Announcement

Collapse
No announcement yet.

Versterker vervangen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Versterker vervangen

Beste forum bezoekers.

Ten eerste het is mijn eerste tread die ik start op dit forum van bax-shop en met het hoop dat jullie mij een advies kunnen geven wat ik moet doen.

Mijn situatie is als volgt

Ik doe al jaren vrijwilligers werk bij een moskee waarbij ik mijn taak als geluidman heb om het allemaal netjes te regelen en in orde te houden en dat lukt aardig goed vind ik zelf.

Nou hebben we een pa set met 3 versterkers en mengpaneel

2 phonic 860 max plus versterkers
    1 Audio Centron MP-1200
    1 Soundcraft FX8 (lexicon)
    1 Behringer EQ 1024
    1 166L dbx limiter compressor gate

Boxen zijn 4x Phonic SEM712 (12 inch) met compression drivers eminence .

Het probleem is dat sindskort op 1 van de phonic verstekers de peak lamp blijft branden als ik hem aan en uit doe. Ik heb vervolgens alles kabels losgehaald enkel stroom erop en toch blijft ie het zo doen op kanaal 1. Op kanaal 2 gaat alles goed en krijg ook geluid maar op kanaal 1 niet. Versterker is eigen dus half stuk en is dus aan vervanging toe aangezien ik geen risico wil nemen.

Ik heb uiteraard even rond gekeken en mijn budget is rond 300 aan 350 euro om een leuke kwalitatief iets te kunnen kopen met iets meer vermogen. Ik twijfel zelf aan de maximale vermogen die de phonic kan geven namelijk volgens hun documentatie 1200 watt moet zijn maar, daar ben ik zelf wel skeptisch over.

Ik weet uit ervaring dat merken zoals Crown, QSC, EV, beter zijn en meer headroom kunnen geven bij maximale power.

Wat heb ik op de oog

Deze XLS 1000 zal u zeker verbazen. Het zeer lage gewicht in combinatie met het mooie vermogen zorgt ervoor dat u in bijna iedere geluidsset gebruik kan maken van deze versterker.

QSC GX3 koop je bij Bax Music met 30 dagen bedenktijd. Voor 23:00 besteld = morgen in huis! We Support Your Stage

De iNUKE NU1000DSP van Behringer is een krachtversterker met een zeer hoge dichtheid. Deze versterker levert 1000 Watt met een heel laag gewicht van 3,3 kg! De DSP-variant beschikt ook over een DSP controller en USB interface

Welke moet ik kiezen? ik loop niet graag in de clipping en wil dus wat headroom bereik ik dat met deze versterkers?.

Misschien hebben jullie wat suggesties of adviesen dan neem ik dat graag mee.

Alvast bedankt voor het meedenken.
    Last edited by vegito; Tuesday-06-03-2012, 20:10.

Als eerst. De speaker, PHONIC SM712, kan ik nergens vinden. Is het mogelijk dat het om een PHONIC SEM712 gaat?

Als je er een uit die drie moet kiezen zou ik voor de 1e gaan. Al ben ik niet zeker of de kwaliteit van de speakers geweldig genoeg is voor die versterker.
    Last edited by JanPetersen; Tuesday-06-03-2012, 20:21.

Comment

Ja, sorry het is inderdaad SEM712

Comment

Op vele sites lees ik dat het RMS vermogen 150 watt is. Het program 300watt, en de peak 600 watt. Dan lijkt een versterker die ongeveer 2x 500 4Ω het meest ideaal?

In deze situatie zou ik voor een DAP Palladium 1200 gaan.
        Last edited by JanPetersen; Tuesday-06-03-2012, 20:20.

