Announcement

Collapse
No announcement yet.

DB Technologies Opera versus Flexsys

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DB Technologies Opera versus Flexsys

Goedenavond,

Voor een setje topspeakers boven een DB Technolgoies Sub 18 D woofer twijfel ik tussen Opera 402 D's of Flexys F12's. Ik vind de F12's cosmetisch mooier, maar het gaat natuurlijk om het geluid en ze zijn ook wat duurder.

Ik kan op internet niet echt een vergelijking tussen de twee series vinden, dus wilde bij deze vragen of iemand er ervaring mee heeft. Het is de bedoeling dat het setje een band versterkt voor maximaal 150 tot 200 man (soms in kerken).

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren, bij voorbaat dank!

De combi flexsys f12 met een sub 18d heb ik geregeld in gebruik gehad bij een collega bedrijf waar wij ook wel eens voor werken.

Ik vind het een een heel mooi setje. Het is praktisch in omgang en het past ook mooi bij elkaar kwa vermogen en klank. Het voordeel van de f12 is dat als je een klein feestje heb je ze ook nog als alleen top kunt gebruiken en dan fullrange laten draaien.

De opera vind ik meer geschikt als het om buiten dingen gaat. De kunstof behuizing heeft in mijn ogen ook niet echt een positieve werking op het geluid.
    Wij huren deze of de mackie varriant nog wel eens bij als het om buiten situatie's gaat. Dan kan het kunstof meestal net wat meer hebben.

Dus als ik je omschrijving zie zou ik gaan voor de f12.

Comment

Zelf heb ik de opera 605D's en moet eerlijk zeggen dat het aardig hard gaat.
      Zelf ook nooit de flexys F12, maar ik denk dat je beter daar voor kunt gaan.
      Met 2x 402's en sub 18d's ga je de 200 man denk ik niet redden.

Comment

Bedankt voor de reacties! Ik ga dan voor de F12's, omdat ze ook wat meer vermogen hebben en natuurlijk wel de 18 D bij moeten kunnen houden... ;-)

Comment

De opera 605D zou de sub 18D ook wel bij kunnen houden, de 605D is de zwaarste versie (qua vermogen) in de opera serie. een sub 15D zou weer te licht zijn.

Comment

Originally posted by --Djdave-- View Post
            De opera 605D zou de sub 18D ook wel bij kunnen houden, de 605D is de zwaarste versie (qua vermogen) in de opera serie. een sub 15D zou weer te licht zijn.
            Het is zo ie zo niet ideaal om een 15 inch top op een sub te zetten. Als je dit toch altijd op een sub wil zetten is een 10 of een 12 inch topje in de meeste gevallen een mooiere uitkomst. Verder gaat de sub 15d niet eens echt zachter. Het grootste verschil zit hem in het frequentie berijk.

Comment

Daar heb je gelijk in, ik wil binnenkort ook een aantal verschillende db technologies setjes hebben. te beginnen met een sub/top combinatie die gebruikt gaat worden met drive-in showtjes, hieraan zat ik te denken aan de sub 18d / opera 605D combinatie.

Comment

Ik heb de sub 18d en de flexys f12 combi gehoord. Hier heb ik dan ook meerdere keren zelf mee gewerkt. Deze set heb ik ook naast een db technologie's dva s09 sub met een dvx d 10 topje gehoord.

Wij hebben voor dit laatste gekozen de s09 met een d10 topje. Dit vonden we gewoon praktischer en beter klinken. Dit was ons het prijsverschil waard.

Dus als er wat meer budget is is dit misschien een optie.

Comment

Na al die positieve berichten hier over db viel het met toch echt zeer zwaar tegen toen ik laatst een setje F12's hoorde. Daar had ik toch wel iets beters van verwacht. De dvx'en zijn overigens best wel leuk, dus misschien kan je daar ook eens naar kijken/luisteren.

Comment

Originally posted by SLGV View Post
                    Na al die positieve berichten hier over db viel het met toch echt zeer zwaar tegen toen ik laatst een setje F12's hoorde. Daar had ik toch wel iets beters van verwacht. De dvx'en zijn overigens best wel leuk, dus misschien kan je daar ook eens naar kijken/luisteren.
                    Als ik het met de concurrente in zijn prijs segment vergelijk vind ik het 1 van de beste. Er zijn genoeg andere speakers die beter klinken maar kijk dan eens naar de prijs en tadaa. Dan is het opeens een hele mooie speaker voor het geld.

Om nu te zeggen dat het het zwaar tegen viel vind ik wel een heel erg drastische reactie.

Comment

op zicht de speaker zelf is natuurlijk best goed, zeker als je kijkt wat je ervoor betaald. Echter wordt hier op het forum db toch vaak neergezet als een A-merk, en dat is de F serie toch zeker niet.

Comment

Ik ben met je eens dat een flexsys niet een A merk is. Maar als dap een B merk is dan vind ik de flexsys toch een hele mooie A- oplossing of een erg grote B+ oplossing. Zeker voor het geld.

Kortom heb je wat meer te besteden. Wil je een leuke / goede speaker voor een redelijke prijs dan is de flexsys zeker een serie om serieus over na te denken.

Zo werken wij met de dva en dvx serie van db en naar mijn mening kan ik daarmee redelijk concureren tegen A merken. Aangezien de flexsys hier onder zit zal deze dus ook net iets minder presteren.

Dus voor het geld 1 van de meest interresante opties ja zeker. Voor de meeste toepassingen meer dan acceptabel ja. Voor een band / drive in een hele mooie opstelling ja. Is het een super A merk met de meest hoge top prestatie's nee. Maar daar betaal je dan ook niet voor. Het gaat hier volgens mij om een gemiddelde (cover) band. Dan denk ik dat je meer dan netjes voor de dag komt met een flexsys setje. Er zijn er genoeg die voor een flexsys setje onderdoen en gewoon met een behringer of dap setje komen.

Comment

Working...
                        X