Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vervangen oud geluidssysteem

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vervangen oud geluidssysteem

Hallo allemaal

Ik doe al enige tijd drive-in werk met mijn geluidssysteem. Ik doe er fuiven mee tot maximaal 200 personen. Echter krijgen we steeds meer dubbele boekingen en grotere fuiven en het huren begint me zwaar de keel uit te hangen. (Komt steeds duur uit zeker als je x10 fuiven/feestjes na telt.)

Zelf beschik ik momenteel over de volgende set
    2 x dap x-12T 450Wrms @ 8ohm 130db spl
    2 x Jb systems Vibe18s 500Wrms @ 8ohm 128db spl
    2 x Jb Systems vibe18s MK2 600Wrms @ 8ohm 131db spl

hoog versterker: Dap palladium p-2000 750Wrms @ 8ohm 1025Wrms @ 4ohm
    laag versterker: American Audio VLP2500 750Wrms @8ohm 1300Wrms @ 4ohm
    cross-over: Dbx 223XL

Maar nu zouden we graag uitbreiden/ vervangen.

Zelf dachten we aan een systeem dat opnieuw uit 4 subwoofers bestaat maar deze keer ook uit 4 hoog-luidsprekers. Zodat we het systeem kunnen opsplitsen in 2 x (2 subs + 2 hoog). Zodat we dus 2 fuiven van elk 200-250 man op 1 avond kunnen voorzien. Ofwel 1 grote fuif van 450-500 man.
    -
    We dachten om onze hoog-luidspreker Dap x-12T's te houden aangezien deze nu perfect zijn voor fuiven tot 200-250 man. Maar er natuurlijk 2 bij te kopen en dan 4 nieuwe subwoofers. Maar welke?

Iemand een goed voorstel?
    Ander advies?

laat maar horen!

p.s We gaan ook een dbx driverack aankopen voor net iets meer uit het systeem te halen.

Wat is je budget?

Comment

Zoals hierboven al gemeld, wat is het budget?

Hou er ook rekening mee dat wanneer je je set gaat opsplitsen je ook 2 versterkerracken zal moeten maken.
      Dus een versterker voor de subs, één voor de toppen en een crossover extra.
      De toppen zou ik zeker niet wegdoen.
      Als je de X-12T houd (wat ik de beste optie zou vinden) ben je al bijna verplicht om qua toppen dezelfde bij te kopen.
      Nu qua prijs kwaliteit zit je met de X-12T zeker goed dus daar zou ik niks aan veranderen.
      Qua subs vind ik de Vibe kasten van JB systems nog helemaal zo slecht niet.
      Optie 1: De 2 oude vibes buiten en 2 mk2's in de plaats
      Optie 2: De 4 vibes buiten en 4 DAP X-15HL in de plek.
      Optie 3: Gewoon de vibes houden en enkel 2 extra toppen bij
      Dit zijn de dingen die zowat in mijn hoofd zouden spelen, maar je moet natuurlijk zelf uitmaken wat voor jou de juist optie lijkt.

Comment

X12T zou ik ook gewoon houden voor het hoog.
        Voor het laag kan ik je de bijpassende X18B's adviseren. Dat gaat heel goed voor het geld. Zeker als je de set wilt op splitsen werkt dat beter dan een 15-HL.

Op het tweedehands onderdeel staat nog een gloednieuwe dbx driverack overigens.

Comment

sorry voor de late reactie. budget per sub max 500 euro.
          De dap's zijn zeer goede top-kasten heb besloten deze absoluut niet weg te doen.

Maar de subs...
          Voordeel aan de vibes (mk2's) dat ze zeer maar echt zeer goed klinken. En echt hard spelen. Totaal niet te vergelijken met de mk1's. Durf ze zelfs langs de rcf 705as te zetten. Maar het grote nadeel is het gewicht + afmetingen. 57kg per sub is echt moordend. Zeker als je er 4 mee moet hebben.

