Announcement

Collapse
No announcement yet.

speakers met draad,aansluiten op dap 500

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• speakers met draad,aansluiten op dap 500

hallo,ik heb een dap paladium met 2 mc 12 speakers ( niet voor lang meer want ik ga over op aktief)
    maar nu was mij vraag,ik wil in het weekend op onze vereniging even een paar uurtjes een lekker muziekje draaien,maar de loods is best groot ( 25 x 7 ongeveer).
    we hebben daar een paar hele grote speakers staan, kan ik deze gewoon op mijn versterker erbij doen,ze hebben geen speakon maar gewoon draad.
    er zit een aansluiting voor draad op de versterker,
    kan dit? moet ik ergens rekening meehouden,moet ik die schakelaar nog omzetten naar parralel of bridged?
    het is maar dat we wat meer geluid hebben,geen house party ofzo,gewoon lekker luid top 40 muziekje.
    alvast bedankt.

Best Jan,

Wat is je bedoeling wil die grote speakers bij de mc 12 aansluiten of alleen die grote speakers aansluiten?
    Daarnaast is het wattage van je speakers belangerijk je wilt namelijk niet je versterker opblazen om dat deze de hele hard tijd moet staan werken om het vermogente kunnen leveren. een versterker kan je altijd wel zo'n 10% zwaarder nemen dan je speakers aan maximaal wattage aan kunnen.
    Ook speelt de wet van ohm een belangerijke rol weet je hoeveel ohm deze grote speakers zijn?
    Daarnaast moet je van de schakelaar parralel of bridged weten dat paralel betekend dat uit de 2 uitgangen van je versteker het maximaal per kanaal ... watt komt en bij bridged dat uit 1 van de 2 uitgangen of een apparte uitgang het totale vermogen van je versterker daar uit gaat.

voorbeeld paralel 2x100w bridged 1x200w.

bridged word meestal gebruikt als je 1 subwoofer wil aansturen.
    Last edited by dsound Audio Solutions; Friday-21-10-2011, 00:34.

Comment

ik wilde ze eigenlijk gewoon erbij doen,dus de de mc in de speakon en de andere in de draadklemmen.
      volgens mij zijn die grote een soort eigenbouw,ik zou echt niet weten hoeveel ohm of watt.
      ik dacht dan hebben we wat meer geluid,maar dat is dus toch niet zo eenvoudig.

Comment

Je zult toch de weerstand van die grote speakers moeten weten als je zeker wilt zijn van je zaak.

Aan de andere kant zijn de MC-speakers 8 Ohm, met een beetje geluk zijn de grote speakers ook 8 Ohm. Dan wordt je totale impedantie ongeveer 4 Ohm.

Indien die grote speakers 4 Ohm zijn, kom je uit op een weerstand van ongeveer 2.66 Ohm, dat maakt niet zo gek veel uit als je versterker niet vol belast wordt, maar als je er vermogen uit wilt halen gaat het fout omdat je versterker niet berekend is op die lage weerstand.

Comment

Working...
        X