Announcement

Collapse
No announcement yet.

Passief of Actief?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Verschil in kwalitijd? Dat ligt er maar aan wat je met elkaar gaat vergelijken en hoe je het aansluit.

Als je een goedkoop behringer setje actief vergelijkt met een dure set passief van bijvoorbeeld meyer. Ja dan hoor je zeker verschil in kwalitijd.

Ga je een vergelijkbare set naast elkaar zetten. Dus zeg maar een actieve set en een passieve set beide uit het zelfde segment dan zul je erg weinig verschil merken. Dan zal het meer om persoonlijke voorkeur gaan dan dat de 1ne beter is dan de andere.

Verder is het maar wat je ermee wil gaan doen. Wat is het doel van het setje. Waar ga je het voornamelijk voor inzetten.

Als je niet al te duur toch een heel leuk setje actieve speakers wil zou je voor db technologie kunnen gaan. Welke serie zal dan een deel gaan liggen aan je budget en je doel.

Ook passief heeft db technologie's wel wat leuke setjes maar de meeste keus is bij db technologies toch actief.

Wij hebben zelf ook een db-technologie set. De keuze was voor ons eigenlijk gemaakt omdat ze compact zijn, weinig wegen, erg hard gaan, erg goed klinken en gewoon weg nagenoeg onverwoestbaar zijn. We hadden voor deze set al 2 topjes van db technologie en die werkte na een jaar of 8 nog steeds probleem loos. Verder ben ik van mening dat op dit moment voor het geld je eigenlijk niet veel meer kwalitijd kunt krijgen. Kortom een hele mooie prijs kwalitijd verhouding.

Ook heeft een collega bedrijf de complete set van ev vervangen voor db en had / heeft hier erg goede ervaringen mee. Na zelf op opendagen en demo dagen te gaan kijken en te luisteren was er voor ons eigenlijk maar 1 juiste keus.
    db technologie dus.

Voor eventueel andere mooie passieve setjes zul je de overige forum leden misschien beter om advies kunnen vragen aangezien wij ons een goed jaar geleden volledig op het actieve te richten als het gaat om nieuwe speakers. Onze oude sets onderhouden we nog wel maar alles wat word vervangen word actief.

De reden hiervoor heb ik denk ik al meerdere malen duidelijk aangegeven.

Comment

Ieder zijn eigen toepassing van geluid, maar ik wil mijn speakers heel terug hebben uit de verhuur. De db limiters uit de opera serie en sub's zijn om te huilen. Een beetje de pieks afknellen is gewoon niet voldoende, als je heeel veel geluk hebt schieten ze nog wel eens in de protect (als de versterkers te heet worden) en zit je een kwartier zonder geluid. Ook niet alles..

Comment

Over de opera kan ik eigenlijk heel weinig zeggen. Hier heb ik nooit echt mee gewerkt. We hebben zelf wel de voorloper de lyric. Deze werken eigenlijk prima. Oke als je de limiter echt goed in werking zet ( niet af en toe een piekje ) dan word het geluid er natuurlijk niet erg goed van. Maar ze blijven wel gewoon heel. Deze zijn al heeeeeeel vaak in de verhuur weg geweest en doen het gewoon nog steeds prima. Nog nooit ook maar 1 enkele speaker defect terug gekregen.

We hebben zelf een dva met dvx setje en dit werkt ook heel erg netjes en mooi.
        Ook heb ik al meerdere malen zelf met de flexsys serie gewerkt en nog nooit ook maar iets van problemen mee gehad.

Ook hebben we in het verleden met regelmaat een fiftyline set gehad. Deze set werd ook vaak verhuurd voor drive-in en band werk. Ook deze set heeft nog nooit ook maar 1 component gewisseld gehad in de 5 jaar dat deze in gebruik was. Helaas is de set verkocht toen er bij eht bedrijf op de dva en dvx is overgegaan.

We hebben dus al wat jaren ervaring met db en hebben verschillende sets gebruikt gehad zonder ooit ook maar van iemand te horen dat er echt speakers opgeblazen zijn geweest. Dat ze wat minder klinken als je de limiter flink aan het werk zet geloof ik graag. Maar er is dan toch ook iets goed mis als je de limiter flink wil laten werken.

