Announcement

Collapse
No announcement yet.

ohm

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• ohm

hoi
    wat zou er gebeuren als ik 2 woofers op van 4 ohm samen koppel op een uitgang van een versterker die min 4 ohm aan kan dus als ik op 2 ohm zit zou hij dan in de clip springen als je hem hard zet?

gr

Versterker kan MINIMAAL 4ohm aan.. Deze specificaties zal hij niet voor niks hebben.
    De versterker is er dus niet voor gebouwd om op 2ohm te draaien.

Een simpele oplossing, zet beide woofers (ik denk dat je hiermee subwoofer / baskast bedoelt) op een apart kanaal van de versterker.

Wat er zal gebeuren. In het beste geval heb je gewoon geluid, in het slechtste wordt je amp oververhit (en als ie daar niet tegen beveiligd is, en dus bij oververhitting of verkeerde belasting in de protect slaat kan dat brand of defecten tot gevolg hebben)

Wellicht even interessant om te vermelden om welke versterker en welke "woofers" het hier gaat.

Comment

Veel versterkers hebben een 2 Ohm mono mogelijkheid (gelijkwaardig aan 4 Ohm stereo), maar niet allemaal. Bij twijfel altijd de handleiding raadplegen, staat het er niet in, ga er dan van uit dat het niet kan.

Je versterker zal met een 2 Ohm weerstand meer vermogen willen leveren (goh wat gaat hij opeens hard), maar hij zal al relatief snel zijn maximum bereiken, waardoor hij ofwel in de clip zal schieten, ofwel erg warm wordt en snel in de protect schiet (mits aanwezig).

Comment

skytec tec 6300 hij heeft clip en protect als het hem teveel word schakeld hij zig dan uit of niet?:P

Comment

Niet doen! Absoluut niet. Dit is een budgetversterker, waarbij dit niet slim is om te doen. Wil je dit wel doen, kom je bij een veel duurdere versterker uit. Draai gewoon op 2 aparte kanalen met de 2 luidsprekers.

Comment

Originally posted by tuning13 View Post
            skytec tec 6300 hij heeft clip en protect als het hem teveel word schakeld hij zig dan uit of niet?:P
            Ja hoor die schakeld uit. Maar dan gaat de versterker waarschijnlijk nooit meer aan.

Ik weet niet wat je precies van plan bent. Maar als je ons wat meer info geeft over wat je van plan bent kunnen we je wat optie's en ideen geven wat wel kan.

Comment

dit gaat niet over pa woofers maar van een auto aan de ene uitgang heb ik 2 pa speakers van 8 ohm en aan die andere nu 1. 4 ohm woofer is er geen manier hoe jedat anders kan maken ofzo?

Comment

Andere optie, gebruik je pa speakers gewoon stereo en neem er een amp bij voor die auto speakers. ( wat moet je eigenlijk met auto speakers bij je pa ?)

Wat ook kan, zet je woofers in serie-schakeling.

Comment

Originally posted by SLGV View Post
                  Andere optie, gebruik je pa speakers gewoon stereo en neem er een amp bij voor die auto speakers. ( wat moet je eigenlijk met auto speakers bij je pa ?)

Wat ook kan, zet je woofers in serie-schakeling.
                  Ik denk dat hij zijn skytec versterker wil gebruiken voor in zijn auto. Klopt dit? Want dan ben je het wel HEEL omslachtig aan het doen.

Comment

Ik denk dat hij zijn skytec versterker wil gebruiken voor in zijn auto.
                    Waarschijnlijk andersom, caraudio speakers indoor gebruiken.

aan de ene uitgang heb ik 2 pa speakers van 8 ohm en aan die andere nu 1. 4 ohm woofer is er geen manier hoe jedat anders kan maken ofzo?
                    Een paar opmerkingen.

1. Die woofer die jij nu wilt gaan gebruiken, is bedoeld voor prestaties in hele kleine, gesloten ruimtes (bijvoorbeeld; een auto.) Ga je die in een woonkamer zetten, dan is de druk grotendeels weg.
                    2. Die woofer, sluit je waarschijnlijk ongefilterd aan. Want op de meeste caraudio-versterkers zit een variabel aanpasbare crossover waarbij je de hoge frequenties tot maximaal 300 Hz wegkapt. Dat zit niet op een normale PA-versterker. Kortom; je stuurt een signaal met hoge, midden en lage tonen naar een woofer die alleen goed is in het weergeven van lage tonen. Dat is niet optimaal.
                    3. Twee speakers van 8 Ohm op 1 kanaal is mogelijk, maar dan speel je nog steeds mono.
                    4. Die ene 4 Ohm woofer op 1 kanaal is mogelijk, maar niet optimaal omdat je nog steeds allerlei vage signalen er naartoe stuurt. Zet er desnoods een filter tussen die zijn scheiding op ongeveer 150 Hz heeft, met een 12db/octaaf of 24db/octaaf slope.

Nogmaals, de klank van een leuk HiFi systeem of desnoods een setje studiomonitoren met idem subwoofertje zal beter zijn, maar als je het echt op deze manier wilt doen met deze materialen, is bovenstaand naar mijn idee de beste optie met de materialen die je hebt.

Comment

wil die woofers op een slaapkamer doen en wat word er bedoeld met serie?
                      en wat miss een voorbeeld van een filter ?

gr

Comment

Originally posted by tuning13 View Post
                        wil die woofers op een slaapkamer doen
                        Is het dan niet gewoon slimmer om 2 boxjes te kopen? Is misschien iets duurder maar makkelijker is het zeker. En het is zekerder dan wat je nu wilt doen.

Comment

en wat word er bedoeld met serie?
                          Als je niet bekend bent met de term, zou ik er ook niet aan beginnen. ;)

en wat miss een voorbeeld van een filter ?
                          Eminence PXB250
                          Kun je eenvoudig aan de binnekant van de behuizing schroeven, dan worden alle hoge tonen boven 250 Hz weggefilterd en hou je alleen het laag voor je woofer over.

Comment

Working...
                          X