Announcement

Collapse
No announcement yet.

Prestaties set geluid.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Prestaties set geluid.

Hoi bax-forum gebruikers,

ik had laatst een aparte ervaring met een van onze speakersets. We draaien er best veel mee: binnen, buiten, 100-800 man. Klank en volume was altijd voldoende, nooit problemen mee gehad.

Nou hadden we laatst een opdracht met 3 podia, en de desbetreffende set stond in een soort van ronde circus/feesttent met een diameter van ong. 20-30 meter (400 man). Wanneer ik de set meer dan 20% opendraaide had ik totaal geen bass meer over, dus draaide ik de eq wat bij zodat er een redelijke verhouding was. Met gevolg dat het gewenste volume niet werd behaald (bass amps in de clip). Er bleef helemaal niets van het geluid (volume en klank) over.
    Op andere locaties totaal geen last van! (binnen, buiten, totaal open terrein etc.)

Het gaat om een set met per kant:
    2x Sirus top 2x 12" 1x1" (2x 720 Watt amp) x-over: 150hz-18000 hz
    2x Sirus sub 18" 134dB peak (2x 850 Watt amp) x-over: 40-250 hz
    2x Dap x15HL 15" Hornloaded (2x 850 Watt amp) x-over: 40-130 hz

Infill (per kant):
    2x bose 802II + Bose 502BP

Wat is de oorzaak hiervan?; kan het aan de afstelling van de x-over liggen?

ronde circus/feesttent
    Je hoog knettert natuurlijk wel behoorlijk door de ruimte en doordat je in een ronde constructie bezig bent, weerkaatst het geluid alle kanten op.

Hiernaast is een tent voor je laag rampzalig, het hoog blijft namelijk wel binnen, maar je subs gaan dwars door de tent heen. Daarom worden er bij tentfeesten slechts een paar tops op een stapel subs gebruikt.

Ik denk dat het een akoestische kwestie is.

Comment

ik dat je twee totaal verschillende subs hebt:
      2x Sirus sub 18" 134dB peak (2x 850 Watt amp) x-over: 40-250 hz
      2x Dap x15HL 15" Hornloaded (2x 850 Watt amp) x-over: 40-130 hz

De sirius is gewoon een frontloaded basreflex, en de dap is een hornloaded.
      Een hornloaded sub heeft totaal andere eigenschappen dan de sirius sub, zo is deze bedoeld voor een langere "trow" oftwel meer sub creeren op een langere afstand. Het zou zomaar kunnen dat de subs in tegenfase van elkaar werken en daardoor elkaar enigzinds zouden opheffen. Verder vindt ik de sirius sub ook wel erg hoog (250hz) gecrossed.

Verder zie ik dat je zegt 2x 850 watt amp, is dit bij 8ohm? of bij 4? indien bij 4 is dat wel erg weinig voor de X15HL's.

Natuurlijk zou het ook aan het reflectie verhaal van rick kunnen liggen (of dat incm met dit)

Ik weet niet of je nog een keer op die locatie moet staan? want dan zou je een kunne gaan expirementeren met plaatsing van speakers ed.
      Last edited by SLGV; Monday-07-11-2011, 10:29.

Comment

Aha, dat zou het idd kunnen zijn, is er een manier om dit makkelijk op te lossen?
        En zijn er nog globale richtlijnen om zon x-over in te stellen?
        @SLGV: De daps krijgen 850 watt per stuk, ik dacht te lezen dat 600 recommended was, dus leek me voldoende. Volgens mij 8 ohm.

Nog paar kleine vraagjes(jaja ik blijf vragen sorry).
        Hoe kan ik meten of ze elkaar opheffen of iets dergelijks? En is het dan een kwestie van delayen van de Dap's of moet dit op een hele andere manier.
        2e idee is om de frequenties van de subs niet te laten overlappen, dan heb je hier geen last meer van toch?

