Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vermogensverschil

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vermogensverschil

Hoi

Ik zit met het volgende:
    Ik heb 2x K-115 op een P-1200 draaien.
    Hieronder wil ik 4 cubo subs zetten. 2 ervan hebben een DAP MB-15B woofer (300 Watt bij 8 Ohm) en de andere 2 hebben een Eminence Kappa Pro LFA-2 woofer (600 Watt bij 8 Ohm).
    Ik heb voor deze 4 cubo subs 1x de P-2000 klaarstaan. (1025 Watt bij 4 Ohm en 750 Watt bij 8 Ohm)
    Gaat dit goed als ik deze parrallel aansluit? (parrallel met 2x een 8 ohm luidspreker geeft toch 4 Ohm????)
    Gaat dit goed met het vermogen, aangezien dit nogal verschilt tussen de woofertjes? Ik weet dat dit maar krap uitkomt en het niet allemaal A-merken zijn!!! (geen commentaar graag).

Deze vraag omdat er een Palladium helaas niet meer beschikbaar is. (was van een vriend wie hem heeft verkocht)

Hey hardstyle,

Ik neem als vuistregel voor zulk soort vragen altijd dat je 1,5 tot 2 keer het vermogen van de speakers moet nemen. Als de 1,5 keer 900 doet (900=300+600) kom je uit op 1350 watt. Nou is dit niet helemaal het meest ideale maar ik denk dat het best wel moet kunnen en je gewoon moet opletten of de eindbak niet in de clip gaat. Het lijkt mij niet handig om de Kappa's en de MB-15B's op 2 kanalen te zetten want dan kom je toch echt wel vermogen tekort op het kanaal van de Kappa's.

Joeri
    Last edited by joeri369; Thursday-01-12-2011, 17:55. Reason: Typo's

Comment

Hoi,

Ja, ik had al de 1,5 regel in de gaten gehouden, maar dat was niet echt mijn vraag. Ik bedoelde meer dat ik per kanaal 1x kappa en 1x mb-15b wil zetten.

Comment

Hey,

Naar mijn idee moet dat best kunnen. De versterker kan het aan zoals wel te zien valt in mijn vorige post. Het enige waar ik me zorgen over zou kunnen maken is dat het gewoon andere speakers zijn en daardoor de kasten waarschijnlijk niet hetzelfde geluid uitsturen.(tenzij met een processor/filter/EQ aangepast)

Joeri

Comment

Originally posted by hardstyle View Post
          Hoi,

Ja, ik had al de 1,5 regel in de gaten gehouden, maar dat was niet echt mijn vraag. Ik bedoelde meer dat ik per kanaal 1x kappa en 1x mb-15b wil zetten.
          Dat zou ik zo ie zo niet doen. Zo kun je 1 van de twee nooit volledig benutten.

Maar waarom heb je eigenlijk 2 verschillende gebruikt? Nu heb je 2 verschillende vermogens en 2 verschillende subs. Kwa vermogen zou ik ook gewoon een keer luisteren wat ze doen als je er signaal op zet. Hoe klinken ze. Gaan ze vervormen ga hier eens mee experimenteren. Doe dit gewoon thuis of een keer als er niemand last van heeft. Maar doe dit wel zonder dat de toppen aanstaan zodat je goed hoort hoe ze reageren. Dan kun je zelf luisteren en merken wat ze wel en niet kunnen.

Comment

Het vermogensverschil en dus ook type luidspreker verschil komt omdat ik de MB-15B cubo's voor het ophalen heb gekregen. (raar verhaal)
            Ik zal eerst gaan uittesten of dit goed gaat zonder te vervormen etc.

Wel zou ik graag nog antwoord willen op mijn beginpost of ik het goed had met het parrallel aansluiten, dat dit inderdaad 4 Ohm wordt.

Comment

Daar heb je gelijk in. Parallel halveert serie telt op. Dus het klopt wanneer je 2x 8 ohm parallel zet je 4 ohm krijgt.

Comment

Ok, bedankt! Ik ga er mee experimenteren.

Comment

Gewoon een keer alleen de subs aansluiten en dan met je crossover en je vermogen wat gaan spelen en erg goed luisteren. Elke vorm van vervorming = STOPPEN. Als de speakers namelijk gaan vervormen en je geluid dus raar gaat doen betekent dit gewoon dat ze het niet aankunnen. Dus als je dan doorgaat gaan ze eraan.

Je kunt dit eigelijk alleen goed doen zonder de toppen omdat je anders minder goed hoort wat je subs nu werkelijk doen. De eventuele vervorming is dan namelijk veel beter hoorbaar dan met de toppen.

Comment

Het stoppen bij vervorming is indd een bekend verhaal. Ik ga het op de door jou aangegeven manier uitproberen.
                    Thx

Comment

Working...
                    X