkelijker bij, terwijl je er zelf minder makkelijk bij kunt.
Passief:
Voordelen:
-Vaak meer processor mogelijkheden
-Flexibeler in te zetten
-Je hoeft niet bij je luidsprekers te zijn om te zien of de peak lampjes van je versterkers branden
Nadelen:
-Kabels zijn duurder en zwaarder
-Extra ruimte in vervoer
Comment