Announcement

Collapse
No announcement yet.

Equalizer

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Equalizer

Ik ben nieuw in het wereldje en ben nog volledig in de experimenten fase.
    Ik heb volgende apparatuur:
    Mengpaneel: http://www.bax-shop.nl/digitale-dj-g...t-details.html
    Versterker: http://www.bax-shop.nl/versterker/am...t-details.html
    Speakers: http://www.bax-shop.nl/passieve-full...t-details.html
    Nu had ik gedacht dat een versterker van 200 watt op 8 ohm een goede optie was voor speakers van 300 watt op 8 ohm. Wat blijkt nu, vanaf ik de gain van mijn mengpaneel iets te veel open zet, kunnen de speakers het geluid niet meer aan.
    Zou het plaatsen van een equalizer tussen het mengpaneel en de versterker hier soelaas kunnen bieden? Of zie ik iets anders over het hoofd?

Zou het plaatsen van een equalizer tussen het mengpaneel en de versterker hier soelaas kunnen bieden?
    Wat wil je dan precies met de equalizer corrigeren? Want dat is wat een equalizer doet. De hoofzaak van een equalizer is het corrigeren van de klankkleur van een luidspreker, zodat je bijvoorbeeld het laag iets kunt boosten of terugdraaien als je te weinig of te veel laag hebt.

Wat bij jou het geval is, is dat de luidsprekers gewoon niet hoger belast kunnen worden. Het blijven immers speakers in het uiterste budgetsegment, je kunt er geen wonderen van verwachten. ;)

Het enige wat je kunt doen is goed met je oren luisteren. Gaat het kraken of vervormen, dan dien je het volume wat terug te draaien.

Comment

Ik dacht (duidelijk verkeerd gedacht) dat de gain volledig kon opengezet worden doordat de versterker toch minder produceerde dan dan speakers vragen.
      De bedoeling zou zijn de klank zo helder mogelijk te laten klinken met een minimum aan budget.
      Ik zou dan later ook nog 2 subs eronder te plaatsen om dan met een crossover te werken.
      Maar ik dacht intussentijd al misschien een equalizer ertussen te plaatsen, zodat ik deze al goed kan afstellen in functie van later gebruik. Of is dit overbodig/nutteloos?

Comment

Een equalizer kan een nuttige toevoeging zijn, maar dan ook alleen om de klank iets aan te passen. Het is niet mogelijk meer geluidsdruk uit de speakers te halen door een equalizer te gebruiken, omdat een speaker gewoon niet meer kan presteren dan zijn maximum. ;)

Zeg je van 'nou, ik vind persoonlijk het oog wat overheersend', dan kun je dat inderdaad corrigeren met een equalizer, door de hoge frequenties iets in te perken. Maar het is niet mogelijk bijv. meer bass uit de speaker te halen, puur omdat hij al tegen zijn maximum zit.

Comment

Vind dit persoonlijk nogal tricky, denk eerder dat je misschien de grenzen van je versterker aan het opzoeken bent. Als je die grens bereikt gaat de golfvorm vervormen en krijg je blokgolven wat funest is voor je speakers.

Persoonlijk denk ik dat een zwaardere versterker nog wel zou kunnen zorgen dat het harder gaat, de VLP1000 levert 330W/8Ohm en dat kan eigenlijk niet voor problemen zorgen op speakers van 300W.

Let overigens wel altijd op het volgende:
          versterker op stand 0 is juist niet in de + en ook niet in de -.
          Over de gain die op je mengpaneel zit, weet niet of er ergens een metertje kunt zien met hoe hard je uitstuurt, maar deze hoort inprincipe niet 100% open, ook hier geldt: het niveau zou op 0 uit moeten komen.

Als je met je koptelefoon luistert op je mengpaneel klinkt het dan ook slecht? Dan is het waarschijnlijk de gain die te ver open staat.

Comment

Persoonlijk denk ik dat een zwaardere versterker nog wel zou kunnen zorgen dat het harder gaat, de VLP1000 levert 330W/8Ohm en dat kan eigenlijk niet voor problemen zorgen op speakers van 300W.
            Het gaat er in de openingspost over dat juist de speakers niet meer kunnen geven. Met een zwaardere versterker help je ze sneller om zeep. Dat lijkt me niet de bedoeling. ;)

Comment

Het zal inderdaad liggen doordat ik de gain teveel openzet. Op koptelefoon klinkt het inderdaad ook slecht.
              Nu zit ik met volgend probleem. Uit de ene speaker komt een voller geluid dan uit de ander... Komt dit ook omdat het budgetspeakers zijn?
              Ik heb de volgende opstelling:
              Van Mengpaneel 2 jack mono ongebalanceerde kabels naar versterker. Dan 2 speakonkabels naar de speakers. Zou dit kunnen liggen doordat er 2 mono kabels gebruikt zijn dat het verschillend geluid geeft?

Comment

Draai de aansluitingen aan één kant van de jack-kabels eens om (dus dat links rechts wordt en rechts links), verandert het probleem dan mee?

Comment

Nee, het probleem verandert niet mee...

Comment

Lastig te zeggen op afstand waar het aan zou kunnen liggen. Ik zou vermoeden dat één van de tweeters defect is, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen omdat ik de speakers niet kan horen. ;)

Comment

Oei... En de speakers zijn pas gisteren geleverd door jullie... Hoe kan ik dit nakijken dan?

Comment

Dan zul je goed moeten luisteren naar de speakers, door de muziek zachtjes aan te zetten en je oor bij elke driver (tweeter) in de speaker te houden. Ontbreekt er bij eentje geluid, dan weet je vrij zeker wat er loos is.

Nogmaals, het is een vermoeden, kan ook een andere oorzaak hebben.

Comment

Working...
                        X