Announcement

Collapse
No announcement yet.

Zelfbouw topkasten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Zelfbouw topkasten

hallo beste mede forummers,

ik hoop dat ook hier wat zelfbouwers rondhangen. ik loop namelijk al een tijdje rond met het plan om zelf nieuwe topkasten te gaan bouwen. Het idee is zes 10'' topkasten met of een Wave guide hoorn of een hoorn met een constante afstraling. het moet net zo iets worden als de M10 van TW audio. Ze moeten als een normale topkast te gebruiken zijn, dus op een subwoofer op statief, of als line array.
    iemand ervaring met dit plan?

ik hoor het graag!

groeten

dus je wilt een speaker die als topkast en als line array te gebruiken is?

Comment

precies.
      wat ik al begreep, is dat een echte line array aan een paar voorwaarden moet voldoen, een kleine verticale spreiding zodat het hoog niet gaan overlappen, en een goede throw.
      Als ik naar de M10 van tw audio kijk dan valt me op dat deze hoorns een grote spreiding hebben. is dit dan wel een line array, of gewoon een topkast met hardware om onder elkaar gevlogen te worden?

Comment

De m10 van tw audio heeft een openingshoek van 75 bij 50 graden. Dus dit is echt niet een line array topje. De meeste line array toppen zitten zo rond de 100 bij 10 a 15 graden. Dus nope geen line array topje. Dat je ze kunt vliegen jah. Dat princiepe heeft de db technologies dvx d serie ook. Maar ook dit is geen line array systeem.

Waar wij aan gedacht hebben gehad als het om zelfbouw toppen gaat is de xtro topkast. Maar waarschijnijk blijven we gewoon lekker bij onze db technologies en kopen we daar in de toekomst gewoon een line array van.

Comment

Precies. Geen echte line-array dus, maar wel een.lange throw neem ik aan dan. In princiepe hoef ik ook geen line array maar een LT set die op deze manier te vliegen is is dus eigenlijk mijn doel

Comment

Die M10 is eigenlijk een normale top/monitor.
            Het vliegen (als array) gebeurt door middel van de riggingpunten zowel voor als achter aan beide zijkanten (liggend gezien) op zowel de boven als achterkant.

Tenzij je hier echt flink tijd (en geld) in wilt gaan steken lijkt het mij zeer lastig worden om hiervoor zelf de benodigde rigging hardware te ontwerpen.
            ( en dan dient de kast hier ook nog mee te kunnen omgaan kwa gewicht ed)

Verder zeg je dat je er 6 wilt gaan maken. dat is dus max 3 per kant.
            In dat geval zou je ook eens naar een VRX achtig systeem kunnen kijken. (of dap compact array ) Zowel bruikbaar als array (3 max 4 kasten) en ook enkel als topkast.

Comment

ik wil er in eerste instantie 6 maken inderdaad, en mocht het bevallen komen er nog 6 extra. Het grote voordeel aan dit systeem leek me de flexibiliteit, omdat je de kasten dus als ''line array'' kunt gebruiken en normaal. het vliegen is niet zo'n probleem, ik had het idee om stalen strips lang de onder en bovenkant in te frezen met benodigde bewerkingen, zodat de kasten aan het staal hangen en niet aan het hout in principe.
              Over het gedeelte van de DAP compact array... ik weet het niet, het is DAP natuurlijk, en dat niet meegerekend, is dat wat?
              ik ben opzich niet zo merk geil, en iets wat goed klinkt, klinkt goed, klaar. dus of het nou DAP is of L-acoustics, maakt me weinig uit, het is het geluid waar het uiteindelijk om draait.
              ik ben in bezit van (ik weet niet of de mensen hier bekent zijn met deze kasten) 4 CuboSub 18's en vier normale cubo 15 baskasten. met daar bovenop 1, 2 of 3 Pronomic Pro 15 topkasten (prima kasten overigens, kopieen van een oudere serie van NOVA acoustics, wat weer uit de AAcraaft fabrieken komt)
              alleen nogmaals zoek ik een compact, betaalbaar en kwalitatief aanvaardbaar setje.

de VRX kasten zijn eigenlijk wat te prijzig

Comment

Mocht je er echt een leuk project van willen maken kijk dan naar BMS waveguides, klinken zeer goed en als je er 3 per kastje doet kun je er een 10" naast planten. Maar denk goed na over de kosten, zelfbouw met degelijke materialen kost maar iets minder dan een systeem als vrx.. Maar daar waar vrx gewoon ruk klinkt kun je met zelfbouw wel een fatsoenlijk systeem maken :D

Comment

Als je een goedkoper alternatief wil ( dan niet zelfbouw ) die je zowel als grote line array kunt gebruiken als ook compact setje is een t4 van db technologie's misschien een optie.

Comment

Working...
                  X