Announcement

Collapse
No announcement yet.

decibels

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• decibels

Als ik 1 speaker bv. 120db laat produceren en zet er
    nadien nog eentje bij die ik ook 120db laat produceren.
    Hoeveel decibels produceren ze dan samen?
    MVG. Bart

In de meeste gevallen als het allemaal een beetje mee zit krijg je er max 3 db bij per verdubbeling. Dus 2x 120 db is 123 db. Maar als je ze verder uit elkaar zet gaat het al niet meer op. Dus als je meer db wil moet je ze in de meeste gevallen ook echt strak naast / boven elkaar plaatsen.

Als je er 4 neer zet van 120 db krijg je dus 126 db

Comment

Hangt ook vanaf welke speakers het zijn. Er zit echter veel verschil in 120db van F1 speakers, en 120db van Skytec speakers!

Comment

120db = 120db, Teminste als je het over de daadwerkelijke waardes hebt met dezelfde meting (bv pinknoise op 0db @ 1meter) Echter als je het over de theoretische waardes hebt, dan moet je die van skytec (of een ander budget-meuk-merk) toch met een korreltje zout nemen (gevolgd door een shotje en een citroen) want die zijn niet echt realistisch. Zeker niet als je er ook nog muziek door gaat luisteren (want dat is dynamisch) dan heb je zowiezo vaak al verschil van een aantal db.

Oftwel als jij nu in de handleiding kijkt en je ziet dat je twee speakers hebt die 120 db halen, en denkt dat ze samen 123 gaan doen: vergeet het maar. Als je in de zaal 110 haalt mag je best blij zijn (en dat is imo ook meer dan genoeg).

Comment

Bij Skytec nemen ze sowieso geen moeite om het aantal db op te meten, ze zeggen meestal maar gewoon een getal!

Comment

Kan aan mij liggen maar ik heb nergens zien staan dat het om een bepaald merk of speaker gaat. Er staat alleen. We nemen 1 speaker die 120 db levert wat gebeurt er als we er 1 bij zetten?. Voor zover ik info heb gekregen kan ik alleen zeggen ja db zal het waarschijnlijk 3 db extra worden.

Jullie komen opeens van ja maar skytec hier skytec daar. Waarde's die niet kloppe

Er is hiervoor maar 1 natuurkundige regel voor: verdubbeling van geluidsbron met zelfde vermogen leveren samen een +3 db op.

Of het dan skytec is of jbl, ev of een db speaker maakt niets uit.

Ook dat de specs gegeven door fabrikanten niet altijd kloppen heeft daar naar mijn idee niets mee te maken. Ik heb het voor de zeerheid nog een keer gelezen en er staat echt alleen:

Alsik 1 speaker bv. 120db laat produceren en zet er nadien nog eentje bij die ik ook 120db laat produceren. Hoeveel decibelsproduceren ze dan samen? MVG. Bart

Neej geen skytec dus

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
              Kan aan mij liggen maar ik heb nergens zien staan dat het om een bepaald merk of speaker gaat. Er staat alleen. We nemen 1 speaker die 120 db levert wat gebeurt er als we er 1 bij zetten?. Voor zover ik info heb gekregen kan ik alleen zeggen ja db zal het waarschijnlijk 3 db extra worden.

Jullie komen opeens van ja maar skytec hier skytec daar. Waarde's die niet kloppe

Er is hiervoor maar 1 natuurkundige regel voor: verdubbeling van geluidsbron met zelfde vermogen leveren samen een +3 db op.

Of het dan skytec is of jbl, ev of een db speaker maakt niets uit.

Ook dat de specs gegeven door fabrikanten niet altijd kloppen heeft daar naar mijn idee niets mee te maken. Ik heb het voor de zeerheid nog een keer gelezen en er staat echt alleen:

Alsik 1 speaker bv. 120db laat produceren en zet er nadien nog eentje bij die ik ook 120db laat produceren. Hoeveel decibelsproduceren ze dan samen? MVG. Bart

Neej geen skytec dus
              Ik probeer alleen te zeggen dat als er bij een speaker van Skytc staat dat die 120 db kan produceren, dit waarschijnlijk niet helemaal klopt. Als dit bij een F1 speaker staat is er een grote kans dat deze wel klopt.

Comment

En dat heeft te maken met het topic................

Ik neem aan dat de vraag dan zou zijn; ik heb een skytec hierop staat dat deze 120 db geeft. Klopt dit?

Comment

Die +3dB geldt enkel als de afstand tussen de geluidsbronnen korter is dan de helft van de golflengte.
                  Ik neem als voorbeeld 1kHz.
                  Golflengte = snelheid in het medium / frequentie
                  Golflengte = 300/1000 = 0.3m
                  Dit betekent dus dat de afstand tussen je hoogdrivers maximaal 15cm mag zijn opdat ze akoestisch zouden koppelen. En dan nog krijg je deze boost enkel bij 1kHz, bij hogere frequenties wordt deze afstand nog kleiner.

Kortom: Subs akoestisch koppelen is prima te doen, als je hoogdrivers akoestisch wilt koppelen kom je automatisch bij Line Array systemen.

Comment

Originally posted by slegers View Post
                    Als ik 1 speaker bv. 120db laat produceren en zet er
                    nadien nog eentje bij die ik ook 120db laat produceren.
                    Hoeveel decibels produceren ze dan samen?
                    MVG. Bart
                    Om een lang verhaal kort te maken:
                    Originally posted by ronennieshow View Post
                    2x 120 db is 123 db

Comment

Bij Skytec nemen ze sowieso geen moeite om het aantal db op te meten, ze zeggen meestal maar gewoon een getal!
                      Bron? Anders zou het maar loos roepen zijn en dat kan natuurlijk niet.

Ik probeer alleen te zeggen dat als er bij een speaker van Skytc staat dat die 120 db kan produceren, dit waarschijnlijk niet helemaal klopt. Als dit bij een F1 speaker staat is er een grote kans dat deze wel klopt.
                      Bron?

Comment

Skypech dit dat, ik heb het met rick eens. Geef een goed argument waarom je dat vindt.

Wij hebben hier een setje Skytech SP1500A, en wij zijn hier gewoon zeer tevreden over!

Comment

Originally posted by Rick View Post
                          Bron? Anders zou het maar loos roepen zijn en dat kan natuurlijk niet.

Bron?
                          Beide heeft Ronennieshow in een topic genoemd.

Comment

Working...
                          X