Announcement

Collapse
No announcement yet.

Versterken spraak muscal

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Versterken spraak muscal

Hallo,

Ik moet over een paar maand bij een musical het geluid verzorgen.
    Nu wil de opdrachtgever geen draadloze headsets gebruiken en zoek ik andere opties
    om de spraak te versterken. Hoe denken jullie hier over en
    wat vinden jullie naast de draadloze headsets de beste manier?

Het gaat hier om een podium van 10 bij 5 meter waar de spelers overheen lopen en
    tegelijkertijd praten. De opkomst van het publiek zal ongeveer zo rond de 250 man zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Levyaa,

Ik ben bij mij op school hoofd geluid, en daar hangen we microfoons op aan het plafond. Dit doen we doormiddel van een staaldraad die vlak onder het plafond is opgehangen. Vervolgens laten we hier gewone XLR kabels langs lopen en om de 1.5 meter een kabeltje van een halve meter naar beneden en daar hangt dan een Shure SM58 zonder grill aan. De kabels moeten wel goed en stevig worden opgehangen met gaffa tape, zwart uiteraard. Let wel op met je monitoren, als je die gebruikt. Het is niet aan te raden om deze pal onder een mic te zetten.

Een ding, waarom wilt de opdrachtgever geen headsets gebruiken?

Comment

Wij hebben ook voor het zelfde probleem gestaan enige tijd geleden. We hebben toen een aantal Sennheiser Shot gun microfoons gebruikt. Dit werkte ideaal.

Comment

Hee,

Daar heb ik ook al naar gekeken ja!
        Maar het gaat erom we gaan geen apparatuur kopen maar huren dit.
        De opdrachtgever wil onder geen voorwaarde headsets want heeft hier
        slechte ervaringen mee. Dus moet ik een andere oplossing hebben.

mvg,

Levyaa

Comment

ik heb het al een aantal keer gedaan met een 8-tal Shure SM-81 overhead op een metertje of 4 boven het podium.
          Het is nu niet dat dit de perfecte opstelling was, maar voor hetgeen wij nodig hadden was het voldoende.
          Ik verkies zelf nog altijd headsets boven dit systeem, maar dat is natuurlijk elk zijn eigen mening hé ;-)

Comment

Originally posted by JanPetersen View Post
            De kabels moeten wel goed en stevig worden opgehangen met gaffa tape, zwart uiteraard.
            Goed en stevig met gaffa??!!!

Man, dit is gevaarlijk! Ook gaffa laat los onder invloed van vocht, warmte, etc. Ook een microfoon die van een paar meter hoog naar beneden komt zetten kan behoorlijk letsel opleveren! Denk eraan dat de body van een sm58 gewoon metaal is. Waarom denk je dat men bijvoorbeeld in de bouw met helmen op rondloopt? Dat is echt niet vanwege omvallende muren, dat is juist voor dit soort kleine objecten die met een rotgang naar beneden komen!

Riggen, zeker boven publiek, doe je met fatsoenlijke middelen, niet met gaffa.
            Als je dan toch zo stom wilt zijn dan lezen we dat wel weer in de kranten, maar ga het alsjeblieft niet in het openbaar adviseren!

Comment

Waar wij elk jaar vele musicals en toneelstukjes van geluid mee voorzien zijn een stel condensator microfoons of richtpijpjes.Daanaast zou je kunnen kiezen voor grensvlakmicrofoons zoals de crown pcc. Nadeel hiervan is als je geen stil poduim/toneel hebt dat je ook het gekraak en gestamp hiermee opvangt. Headsets verdienen daarom altijd de voorkeur maar vaak vinden opdrachtgevers dit te duur en het in de lucht houden van deze zenders vraagt ook nog eens wat werk.

Comment

Ik had het de vorige keer opgelost met een aantal shure sm-58's op een stokje ...
                5 verdeeld voor op het podium, headsets waren geen optie omdat hier geen budget voor was. de toneelgroep moest zich wel aanpassen maar ze waren er toch erg over te spreken.

Comment

wij hebben laatst aan de zijkanten, waar het meeste gesproken werd een aantal grensvlak neer gezet en in het midden een gevoelige studio mic.
                  we hadden die grensvlakjes bijna niet meer nodig echt geweldig.

Comment

Tsja, zet 2 AKG C414's midden op het podium en je bent ook klaar...
                    Niet ideaal, maar werkt wel.

Comment

Originally posted by renevanh View Post
                      Goed en stevig met gaffa??!!!

Man, dit is gevaarlijk! Ook gaffa laat los onder invloed van vocht, warmte, etc. Ook een microfoon die van een paar meter hoog naar beneden komt zetten kan behoorlijk letsel opleveren! Denk eraan dat de body van een sm58 gewoon metaal is. Waarom denk je dat men bijvoorbeeld in de bouw met helmen op rondloopt? Dat is echt niet vanwege omvallende muren, dat is juist voor dit soort kleine objecten die met een rotgang naar beneden komen!

Riggen, zeker boven publiek, doe je met fatsoenlijke middelen, niet met gaffa.
                      Als je dan toch zo stom wilt zijn dan lezen we dat wel weer in de kranten, maar ga het alsjeblieft niet in het openbaar adviseren!
                      Er hangt heel wat gaffa tape. De microfoon zelf hangt een XLR kabel, en een veiligheidskoord. Wij zijn niet gek;)

Comment

Ik zelf doe het met de C4tjes van berhinger, 2stuks link en 2 rechts, Y kabel er tussen,
                        en dan met een Ghaak in de truss hangen werk zeer goed,

Comment

Working...
                        X