Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rondzing problemen, inregelen AFS op Dbx Driverack 220i

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Rondzing problemen, inregelen AFS op Dbx Driverack 220i

Onlangs hebben we als kerk nieuwe PA apperatuur aangeschaft, waaronder een Dbx Driverack 220i. Helaas krijgen we het nog niet voor elkaar om het rondzingen d.m.v. AFS (Advanced Feedback Suppression) tegen te gaan. AFS detecteerd pas laat dat er sprake is van rondzingen, en grijpt ook niet voldoende in, waarbij het niet uitmaakt op welke gevoeligheid je de AFS instelt. We hebben gekozen voor de live modus met type speech.

Onze setup is nu als volgt: diverse microfoons (draadloze, condensator en countryman microfoons) worden ingeplugd op het mengpaneel. De uitgang hiervan gaat naar de Dbx, en deze gaat naar de versterker. Op de DBX hebben we nu voor een setup gekozen met de AFS zo ver mogen voorin de keten, daarnaast hebben we o.a. ook een equalizer, compressor en limiter geactiveerd.

Hebben jullie ideeën wat we anders zouden kunnen instellen? Alle tips zijn welkom!
    Last edited by musicfreak; Tuesday-27-12-2011, 17:39.

Het probleem is dat je drive rack niet van te voren weet op welke frequentie er feedback zal optreden. De AFS kan dus pas de feedback frequentie er uit gooien als er (beginnende) feedback is.

De compressor limiter heeft hier verder niets mee te maken die zorgt alleen voor een mooi signaal verloop, en de eq zal denk ik ook enkel gebruikt zijn om hier en daar wat frequenties te boosten.

Een beter optie is om de feedback frequenties preventief iets te dempen. Ik weet niet of je driverack dit kan. Vaak wordt hiervoor een 31 bands eq gebruikt welke wordt geinsert op het rondzingende systeem (bv als alleen je monitors rondzingen alleen inserten op mon.)

Comment

Dank voor je reactie! Ik snap dat de AFS eerst moet detecteren, echter het gaat mij er vooral om dat dat te lang duurt. Ik weet niet hoe je dit kan veranderen.

We gebruiken geen monitor speakers, en ik heb al even geëxperimenteerd met het dempen van wat frequenties, dat hielp echter niet zo, en zorgde voor verminderde verstaanbaarheid. Maar goed, ik ga er zeker nog even naar kijken.

Comment

De aanpak kort door de bocht:

Neem even de tijd om je systeem in te regelen.
        Gebruik op je Driverack (als het kan) een 31 bands GEQ, zoals SLGV zegt.
        Laat je systeem nu gecontroleerd rondzingen.
        Zoek je juiste frequentie van de feedback (een paar EQ bandjes boosten todat het erger wordt).
        Daarna trek je die frequenties naar beneden totdat je er geen of minder last van hebt.

Zodra er (stil) publiek in de zaal zit, verlaagt dit de kans op feedback ook nog eens. Het publiek 'cancelt' enige reflecties.

Succes! :)

Comment

Dank voor de praktische tips, we gaan er morgenochtend weer mee aan de slag, dan kunnen we ze uitproberen! En inderdaad, als er veel publiek is dan scheelt dat ook weer.

Comment

Ik geloof niet dat het probleem in de dbx zit. Ik gebruik namelijk nooit een feedback killer. Rondzingen is eigenlijk nooit een probleem. Ik denk dat je eerst eens naar je microfoon, de instellingen maar vooral het gebruik ervan. Hier zal veel meer te winnen zijn dan met een feedback killer.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
              Ik denk dat je eerst eens naar je microfoon, de instellingen maar vooral het gebruik ervan. Hier zal veel meer te winnen zijn dan met een feedback killer.
              Dank je voor je suggestie, we gaan er morgen mee aan de slag!

Los hiervan verbaasd het me nog wel dat de AFS zo laat reageert. Is daar niks aan te doen?

Comment

Nope.

Er zijn niet heel veel professionals die een feedbackkiller gebruiken.
                Dat doen ze namelijk zelf op de manier die ik eerder beschreef. ;)

Comment

Daarnaast weet een pro meestal ook wel een stuk beter met een Mic om tegaan. Die praten er al vaker wel gewoon goed en duidelijk in de mic zodat de microfoon al een stuk minder hard gezet hoeft te worden om nog duidelijk en goed verstaanbaar te zijn.

Ook heb je het dan vaak over wel wat andere systemen. Met andere microfoons en randapparatuur.

Comment

Working...
                  X