Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe PA-set school

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nieuwe PA-set school

hallo allemaal,
    In aantocht naar een musical die dit jaar moet plaats vinden in de aula van onze school mogen wij een nieuwe set boxen kopen. De PA-set zal gebruikt worden voor muziek-avonden, presentatie en musicals. Het hoeft dus geen beuk set te zijn, maar een set waar mooi zuiver geluid uit komt. We hebben een budget van zo'n 3000 euro.

Wat raden jullie ons aan, aan te schaffen?

Alvast bedankt!

hoe groot is de aula, of hoeveel mensen komen er maximaal te zitten?

Comment

en is het voor een vaste of mobiele instalatie?
      zal hij ook mee op school kamp gaan, of buiten bij sportdagen worden gebruikt?

Comment

Het is voor een aula dus ik neem aan gewoon een vaste installatie, en zoals aangegeven niet om te beuken op disco's kampen en buiten.

Een vereiste om te weten is natuurlijk wel het formaat van de aulo en hoeveel man erin komen te zitten. Als je wat foto's hebt van de aulo kunnen we je wellicht ook nog wat adviesgeven over plaatsing en dergelijke.

Wat moet er precies in komen? speakers, of ook nog mixer, mics, bekabeling etc.

Echter 3000 euro voor een geluidsset voor een aula is echt 5x niks. Daar heb je net 2 leuke topjes voor met een versterker. En eigenlijk wil je toch wel wat meer (denk aan twee tot 4 leuke topjes + 2 subjes, amps, processor etc. )

Comment

Waarom subjes? Hij geeft aan dat het niet hoeft te beuken. Neem een goeie 15 inch top dat kom je prima weg voor wat jij wilt. Er zijn genoeg 15 inch toppen die goed drukken in het laag maar ook zeker een goede verstaanbaarheid hebben.

Neem je geen subjes, kun je ook lekker de processor laten voor wat hij is want die heb je niet nodig. Voor 3000 euro kun je zeker in aula's echt wel wegkomen! Ik heb een hekel aan die scholen die elke 2 a 3 jaar compleet nieuwe systemen laten aansmeren omdat het beter is.

Comment

Originally posted by radioactivediscoshow View Post
            Ik heb een hekel aan die scholen die elke 2 a 3 jaar compleet nieuwe systemen laten aansmeren omdat het beter is.
            Jahoor onze school moest vandaag weer voor mijn neus 2 EV sub'jes' ophangen.
            Ze waren volgens mij 2M hoog.
            even uittesten en heel het gebouw stond te bonken.

Ontopic:
            Ik denk dat 2x een 15' top prima tot zijn recht zal komen.
            Maar nog blijft de vraag:
            Hoe groot is de aula,
            en hoeveel mensen komen er max in te staan-zitten?

Comment

Wat denk je hier van:
              4x DAP RX-12 €600
              2x DAP RX-18B €500
              1x QSC GX3 €300
              6x Procab CAB502 €300

Dan zit je op €1700,00 en heb je toch al een leuk setje in huis!!

Dit hadden ze bij mij op school, maar een te zware versterker van een vriend heeft de boel gecremeerd.
              Nu hebben wij dit:
              4x HK Audio PRO 8A
              2x HK Audio Premium Pro 210A
              2x JBL EON (de oude)

De HK topjes wordt voor werkelijk ALLES gebruikt!! Spraak, musical, open dag. Het voordeel is dat ze lekker compact zijn maar toch flink wat vermogen te bieden hebben!!

Comment

Even kort samengevat:
                - De PA-set zal gebruikt worden voor muziek-avonden, presentatie en musicals
                - Het hoeft dus geen beuk set te zijn
                - maar een set waar mooi zuiver geluid uit komt
                - 3000 euro
                Het is echter nog niet duidelijk:
                - grootte van de ruimte
                - reeds aanwezig PA-materiaal
                - reeds aanwezige randapparatuur
                - vast/mobiel gebruik
                - etc.

Laat eerst de topicstarter maar wat extra informatie geven, voordat er hier straks talloze lijstjes met apparatuur komen die totaal niet geschikt zijn voor het doel dat de topicstarter voor ogen heeft. Beetje zonde van de tijd, nietwaar?

Comment

Hallo allemaal, bedankt voor de reacties alvast. Ik zal nog even wat info geven:
                  -in de aula hangt een truss aan het plafon
                  -we zijn in het bezit van 3 actieve en 3 passieve peeveys die naar elkaar doorgelust worden.
                  -het lijkt ons wel verstandig subs erbij aan te schaffen aangezien we ook af en toe bands hebben die wel om wat bas vragen.
                  -ons werd het merk electro-voice aangeraden, verstandig?