Maar nu heb ik een vraag. Ik ben heel benieuwd welke limiter dan wel goed klinkt. Zelfs onze dbx klinkt echt niet lekker als je de limiter goed aan het werk zet. De dbx die wij nu hebben is de rackdrive 260.

Comment

Originally posted by camilledevalk View Post
          Ik heb nu JBL EON 1500, maar dat zijn slechte dingen.
          Er hangt een DAP DSA-250 achter, zou ik deze ook moeten vernieuwen voor de kwaliteit?
          Hoe beoordeel jij dat het de speakers zijn die slecht zijn, heb je deze wel eens met een andere versterker geprobeerd?
          Heb zelf jarenlang met een broertje van de 1500 rondgesjouwd en deze beviel me prima. Echter een DAP DSA-250 lijkt me niet echt ideaal voor deze speakers.

Ik denk dat als je deze luidsprekers aan een QSC GX 3 of een Crown XLS 1000 hangt dat het al een heel stuk scheelt!

Comment

Bij mij heeft het toch echt al het nodige aantal woofers gekost! Er zijn gewoon genoeg, hoe zeggen we dat netjes, minder verstandige mensen die denken dat rode lampjes op de mixer permanent aan moeten staan. Resultaat: vast gelopen speakers. Een limiter die de geluidskwaliteit verminderd is op dat moment geen enkel probleem meer, de kwaliteit is op zo'n moment ver te vinden.

Des al niet te min heb je limiters die het toch zeker niet verkeerd doen, dateq spl. Deze limiters halveren op een bepaald moment het volume (als straf), mocht je door blijven pushen dan klapt het geluid er voor een minuut uit. Lang genoeg om de dj flink te laten zweten, maar de dansvloer zal niet meteen leegstromen.

Comment

Een Dateq spl 2 werkt bij mijn weten ook niet ideaal. Deze gaat vrij snel beroerd klinken en gaat er niet uit als je hem echt zwaar overstuurd. De spl 5 moet je eigenlijk al weer een externe meet micro aan gaan hangen wil je het goed doen. Als je deze iedere keer bij elke klus in de zaal moet gaan hangen word je er ook niet echt vrolijk van. Ook zal je die dan dus telkens opnieuw moeten afregelen op x aantal db's. Daarbij komt dat als he hem afdekt je gewoon harder kunt omdat er minder gemeten word.

Dit zou dus een leuke oplossing zijn voor vaste installaties maar voor een tijdelijke zie ik het totaal niet zitten. Ook is een spl5 met meetmicro een behoorlijke investering.

Verder blijft oversturen een probleem of het nu actief of passief is. Stuur maar zwaar genoeg uit en grote kans dat je speakers over de zijk krijgt.

Ik denk dat de enigste oplossing is om de mentaliteit bij de bron aan te pakken.NEE PANNENKOEK DJ ALLE LAMPJES HOEVEN NIET AAN.

Resultaat of het nu actief of passief is. Het gaat na genoeg net zo hard maar klinkt veel beter.

Comment

Een limiter is eigenlijk niet meer dan een beveiliging.
                Zodra deze echt nodig is ben je eigenlijk fout bezig.
                Het kan natuurlijk altijd zijn dat je eens een uitschieter hebt en dat dan je limiter deze tegen houdt. Maar als je een (hopelijk externe) dj hebt welke constant in het rood draait dan moet je dit niet met een limiter gaan oplossen maar bij de bron (dj dus). Zet zelf nog een mixer tussen dj en geluidsinstallatie en je kunt enigszins ingrijpen. Verder gewoon duidelijke afspraken maken met de dj. Hij maakt de muziek, jij bepaald het volume.

Comment

Ik heb zelf ook actief.
                  Had eerst passief maar ben zo blij dat ik over gestapt ben.
                  Veel makkelijker met vervoer actief kan je ook even snel 1 mic inpluggen passief moet meteen het hele amp rack en mengpaneel mee.

Comment

Ik heb kennelijk een heel ander bedrijf dan jullie, ik kan mezelf niet in 10en hakken en overal ingrijpen waar nodig.

