Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skytec SP1200a

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Skytec SP1200a

Hallo,

Ik heb ongeveer een jaar geleden een Skytec SP1200a speaker gekocht. Nu heb ik me eigenlijk de hele tijd al iets afgevraagd over de speakon aansluiting die erop zit.

Namelijk, hoeveel vermogen kan ik hier uithalen? Ik zit er aan te denken om er misschien een (auto) subwoofer aan te hangen en vraag me af of dit mogelijk is. Dat ik dan hier gewoon een low-pass filter tussen plaats.

Ik weet wel dat een autospeaker vaak een impedantie heeft van 4Ohm en de versterker in de speaker minimaal 8Ohm wil.
    Is dit probleem dan mischien op de lossen om een dual voice coil te nemen en deze 2 in serie te schakelen?
    Alvast bedankt

Namelijk, hoeveel vermogen kan ik hier uithalen?
    Niet gek veel, het blijft een vrij simpel kastje. Het is ook meer van 'het zit er op en het is mogelijk', maar ik zou er niet het uiterste uit proberen te halen.

Ik zit er aan te denken om er misschien een (auto) subwoofer aan te hangen en vraag me af of dit mogelijk is.
    Het is inderdaad mogelijk mits je er een fatsoenlijk low-pass filter tussen steekt, maar dan nog is een auto-subwoofer eigenlijk alleen gemaakt om te presteren in kleine, gesloten omgevingen. Hiernaast heb je om bass te versterken toch aardig wat vermogen nodig.

Je hebt verder inderdaad een woofer nodig die 4 Ohm is, omdat de versterker graag een 8 Ohm impedantie wil ontvangen.

Dat komt omdat de componenten binnen de SP1200A al 8 Ohm zijn, koppel je daar nog een 8 Ohm speaker aan dan wordt de totale impedantie voor de versterker 4 Ohm. Een lagere impedantie gaat de interne versterkermodule niet leuk vinden.

Is dit probleem dan mischien op de lossen om een dual voice coil te nemen en deze 2 in serie te schakelen?
    Kan, maar is nog steeds verre van ideaal. Je moet dan namelijk je totaalvermogen over 2 spoelen verdelen, dan blijft er al helemaal weinig van over. ;) En je moet verrekte goed opletten of je bekabeling dan in orde is en goed aangesloten is.

Comment

Mmm oke. En wat is niet veel? :) 50 watt rms, 100?

Of is het dan toch beter om een losse versterker te kopen+sub. Ik heb dit liever niet namelijk.

Comment

Dat is lastig in cijfers uit te drukken, omdat de vermogens van dat soort speakers meestal in maximale Watts worden uitgedrukt. Wat er dus effectief heengaat is maar de vraag. Echter, je opgegeven gok is wel een aardige richtlijn. Dus voldoende als je uit twee kastjes een beetje herrie wilt hebben, maar om er nu een sub op aan te sluiten, dat is het niet waard. Dan heb je meer aan een losse subwoofer + versterker, of een actieve subwoofer. ;)

Comment

Oke dankjewel voor de info. Ik zal er nog wel even goed over na denken. Aan de ene kant is het ook wel weer zonde om er een sub bij te kopen, omdat het alleen maar in me kamer staat.
          Ik vind het dan wel een beetje prijzig worden. Al helemaal als ik een actieve sub moet gaan kopen.

Over die maximale watts wat je zegt in je eerste zin. Over de speaker staat wel op internet dat het 300 watt RMS is en niet maximaal.
          Dit vermogen haalt die dus niet?

Comment

Over die maximale watts wat je zegt in je eerste zin. Over de speaker staat wel op internet dat het 300 watt RMS is en niet maximaal.
            Dit vermogen haalt die dus niet?
            Ik zou niet teveel waarde hechten aan de specificaties op papier. Hiernaast is het zo dat, als de interne versterkermodule inderdaad 300W RMS op 8 Ohm levert, dit ongeveer 400W RMS op 4 Ohm zal zijn. Dat moet je dan nog verdelen over twee speakers, dus dan hou je ongeveer 200W RMS over.

Dat is dan puur theoretisch.

Comment

Oke thanks voor de info.

Ik ga erover na denken ;)

Comment

Working...
              X