Announcement

Collapse
No announcement yet.

top kasten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• top kasten

geachte lezers ik heb bouwpakket van rcf voor top

nu ga ik daarin plaatsen l15 554k rcf en 2 inch b&c hoorn

welk filter kan ik gebruiken voor in de tops gebruik 2 amps met crossover 1 amp voor sub en 1 voor de tops dus er moet denk ik een highpass filter in de top of zie ik dit verkeerd gaarne zie ik jullie reactie tegemoed

let wel ben een newbee groet
    Last edited by albert; Tuesday-25-10-2011, 13:22.

Als je een bouwpakket hebt van die RCF speaker, zit er dan niet ook een plan bij met welk filter er origineel van RCF in hoort?

Wat ook nog kan, is je toppen bi-amp aansturen met een 19 inch crossover, maar dan moet je wel met een aparte amp gaan werken voor je driver, plus een aparte amp voor je woofers. En die moet je dan op gehoor en prestatie goed gaan afstellen qua balans en pieken.

Sowieso zou ik er de voorkeur aan geven om actief te crossen, omdat je anders een speciaal filter moet gaan zoeken, waar je vervolgens niets meer aan kunt veranderen. Met een normale, losse crossover kun je variabele instellingen maken en zelf het crossoverpunt bepalen.

Comment

ik gebruik 2 versterkers en crossover alleen dacht ik dat je iets van een filter moet plaatsen in je top je kunt toch niet de l15 554k en de hoog op elkaar aansluiten zonder filter er tussen groet

Comment

Nee dat bedoeld rick ook niet.

Bi-amp is dus dat je de l15-554k op een andere versterker zet dan de B&C horn.
        Je hebt dan dus 2 versterkers en een crossover voor alleen de 2 topkasten. Voordeel is wel dat dit je de volledige controle geeft over alle drivers.

andere optie is inderdaad dat je "gewoon" een amp voor je toppen gebruikt, en de toppen voorziet van een passief filter welke het signaal splitsvoor je hoog en je laag driver.

Comment

oke het laatste bedoel ik dus gewoon 1 amp voor de toppen en 1 amp voor de sub,s

welk passief filter uit de web shop kan ik daarvoor gebruiken

gebruik 18 inch rcf sub,s alles wordt aangestuurd door 2 lem dp2k en 2310cx behringer

trouwens bedankt voor je snelle uitleg groet

Comment

zag in de webshop dit filter [Beyma FD250 professionele passieve filter] zou deze geschikt zijn voor mijn doeleinden. groet

Comment

Maar hoe ga je dan het crossoverpunt en je verloop bepalen? Dat kun je niet zomaar uit de lucht grijpen, dat zul je aan de hand van specificaties moeten bepalen. Voor een speaker als deze kun je dat niet zomaar gokken, of er een willekeurig filter in schroeven. Op een gegeven moment moeten de frequenties van de woofer overgaan op de driver, en dat punt is cruciaal. Want gaat dat gebeuren op 1000 Hz, 1500 Hz, 2000 Hz? En met wat voor verloop? Heel geleidelijk (12dB/octaaf) of steil (24dB/octaaf)?

Dat zijn factoren die je van tevoren zou moeten uitzoeken, alleen is het niet zomaar te zeggen wat gaat werken en wat niet.

Daarom loont het meer om bi-amp aan te gaan sturen, waarbij je dus een drieweg combinatie gaat maken. Desnoods werk je met twee crossovers die je op elkaar aansluit, zodat je eerst een crossover hebt om het laag te scheiden van de rest, plus vervolgens nog een crossover om het mid en hoog uit elkaar te trekken. Dan kun je dat ook nog bijstellen indien nodig en heb je zelf de mogelijkheid om een kantelpunt te kiezen.

Comment

daarom heb ik mijn vraag op het forum gezet daar ik een newbee ben .welk filter zouden jullie mij adviseren dan. op basis van genoemde drivers rcf l 15 554k en 2 inch b&c hoorn en driver groet

Comment

Is niet te zeggen, omdat je dat normaalgesproken bekijkt aan de hand van de specificaties van de driver en woofer + de kastconstructie. Dat gaat mijn kennis, en ik denk ook de meesten hier te boven.

Comment

bedankt voor je antwoord ben ook zelf aan het zoeken gegaan ben bij michaelis terecht gekomen bedankt voor de goede uitleg heb er toch weer wat van geleerd groet een newbie met iets meer kennis

Comment

Wij gebruiken de l15 554 k van rcf in 1 van onze zelfbouw subs. Is een folded hoorn en filteren deze af op een 100 tot max 150 hertz. Ligt een beetje aan de lokatie en soort omstandigheden ( band of dj ).

Dus als je ze voor sub wil gebruiken is dat prima. Voor toppen zou ik niet durven te zeggen wat je dan precies nodig hebt. Je zou als je er de beschikking over hebt eerst de toppen kunnen bi-ampen met een processor. Als je iets gevonden hebt wat lekker klinkt met deze eigenschappen er een filter bij kunnen gaan zoeken die overeen komen. Dan weet je hoe het grotendeels zal klinken als je er vaste filters in zet.

Comment

bedankt iedereen voor de wijze raad dit topic kan op slot

groet en newbie met iets meer kennis dankzij dit forum

Comment

Dit soort topics laten we meestal open in verband met mogelijke toekomstige vragen. ;)

Comment

Working...
                          X