Comment

850 Watt per stuk (8ohm) zou zeker moeten gaan, dus daar zal het probleem niet zitten.

globale richtlijn voor een crossover, niet dat ik weet. maar een crosspunt (waar sub ophoudt en hoog begint) tussen de 100 en 130 Hz is vrij normaal. (250 is dus eigenlijk wel erg hoog)

de subs de frequenties niet laten overlappen? nja je zou het eens kunnen proberen (X15HL van 40-100 en sirius van 100-250 bv) hoe dit gaat klinken heb ik geen ervaring mee. Wat ik wel zou doen is als je ze beide gebruikt ze ook beide exact hetzelfde crossen (dus allebei bv van 40-120) dan heb je kwa frequentie bereik teminste al 4 dezelfde subs.

Dan het fase verhaal:
          je zou dit netjes kunnen meten met een speciale meet mictrofoon, en softwate zoals smaart. Als je dit echter nog niet hebt wordt dat een duur grapje, en is het veel werk om er mee leren om te gaan.

Proefondervindelijke delayen zou een optie kunnen zijn.
          Begin delay dan in kleine stapjes Tussen de 0m en de 1m (meer zal het echt niet zijn).
          Nou weet ik het niet heel zeker, maar volgens mij moet je de daps dan delayen. Let wel als het daadwerkelijk een delay kwestie is, kan een paar centimeter andere plaatsing weer andere resultaten hebben. Met Subs en delay kan je hele vette dingen doen (o.a. sub richten, en ook dat is heel nauwkeurig werk waar zowel tijd als plaats twee belangrijke factoren zijn, maar daar gaat het hier verder niet over)

Misschien is het makkelijker om de fase in een keer 180 graden te verschuiven (ook wel omdraaien) door even de plus en de min in de speakon om te wisselen. Of misscien kan je processor dit ook.

Je zegt echter dat je hier normaal geen last van deze problemen hebt, dus dan kan je het ook lastig oplossen. in een "normale" situatie als het probleem er niet is. Het zou daar zeker ook door de acoustische kwestie, zoals rick aandroeg veroorzaakt kunnen zijn.
          echter crossoverpunten gelijk leggen zou ik zowiezo doen.
          Last edited by SLGV; Monday-07-11-2011, 19:01.

Comment

[QUOTE=SLGV;

globale richtlijn voor een crossover, niet dat ik weet. maar een crosspunt (waar sub ophoudt en hoog begint) tussen de 100 en 130 Hz is vrij normaal. (250 is dus eigenlijk wel erg hoog)

de subs de frequenties niet laten overlappen? nja je zou het eens kunnen proberen (X15HL van 40-100 en sirius van 100-250 bv) hoe dit gaat klinken heb ik geen ervaring mee. Wat ik wel zou doen is als je ze beide gebruikt ze ook beide exact hetzelfde crossen (dus allebei bv van 40-120) dan heb je kwa frequentie bereik teminste al 4 dezelfde subs.
            .[/QUOTE]

Erg vreemd dat subs bij jou pas gaan werken vanaf 40 Hz..

Iets wat in je uitleg mist,(voor de geïntresseerde meelezer) is dat er een verschil zit tussen 2 weg en 3 weg systemen.
            De term sub, heeft een andere betekenis in een 2 weg systeem(daar ook basskast genoemd) dan in een 3 weg systeem.
            Daar wordt er gebruik gemaakt van een laag SUBlaag/mid en hoog kast..
            In geval van een sublaag kast is een crossover frequentie van 250hz niet eens erg hoog..

Maar misschien dwaal ik af.. Want het lijkt hier om een 2 weg set te gaan..
            (Wat inhoud dat je laag uit 1 kast komt.. En de rest uit je toppen..)

Tips over het spelen met fase draaien etc. Lijken me erg nuttig..