Elke dj in welke club dan ook draait in het rood, ze snappen niets van techniek en het zijn toch niet hun spullen.... Het ergste is dan nog, 9/10 keer heeft de dj geen geluidset bij mij gehuurd, maar een organisatie/particulier.

Begrijp me niet verkeerd, in veel gevallen is actief een goede uitkomst. maar ik hou graag mijn speakers heel.
                    Last edited by roderickk; Monday-19-09-2011, 19:19.

Comment

Ik herken heel goed je probleem hoor roderick. Wij zitten in het zelfde schuitje. Dj's die de rode lampjes niet eens meer laten knipperen maar gewoon vol blijven branden. Ookal zeg je hier 10x iets van het maakt totaal geen verschil. Alles blijft gewoon rood.

De organisatie heeft op dat moment 1 geen tijd voor dit soort onzin en 2 geen zin in dit soort onzin.

Vreemd genoeg hebben wij nog nooit een defecte speaker gehad met een actief systeem. We hebben dan gewerkt met sound project en db-technologie's

Bij ons zijn onze db lyrics een keer of 25 a 30 weg naar particulieren die er ook totaal niet naar om kijken, Vaak weten ze niet eens of er wel of niet een lampje achterop zit. Al helemaal niet waarom die ene rood is en de andere groen. Kortom ik geloof niet dat dit setje nooit rood heeft staan draaien. Ik denk eerder dat het 75% van zijn tijd bij particulieren verhuur alleen maar rood heeft staan draaien. Gek genoeg doen ze het nog steeds perfecto.

Ook vind ik het idealen van een actief systeem dat de limiter niet gebypased kan worden. Je kunt kabels omprikken wat je wil je kunt ze aan zetten en weer uitzetten wat je wil de limiter zit erin en blijft zijn ding doen. Pak je passief dan is er helaas altijd wel een gek die er de limiter tussen uit weet te gooien.

Ook kun je de active set niet verkeerd aansluiten. Wat ik bedoel is dat je niet de verkeerde amp per ongeluk op de verkeerde speaker kunt aanlsuiten. Ik kan dus zonder zorgen me speakers mee geven aan de mensen en ze dan alles zelf lekker aan laten sluiten want het kan maar op 1 manier. Signaal voeding klaar. Gelukkig snappen de meeste dat nog wel.

Ik geloof graag dat op het moment de grote complexe systemen nog niet overtuigend zijn in het actieve segment en dat hier nog veel ontwikkeling en vertrouwen gehaald moet worden.

De kleine setjes daarin tegen denk ik dat er weinig kan concurreren tegen een actieve set.

De prijzen zijn voortaan heel scherp.
                      De gewichten wegen niet echt meer een rol.
                      De afmetingen zijn het zelfde of nagenoeg het zelfde. Maar geen losse amp.
                      De klank is vaak het zelfde of nagenoeg het zelfde. Of je moet een goedkope speaker opeens een dure amp gaan geven en de goedkope moet het met een goedkope ingebouwde doen.
                      Altijd de juiste speaker op de jusite amp.
                      Vaker een bi-amp systeem dus een actieve opdeling van je vermogen. Dus betere klank ( over het algemeen. )
                      Eenvoudiger met transport.
                      Nagenoeg onbeperkte afstanden zijn te overbruggen.
                      Eventueel een microfoon rechtstreeks op een speaker inpluggen zonder mixer / amp.

De engiste nadelen die ik kan verzinnen is dat als je een complex systeem hebt je als je het goed wil doen eigenlijk nog steeds een externe processor moet kopen. Deze zit bij duurdere versterkers al wel ingebouwd.

Comment

@ronennieshow

Het is leuk om te lezen hoe enthousiast je bent over actieve systemen, maar ik betreur het dan weer wel dat je dingen zegt over passieve systemen die niet helemaal correct zijn.

Als jij mijn passieve set gaat aansluiten (zowel 2-weg als 3-weg systemen) komt er uit het amp-rack 2x speakon (4p bij 2-weg systemen en 8p bij 3-weg of monitor break-outs) als dit intern goed bekabeld is en de standaard pin-bezetting van de speakons gehanteerd wordt kan hier absoluut niets verkeerd bekabeld worden.