Ik zal zo wat foto's maken en de grote van de kantine meten;)
                  Post ik straks;)

Comment

EV is altijd verstandig,
                    maar ik zou eerst eens een inventaris maken van wat je hebt, zowel PA speakers als randaperatuur
                    en dan kijken waar het nodig is aan te vullen/vernieuwen op je huidige school pa systeem

Comment

inderdaad inventariseren en laten adviseren.
                      persoonlijk zou ik dan in jullie geval niet staren naar, electro voice ondanks dat ik daar een enorme fan van ben en ook eigenlijk altijd hiermee werk.

laat je adviseren door een fatsoenlijk gerenomeerd bedrijf wat evt ook wat theatertjes in de buurt doet ofzo. dan kom je verder dan op een willekeurig forum om de mening van de bezoekers te vragen...

Comment

Originally posted by DJ Lars View Post
                        Jahoor onze school moest vandaag weer voor mijn neus 2 EV sub'jes' ophangen.
                        Ze waren volgens mij 2M hoog.
                        even uittesten en heel het gebouw stond te bonken.

Subjes, ophangen???

Da's pas echt eng als je het mij vraagt!

Comment

Originally posted by JanPetersen View Post
                          Subjes, ophangen???

Da's pas echt eng als je het mij vraagt!
                          Ze hangen ook met dikke kabels vast,
                          zal even kijken of ik morgen een paar foto'tjes kan schieten.
                          De subs hangen niet recht naar voren, maar een beetje schuin naar beneden.
                          Als er een feest is/presentatie etc is,
                          worden er 2 tops bijgehaald, en die worden op een statief erbij gezet.

In onze onderbouw kantine, die net iets kleiner is dan die van de bovenbouw hangen 2 topjes,
                          zal morgen miss ook even wat foto's maken.

Even ter verduidelijking, op onze school zitten zo'n 1500 leerlingen.
                          Vandaar de wat grotere speakers denk ik :P

Comment

maar vaak zie je op scholen dat ruim de helft van de leerlingen direct naar buiten loopt om te roken en eten. die zitten dan dus al niet in je aula. Toch denk ik dat je heel dat sub gebeuren van het plafond moet trekken en lekker in de kast zetten voor als je dat echt nodig zou hebben.

Stel me de aula voor en denk dan stiekem gewoon aan een stuk of 6 stevige 15 inch toppen die het liefste actief zijn. Geen handige mensen die het beter weten en eraan gaan sleutelen. Evt een limiter ertussen in een 19inch rack met een plaat ervoor zodat er niemand aan kan. Wil je dan evt nog wat sub nodig hebben kun je dit als school echt wel voor een schappelijk bedrag huren die ene keer dat je dat namelijk echt nodig hebt ;)

Bijv een EV SXA250 top, een mooi afgewerkte top met een ingebouwde versterker incl limiter. Klinkt goed zeker in spraak en muziek zeer goed te gebruiken. Heb je nou een feestje op school en heb je sub nodig dan huur je gewoon in de buurt een aantal RX118S subjes bij en dan heb je gewoon een knalset!

Enige nadeel is dat zo'n topje gewoon wel serieus geld kost maar dan heb je wel echt wat. Dit topje laat andere topjes in zijn klasse gewoon heel ver achter zich!

Comment

Originally posted by DJ Lars View Post
                              Ze hangen ook met dikke kabels vast,
                              zal even kijken of ik morgen een paar foto'tjes kan schieten.
                              De subs hangen niet recht naar voren, maar een beetje schuin naar beneden.
                              Als er een feest is/presentatie etc is,
                              worden er 2 tops bijgehaald, en die worden op een statief erbij gezet.

In onze onderbouw kantine, die net iets kleiner is dan die van de bovenbouw hangen 2 topjes,
                              zal morgen miss ook even wat foto's maken.

Even ter verduidelijking, op onze school zitten zo'n 1500 leerlingen.
                              Vandaar de wat grotere speakers denk ik :P
                              Dat hij hangt, en dat een tijdje ook blijft doen geloof ik wel. Alleen je verliest flink wat bas/vermogen als je hem ophangt!!

Als je hem twee meter hoog hangt begrijp ik het wel, maar om hem 10 meter de lucht in te hijsen vind ik wel een beetje vreemd!!

Bij mij op school hebben we er twee in het podium ingebouwd, en zijn er via de achterkant nog wel uit te halen!

Comment

Working...
                              X