Ook een optie is.. Om voor dergelijke systemen een processor te huren die kan meten en callibreren... Bijv met smaart software.. Of een goede dbx drive rack..wil vaak ook prima..(meet dan op verschillende plekken!!)
            Last edited by kw showtechniek; Tuesday-08-11-2011, 02:16.

Comment

Een horn loaded sub heeft een andere fase response dan een front loaded sub.
              Het matchen van de 2 zul je via metingen moeten doen daar delay het heel misschien gedeeltelijk op kan lossen maar dit is niet waarschijnlijk (lees onmogelijk). Je krijgt het misschien op een paar frequenties gematched maar niet over het hele werk gebied van het sub.

Om dit wel voor elkaar te krijgen zul je allpass filters moeten gebruiken op de front loaded sub om hem het zelfde fase gedrag te geven als de horn loaded sub.
              Is eigenlijk redelijk makkelijk te bedenken. De loop tijd van de horn loaded sub is langer dan de front loaded sub (sommige horn loaded subs die ik live tegen kom hebben een 2 a 3 meter horn lengte wat dus betekent dat het om en nabij de 6 a 9 ms later bij je oren komt dan een front loaded sub). Daar fase tijd vs frequentie is hebben beide subs dus een andere response t.o.v elkaar.
              Verder is de klank van een horn loaded sub anders dan een front loaded sub.

Naast de akoestische response van beide subs heb je nog een ander punt van aandacht : je processor/x-over . Elk x-over filter heeft zijn eigen specifieke fase en frequentie response die dus ook weer je akoestische response beïnvloed. als je bv een 2de orde lowpass filter combineert met een 2de orde highpass filter zul je op een van de 2 ook de polariteit moeten draaien daar ze anders rond het x-over gebied 180 gr uit fase staan .

(http://timobeckmangeluid.wordpress.c...er-processors/

http://timobeckmangeluid.wordpress.c...-filters-nm-2/)

Jammer dat ik op dit moment geen data paraat heb betreffende het matchen van subs in deze specifieke situatie. Die paar x dat ik het ben tegengekomen heb ik de data met mijn suffe kop niet gesaved of heb de mappen weer verwijderd in een moment van onoplettendheid .
              Het menselijk gehoor niet echt gevoelig is voor fase zul je dit moeten meten om de beide subs te laten matchen.

Ik zie nu pas dat dit een topic uit 2011 is mijn excuses
              Last edited by Timo Beckman; Sunday-05-01-2014, 18:15.

Comment

Nog een kleine tip om de problemen vaak toch nog wat minder erg te maken zonder met processing en ingewikkelde dingen te hoeven gaan werken.

Hou de sets bij elkaar. Als je dan toch met andere erbij gaat werken. Gooi dan die in het midden onder het podium.

Lost zeer zeker niet alles op. Maar scheelt wel vaak al een hele hoop ( zeker bij grotere opstellingen. ) En hey het kost niets hooguit een half uurtje werk. Dus proberen kan altijd als je ergens staat en er niet uitkomt.

Comment

Geen verschillende subs gaan combineren, dat vraagt om problemen. de basreflex subs (sirus) heffen de werking van de hoorngeladen subs (dap) waarschijnlijk op, of omgekeerd natuurlijk. Niet alleen erg inefficiënt maar ook nog eens gevaarlijk voor je speakers die je op die manier gemakkelijk opblaast. je had gewoon een van de twee setjes subs uit moeten schakelen en waarschijnlijk was dat al een enorme verbetering geweest.

Comment

Zodra ik een combinatie van hoorn geladen subs met front geladen subs moet meten zal ik als ik niet zo "slim" ben om de hele mik mak weer van mijn setje af te gooien er een post aan wagen op mijn blog mits er interesse voor is.
                    Kan ff duren maar moet waarschijnlijk binnen kort een cursus geven bij een bedrijf waarvan ik weet dat ze een hele stapel hornloaded subs hebben. Dit kan ik dan combineren met mijn meyer subjes en ze naar elkaar toe brengen qua response.

Comment

Working...
                    X