Announcement

Collapse
No announcement yet.

Versterker aansluiten op actieve speakers??

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Versterker aansluiten op actieve speakers??

Goedendag mensen !
    ik heb een vraag,
    ik heb 2 x behringer b215D speakers, gitaarversterker : line 6 spider4. en een mengpaneel : gatt audio 6 kanaals.
    nu krijg ik mijn mengpaneel volgende week terug die was kapot.
    nu wou ik de boxen testen dus ging ik mijn gitaarversterker aansluiten rechtstreeks op 1 speaker. dit klonk niet zo mooi als dat ik hem op mijn kabinet aansluit. nu is mijn vraag als ik volgende week mijn mengpaneel terug heb en beide speakers aansluit via xlr naar main out. en dan op kanaal 1 bijvoorbeeld mijn gitaarversterker aansluit klinkt dit dan wel mooi ? zo nee , hoe kan ik dit gewoon mooi laten klinken net zoals hij door mijn kabinet klinkt ???

( het mengpaneel is via usb aangesloten op pc en zo wil ik opnemen uiteindelijk )

Een gitaarversterker en een PA-speaker zijn heel verschillende dingen.

Wat je eventueel wel zou kunnen doen om het geluid te evenaren, is het geluid van je gitaarversterker direct op te nemen met een losse microfoon, die je er voor hangt of plaatst. Dan is de speciale klank van je gitaarversterker de bron van het geluid en niet je gitaar zelf.

Comment

okee maar nu heb ik even uren op het internet rondgekeken en ben ik op het volgende uitgekomen,
      gitaar - gitaarversterker - DI BOX - mengpaneel - actieve speakers.
      gaat dit wel werken ? en klinkt het dan niet zo vreemd ??

Comment

Ja, dat is de juiste wijze.
        Zorg wel voor een DI box waarvan de input attenuation: schakelbaar is tussen 0, -20, -40 dB

Comment

Dit werkt wel, maar is het de beste manier: nee!

Bij elektrische gitaren is er namelijk iets aparts aan de hand.
          Je gitaar is namelijk maar de helft van het instrument. De klank van het instrument wordt voor een groot deel gemaakt in de gitaarversterker (je "kabinet" ).

Als jij dus aan de gitaarversterker een di hangt heb je dus wel geluid (en dat zal ook wel redelijk zijn) maar waarschijnlijk niet hetzelfde als wat uit je gitaarversterker komt.

Wil je wel hetzelfde dan moet je dus eigenlijk je instrument uitversterken met een microfoon. In dit geval plaats je die dus voor je versterker. en ga je van hier uit naar je speakers. Dit wordt eigenlijk vrijwel altijd zo gedaan.

In heel sommige gevallen heeft de versterker al een ingebouwde DI, deze geeft wel de zelfde klant als de versterker, maar ik denk niet dat dat hier het geval is.

microfoons die je zou kunnen gebruiken zijn (Shure SM57, Rode M3, Sennheiser 606 / 906)

Comment

Di Box parallel aan de speakeruitgang van de gitaarversterker aansluiten.
            Di box op stand - 40 db.
            Indien gitaarversterker en speaker in één kabinet zitten zal er een uitgang gerealiseerd moeten worden bv. extra uitgang parallel aan de klemmen van de luidspreker.
            Uiteraard gaat het ook met een microfoon voor de speaker van de gitaarversterker.
            Last edited by TurboBooster; Thursday-27-10-2011, 20:48. Reason: aanpassing

Comment

Working...
            X