Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maximaal geluid uit geluidsset.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Maximaal geluid uit geluidsset.

Ik heb een vraag over een geluidsset. We hebben met een stel vrienden een geluidsset gekocht voor een carnavalswagen. Dit bestaat uit de volgende componenten:

Mixer:
    - Citronic Pro-2
    - 2-Channel DJ mixer

Versterker:
    - DAP audio Palladium 400

Speakers (4 stuks):
    - US Blaster USB7401
    - 300W 8ohm

De vraag is hoe we hier het maximale geluid uit kunnen krijgen. Ik lees in de manual van de versterker het volgende over de output:
    - 8 Ohm Stereo Power (RMS): 100W
    - 4 Ohm Stereo Power (RMS): 200W
    - 8 Ohm Bridge Power (RMS): 400W
    Aan de achterzijde van de versterker zit een schuifknopje welke op bridged, parallel of stereo kan staan.
    Verder zitten er 2 uitgangen op de versterker (OUT A en OUT B). Beide uitgangen hebben een rode + en zwarte -.

Kan iemand mij meer vertellen over deze modes (bridged, stereo)? Hoe krijgen we het maximale geluid uit deze set? In de manual lees ik iets over het aansluiten van bridged mode voor maximaal vermogen. Dan moeten de 2 rode uitgangen gebruikt worden als - en +. Klopt dat?

Op de website van US Blaster heb ik de pagina van de luidsprekers gevonden Klink. Deze boxen zijn 150 watt RMS

Om het maximale uit je set te krijgen met de spullen die je al hebt zul de per kant van de versterker 2 boxen in paralel door moeten lussen. Dit doe je door vanuit je versterker naar een van je boxen te gaan en vanaf die speaker een andere kabel door naar de volgende, ook doe je dit aan de andere kant van de versterker. In deze opstelling zet je het schuifje op je versterker op stereo. Op deze manier zul je het maximale uit de set halen.

Zou je ook even kunnen kijken welke aansluitingen en hoeveel daarvan er op de luidprekers zitten zodat we kunnen kijken met welke kabels je dit het beste kunt doen.
    Last edited by Thomas_Lubbers; Friday-13-01-2012, 19:14.

Comment

Ik zou de versterker niet op stereo zetten maar op parallel. Op een carnavals wagen heb je vrij weinig aan een stereo beeld omdat je niet een echt ideale omstandigheden hebt. Door het op parallel te zetten doet elke speaker precies het zelfde. Overal dus het zelfde geluid.

Voor feesten is het natuurlijk wat anders.

Comment

Bedankt voor het verbeteren.

Comment

Als eerste even bedankt voor jullie reactie! Zoals waarschijnlijk wel duidelijk is, ben ik een leek op audio gebied. Daarom toch nog wat vragen.
          - Moet ik het schuifknopje aan de achterzijde van de versterker dan op bridged of parallel zetten?
          - Wat is het verschil tussen deze modes?

Comment

Bridge wil zeggen dat je de vermogens van de links en rechts uitgang samen steekt op één uitgang.
            Wanneer je bijvoorbeeld een amp hebt die 2x 400w bij 4ohm op beide uitgangen geeft, dan geeft deze in bridge mode 1x800w bij 8ohm op 1 uitgang.
            Let wel op, in bridge mode zijn de meeste amps minimum belastbaar op 8 ohm.
            Versterkers die stabiel draaien op 2 ohm stereo kan je bridge op 4 ohm gebruiken, maar dan zit je wel al in het duurdere segment van versterkers.

Parallel wil zeggen dat je enkel met een mono signaal binnenkomt op de versterker en dat zowel de linker als de rechter output hetzelfde signaal gebruikt als input.
            Dit gebruiken wij bijvoorbeeld bij onze grotere sets, omdat we dan per kant een versterkerrack staan hebben waardoor op het ene rack enkel links en op het andere enkel rechts van het stereobeeld moet binnenkomen.

In jouw geval moet je dus de parallel mode gebruiken

Comment

Bedankt voor jullie reactie. Ik heb nog een vraag....
              Is er een verschil in geluid als ik een MP3 speler (kleine MP3 speler op 1AAA batterij) of DVD speler (grote DVD player op 220V) als input gebruik?

Comment

Nee, zit weinig verschil in. MP3tje is vaak wel wat betrouwbaarder. Zeker op een carnavalswagen.

Comment

Zodra je een gewone huiskamer dvd speler gebruikt op een rijdend voorwerp schud deze erg vaak heen en weer. En daar kunnen dvd spelers niet tegen, dus slaat de cd steeds over. Op een carnavalswagen gewoon mp3 gebruiken, die kan wel tegen schudden!

Comment

Juist zien dat je voor de optocht nieuwe batterijtjes steekt in je mp3 speler ;-)
                    Of indien mogelijk je mp3 speler mee op de vaste spanning.

Comment

Working...
                    X