Dus mijn voorkeur gaat uit naar de Dap's. Veel positieve reacties over gelezen. Zouden blijkbaar ook zeer luid gaan. Hebben ongeveer dezelfde specs alleen een stuk lichter en net dat wat compacter en beter te stacken.

Tenzij jullie betere alternatieven weten?

Comment

Originally posted by dj pr0flo-w View Post
            sorry voor de late reactie. budget per sub max 500 euro.
            De dap's zijn zeer goede top-kasten heb besloten deze absoluut niet weg te doen.

Maar de subs...
            Voordeel aan de vibes (mk2's) dat ze zeer maar echt zeer goed klinken. En echt hard spelen. Totaal niet te vergelijken met de mk1's. Durf ze zelfs langs de rcf 705as te zetten. Maar het grote nadeel is het gewicht + afmetingen. 57kg per sub is echt moordend. Zeker als je er 4 mee moet hebben.

Dus mijn voorkeur gaat uit naar de Dap's. Veel positieve reacties over gelezen. Zouden blijkbaar ook zeer luid gaan. Hebben ongeveer dezelfde specs alleen een stuk lichter en net dat wat compacter en beter te stacken.

Tenzij jullie betere alternatieven weten?
            De DAP set zoals je die nu heb uitbreiden met die DAP 18 inch bassen.
            Zou er overigens geen DBX Driverack op zetten... te duur! :D

De Behringer DCX2496 is echt een zeer goede processor maar ruist iets meer dan een DBX. Maar, als je staat te knallen, wie hoort die ruis dan nog?
            Vergelijken is horen sowieso, je moet goed kijken naar wat voor jou de grens daarvoor is.

Overigens kan je dan in beide amp-racken 1 processor plaatsen.
            Beide voorzie je van Serieel -> USB verloop en beide linkpoorten naar een 19" aansluitpaneel.

Op die manier kan je, als je een grotere set gaat neerzetten, de processors koppelen en eventueel met laptop/PC aansturen.

Ook kan ik je adviseren om de actieve filters die in de DAP kasten zitten te verwijderen en de NL4 (Speakon 4p) te gebruiken waarvoor ze gemaakt zijn.
            Het systeem 3-weg aansturen met behulp van een processor geeft je veel meer opties om het geluid te "bewerken".

Waar ik tevens naar zou kijken is, wanneer je een driver van DAP het schroot in draait daarvoor een betere vervanging te kopen. (Beyma, BMS, RCF, JBL)

Als je verder nog vragen hebt over de aanschaf en aansturing van je geluidsset, kan je gerust een PM sturen zodat we over e-mail verder contact kunnen hebben over het één of ander.

Mvg,

Stefan

Comment

Oke om even wat dingen mee te nemen.

De behringer is nogal kieskeurig met usb -->> serieel. Dit wil zeggen dat heel veel versie's niet werken! Wij hebben dit ook gehad en gebruik daarom nu gewoon de serieel poort van een wat oudere laptop. Dat gaat perfecto. Verder klopt het dat het voor het geld een leuk apparaat is maar ik moet wel zeggen dat de rackdrive 260 van dbx toch echt wel wat lekkerder klinken. Maar of je het dit waard vind lijkt me gezien de kasten waar je over praat niet echt een pre.

Dan het 3 weg aansturen. Ja dat is wel het leukst. Nee niet met die kasten. Dat is alleen interresant als je echt wouw en top kasten hebt. Een 2 weg is dan weer wel zeer interresant. Dat maakt wel een groot verschil. Zeker als je dan de passieve filter in de kast omzeilt. Dan zul je merken dat ze toch weer een behoorlijk stuk strakker en ook wat beter klinken.

Vervangen? Nee let op niet zomaar een rcf of jbl of weet ik veel wat. Nee niet zomaar doen. Elke speaker heeft zijn eigen kast nodig, Omdat een speaker duurder is wil niet zeggen dat het ook beter presteert in elke kast. Dus let hier heel erg mee op. Sommige kunnen wel maar ook heel veel niet dus let op!!!

Comment

Working...
              X