Daarbij zijn processor units, ingebouwde processoren in versterkers en losse limiters steeds vaker beveiligd met codes en als je dit nog niet genoeg vindt zijn er nog platen die je er in je rack voor kunt schroeven zodat ze een sleutel nodig hebben om er bij te kunnen.

Het is dus te makkelijk om passieve systemen dusdanig af te kraken met argumenten als:
                        - "je niet de verkeerde amp per ongeluk op de verkeerde speaker kunt aanlsuiten"
                        - "pak je passief dan is er helaas altijd wel een gek die er de limiter tussen uit weet te gooien".

Gebruik overigens zelf ook vaak genoeg actief, maar vind hierbij wel vaak het nadeel dat mensen zo makkelijk bij de knopjes komen. Vaak genoeg bands die hun actieve sidefills zo nodig zelf harder moeten zetten terwijl een handgebaar naar de monitor-man vaak een net zo makkelijke oplossing kan zijn.

Simpel gezegd zou ik actief voornamelijk gebruiken met een Drive-in waar je zelf bij staat en de speakers dichtbij staan en continu zicht gegarandeerd is.

Comment

Klopt met je eens. Als de limiter in het zelfde rack zit en deze goed is weggewerkt / vergrendeld is het al stukken moeilijker. Helaas kom ik vaak los liggende limmiters tegen. Dan is het een kleine moeite om een paar kabels te verleggen en klaar.

Dan het amp aansluit verhaal. Hier hebben we zelf een keer wat problemen mee gehad. Zolang alles van 1 bedrijf komt gaat het meestal wel goed. Is het een combi van 2 kan het dus zo zijn dat je beide een andere uitgangspunt hebt. Resultaat sub op je top of / en omgekeerd. Gelukkig geen defecte. Ook kun je dan een andere lichtere top speaker op een zware top speaker uitgang aansluiten omdat de uitgang voor top bestemd is. Dus opletten als je een keer lichtere toppen / subs op een zwaarder amp rack zet.

Ik ben ook met je eens dat mensen zelf nog wel eens het volume van een active speaker willen bepalen. Daar tegen maak ik ook geregeld mee dat er speakers worden weg gedraaid als ze passief zijn omdat ze vinden dat ze te hard staan en niet zachter kunnen. Ook een speakon los is dan een bekend verhaal. Dit kan en gebeurd natuurlijk ook bij actief.

Comment

Er kan juist verkeerd aangesloten worden bij actieve systemen. Juist omdat er overal een xlr doorlus op zit, kunnen mensen rare dingen doen. Hoe vaak mensen wel niet vanuit de mixer naar een top en een sub zijn gegaan, gevolg alles staat full-range te spelen. Heus, er zijn hele rare combinaties mogelijk.

Het grote gevaar bij passief is dat ze bij een sub-top combinatie alles kunnen doorlussen, waardoor je onder de 2 ohm gaat zitten.

Comment

@Roderick, wat maakt het uit als je vanuit de mixer naar een top en een sub gaat? Mijn actieve sub filtert automatisch (DUH!), waardoor ik het niet fullrange kan afspelen op de sub. Het is dus juist makkelijk actief, omdat er een ingebouwde cross-over in zit.

Comment

Originally posted by remixed View Post
                                @Roderick, wat maakt het uit als je vanuit de mixer naar een top en een sub gaat? Mijn actieve sub filtert automatisch (DUH!), waardoor ik het niet fullrange kan afspelen op de sub. Het is dus juist makkelijk actief, omdat er een ingebouwde cross-over in zit.
                                Het is dan alleen wel weer zo dat het een beetje per merk verschilt waar de cross-over zit. Ik meen dat (om even in het budget segment te blijven) HK steevast de cross-overs in de toppen inbouwt terwijl bijvoorbeeld Mackie de cross-overs in de subs inbouwt.

Het is en blijft ten alle tijden een smaak kwestie en daar valt helaas niet over te twisten.

Comment

Working...
                                X