Announcement

Collapse
No announcement yet.

Scenes (zoals bij licht) op een geluidstafel?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Scenes (zoals bij licht) op een geluidstafel?

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag, niet dat ik het ooit zal gebruiken, maar gewoon nieuwsgierigheid.
    Vaak bij een live-event als een popoptreden in een stad, met microfoons en dikke versterking, zie ik het gebeuren dat de microfoon te laat aangaat.
    Ik heb wel een licht in 'n klein theatertje gedaan voor school, toen heb 'k scenes gebruikt. Dat bij een bepaalde scene bijvoorbeeld 23 schuifjes TEGELIJK omhoog gaan. Is dit ook mogelijk met geluid. Naja, dat ze niet omhoog gaan, maar dat je dat wel hoort, dat bij een bepaalde scene 23 microfoons aangaan, door 1 knop in te drukken (of te schuiven).
    Is dit mogelijk?

Camille, DJ Ça Va

met de wat duurdere digitale tafels id dat wel te patchen,
    bij de I live tafes weet ik dat het kan(heb ik laatst nog achter gestaan...)

maar het lijkt mij alles dan praktisch werken...
    je moet gewoon goed kunnen anticiperen, kijken en luisteren

Comment

Lijkt mij wel handig hoor, maarja, wat heb je daaraan als beginnende drive-in DJ met een Berhringer DDM4000, haha:P
      In ieder geval, bedankt!

Comment

Klopt zoals Jonkie al zij.

Ik heb zelf 2 digitale tafels, dan kan je met 1 knop op de knop de stand van de faders, gain's, eq's enz. opslaan en altijd weer oproepen. Ideaal, zeker als je b.v. meerdere bandjes op 1 avond hebt. Op sommige analoge tafels kan dit ook, maar dan wel echt de duurdere.

Comment

Als je alleen een analoge tafel hebt kun je werken met subgroepen en VCA's. Daarmee kun je grote hoeveelheden kanalen samen bedienen.

Comment

Scenes die jij bedoelt zie je wel bij (grotere) theatervoorstellingen die meerdere keren uitgevoerd worden..
            Dan is bij de repetities alles zo ingesteld dat je bij de eigenlijke show alleen maar een scene hoeft door te klikken. Ideaal! :)

Comment

Op digitale tafels is dat heel prima mogelijk, daar spreken we dan niet van scenes maar van snapshots.

In theaters wordt dit heel veel gebruikt. De FOH technicus zit niet constant meer mee te schuiven achter een enorme berg faders (grote voorstellingen hadden vaak meerdere FOH tafels en technici) maar drukt op de knop 'next' om de volgende snapshot te laden en is direct helemaal klaar voor de volgende scene/act.
              Uiteraard gaat er wel een stuk voorbereiding inzitten om dat helemaal goed te programmeren in je tafel, maar daar is tijdens technische doorlopen en repetities meer dan genoeg tijd voor.

Hoe je dat precies doet op een iLive, M7CL of PM5D weet ik niet uit m'n hoofd, maar op een Digico gaat het behoorlijk eenvoudig ;)

Comment

Op Yamaha tafels heet het wel degelijk Scenes. Op de LS9 en M7CL zie je linksboven op je scherm de ID van de scene staan. Instellingen er van staan onder het knopje "Scene memory". :)

Comment

Okee, het kan dus wel. Bedankt iedereen!

P.S. waarom zijn er dan toch nog zoveel mensen te laat?

Comment

Hoe bedoel je?

Comment

Originally posted by camilledevalk View Post
                      P.S. waarom zijn er dan toch nog zoveel mensen te laat?
                      Omdat je nog altijd moet doortikken naar de volgende scene/snapshot, ook daarmee kun je te laat zijn. Als je de voorstelling kent is dat geen probleem, daar zal het dan ook niet gebeuren.

Wat jij echter bedoeld is een tijdelijke opstelling of live optreden van een bandje. Ga je dan vooraf de hele show doorlopen, snapshots programmeren en cue's afspreken? Nee. Dat is aan en gaan. Dat de zang dan nog niet aan staat bij het allereerste nummer van de dag is een kwestie van afstelling: dat is gewoon nog niet gebeurd.
                      Je zult hem toch eerst even moeten gainen. Een tech die vooruit denk schroeft die gain half open en ziet wel hoeveel hij nog moet bijstellen als de zanger(es) begint. Een tech met wat minder ervaring begint doodleuk z'n drumstel te mixen terwijl de zanger(es) niet hoorbaar is ;)

Comment

Ik weet niet of het bij de Digico kan, zoveel ervaring heb ik er nog niet op. Maar op de Yamaha's kan je hem ook laten ''faden''. Dat hij dus binnen een aantal (ingestelde) seconden hem kan over laten vloeien naar het volgende programma.

Zelf gebruik ik het bijna nooit, want het moet toch altijd net wel weer wat anders dan het in je programma zit en loop je toch wel weer te schuiven.

Comment

Nou, dat je toch vaak nog ziet dat een microfoon half in een zin aangaat. Is dit gewoon gebrek aan apparatuur, of geen zin om moeilijk te doen, waardoor het toch misgaat?

Comment

Vaak is het gewoon de niet oplettendheid. Wat je ook nog wel eens hebt dat je afspreekt van ''Pak die microfoon'' dat ze toch een andere pakken en je die weer moet openschuiven.

Comment

Even gefocust op iets anders en je mist een spreker gewoon.

Bij een bandje mixen gebeurd je dat niet, maar als er bij een concert van bijvoorbeeld een koor iemand steeds wat zegt, dan kan het zijn dat de tech even afgeleid is.

Gisteren gebeurde het mij ook. Dikke brom in een van de kanalen/mics van de piano, even dubben hoe je dat gaat oplossen... en je mist de 2 eerste woorden van de aankondiging.

Comment

Working...
                              X