Announcement

Collapse
No announcement yet.

subwoofer kast

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• subwoofer kast

beste mensen ik heb een vraag.
    ik heb hier een hele mooie sub liggen maar daar wil ik graag een mooie kast voor maken en vroeg mijzelf af hoe.
    ik ben wel handig met hout enz dus dat is geen probleem maar mijn probleem is dat ik geen idee heb wat de beste vorm en indeling is voor zo'n kast dus ik zou graag en de expert's willen vragen of jullie mij hier mee kunnen helpen??
    m.v.g. swiebbertje (aka. dj swiebbke)

Heb je foto's en/of afmetingen?

Comment

Welke (sub) woofer is het?

Comment

die heb ik hier alleen de maat ik weet nie hoe je die foto's kunt uploaden
        breete =26cm
        diepte =14 cm
        als je meer maaten nodig hebt moet jke het ff laten weeten

Comment

Originally posted by Dj funkey View Post
          Welke (sub) woofer is het?
          da weet ik niet da word een ander topic: de merkloze sub wie weet ??: :P

Comment

Originally posted by swiebbertje View Post
            beste mensen ik heb een vraag.
            ik heb hier een hele mooie sub liggen maar daar wil ik graag een mooie kast voor maken en vroeg mijzelf af hoe.
            ik ben wel handig met hout enz dus dat is geen probleem maar mijn probleem is dat ik geen idee heb wat de beste vorm en indeling is voor zo'n kast dus ik zou graag en de expert's willen vragen of jullie mij hier mee kunnen helpen??
            m.v.g. swiebbertje (aka. dj swiebbke)
            ik zou hier eventueel met RonEnNie-show over hebben die hebben(zo ver ik weet) ok hun eigen PA gebouwd
            verder is er op ubuis, en kookle genoeg tevinden!

Comment

Originally posted by JONKIE_NL View Post
              ik zou hier eventueel met RonEnNie-show over hebben die hebben(zo ver ik weet) ok hun eigen PA gebouwd
              verder is er op ubuis, en kookle genoeg tevinden!
              ik heb die meneer een prive bericht gestuurd en hopelijk kan hij mij mischien wel helpen en van google word ik ook niet veel wijzer daarom dacht ik dat ik het het beste hier kon vraagen.

Comment

Elke speaker heeft een eigen soort kast nodig (basreflex, bandpass, enz.), hij is voor dat soort kast ontworpen. Elke speaker is dus anders, en omdat elke speaker anders is heeft ook elke speakerkast een andere inhoud. Je kan dus nooit een kast voor een speaker bouwen als je niet weet in wat voor kast hij hoort en wat de inhoud daar van moet zijn.

Comment

een basis sub kast is eigenlijk 6planken een hoop iso-schuim, houdlijm en schroeven...

Comment

Originally posted by Dj funkey View Post
                    Elke speaker heeft een eigen soort kast nodig (basreflex, bandpass, enz.), hij is voor dat soort kast ontworpen. Elke speaker is dus anders, en omdat elke speaker anders is heeft ook elke speakerkast een andere inhoud. Je kan dus nooit een kast voor een speaker bouwen als je niet weet in wat voor kast hij hoort en wat de inhoud daar van moet zijn.
                    ja daar zit ook wel wat in ja
                    maar buiten dat alles, hoe kan ik er dan achter komen hoeveel liter een kast moet zijn en wat is de best inwendige vorm enz dat is voor mij het belangrijkste

Comment

Als je geen idee hebt wat het merk of type van de woofer is, kun je er eigenlijk ook geen kast voor bouwen.

Professionele speakerbouwers gebruiken alleen woofers en drivers waar ze voldoende informatie van hebben. En dan draait het niet om merken en typenummers, maar ook aanvullende technische en natuurkundige informatie van de woofer om te zorgen dat de kastinhoud, het volume, bracing en poorten hier optimaal op afgestemd kunnen worden.

Speakerkasten worden dan ook vaak in simulatieprogramma's berekend aan de hand van de T/S (Thielle/Small) parameters, dat zijn in principe natuurkundige parameters die onder meer aangeven hoe ver een speaker kan uitslaan, hoe groot zijn massa is, etc. etc.

Aan de hand hiervan zal het simulatieprogramma een ontwerp voorstellen die qua kastinhoud goed overeenkomt met het gevraagde volume en ben je vaak vrij in de keuze van een bassreflexpoort.

Er komt dus veel meer bij kijken dan je eigenlijk denkt.

Advies voor de topicstarter: Schroef een willekeurig houten kastje in elkaar, maak er een gat in voor de woofer en een gat voor een bassreflex-poort en experimenteer er mee. Want aan de hand van de opgegeven informatie kun je er totaal geen ontwerp voor maken.
                      Hiernaast is een 26 cm speaker maar een 10 inch speaker, waardoor hij eigenlijk bij voorbaat al niet geschikt is als subwoofer, mocht je hem daarvoor willen gebruiken. (Tenzij hij hier echt voor gemaakt is, wat bij deze woofergrootte onder meer te zien is aan een relatief dikke surround rond de conus en een vrij grote magneet)

Comment

Working...
                      X