Comment

In verband met de betrouwbaarheid zou ik voor de qsc of crown kiezen. Als later de luidsprekers het begeven, kun je ook voor betere speakers kiezen. Ik heb meerdere qsc en crown versterkers geinstalleerd die het 15 tot 17 jaar volhielden. In kroegen, kerken en culturele centra vervang ik regelmatig twee of drie jaar oude dap versterkers. Het heeft ook te maken met de manier van gebruiken, maar zelfs bij onvakkundig gebruik houd een qsc of crown het gewoon langer vol.

Comment

Dap is leuk maar wil het systeem beter uitbreiden met beter spul..

Zitten er ook klank verschillen tussen qsc en crown?.

Hoe zit het met behringer..?

Systeem wordt altijd netjes afgesloten.
            Last edited by vegito; Wednesday-07-03-2012, 01:11.

Comment

Berhinger is toch eigenlijk ook wel een low-budget merk, bet zoals de dap die je niet wil.
              Ik zou kiezen tussen de crown en de qsc.
              Zelf werk ik veel met crown ( wel een andere serie) en ben daar heel tevreden over.

Overigens kan je alle vier de speakers op een versterker aansluiten

Comment

Ik weet niet of jij ooit met een DAP palladium hebt gewerkt. Want geloof me, dat is wel meer dan low-budget.

Comment

we hebben er zelf ook, en dat valt voor mij nog gewoon onder low-budget.
                  Natuurlijk er komt best leuk geluid uit, zeker gezien wat ze kostten, maar ze kosten ook niet veel.

Comment

Ik geloof best dat DAP geen slecht merk overigens zijn er ook speakers van hun die best goed klinken een waar krijgt voor je geld. Ik moet inderdaad 4 speakers erop aansturen alhoewel geen echte zware speakers zijn wil ik niet op het randje gaan zitten. Ik ben zelf ook niet echt een fan van Behringer maar omdat de prijs en reviews die ik lees niet zo slecht waren heb ik de versterker toch in mijn keuze lijst meegenomen.

Ik ben gisteren naar een pa zaak geweest in rotterdam en daar geluisterd en ik heb geluisterd tussen DAP en Crown. Crown viel gelijk in de smaak door de warme en sterke geluid wat eruit kwam en power pff..:) . Ik heb ook naar de DAP geluisterd en inderdaad geen slecht versterker voor de prijs wat je betaald. Omdat er veel heel veel accapella gezongen wordt is voor mij betrouwbaarheid een pré en koeling ook soms zijn de apparaten 10 uur lang aan bijvoorbeeld bij een trouwerij.

Ik denk zelf dat Crown beter in het plaatje past aangezien er ook een crossover ingebouwd is wat ik goed kan gebruiken.

Comment

Qsc en Crown zijn inderdaad stukje beter dan een dap palladium. Ze blijven iets beter overeind bij de hoge vermogens, iets lichter, compacter, klinkt wat beter,...
                      Maar!
                      Zelf heb ik een dap palladium p-2000 die ondertussen toch al 7 jaar zonder problemen meerdere keren per weekend mee gaat. Dus degelijkheid is geen probleem.
                      Dan kan je misschien zeggen aah maar het is compacter en lichter. Je bouwt het toch ergens in een case/rack in en laat het toch staan in de moskee....?
                      En nu kan je natuurlijk zeggen maar qsc,crown klinken beter. Vergeet dan niet dat je er toch een behringer mixer voor hebt staan. Alles wat je aan geluid verliest met je paneel kan je niet terugwinnen door een goede versterker.

Als je moet kiezen tussen de high-end van een B-merk en de low budget van een A-merk. Kies dan voor het high-end van het B-merk. Klassiek voorbeeld: Dap x-serie of jrx van Jbl? Ik loop weg als ze de jbl durven neerzetten.

Als je denkt in de toekomst te moeten groeien of meer budget ga krijgen wees dan verstandig om een mooi overstap te maken naar het betere spul van A-merken. Als je dat niet doet en begint met A,B merken door elkaar te gebruiken verspil je gewoon geld

Comment

We hebben een keus gemaakt het is de crown geworden en ik ben echt tevreden of de versterkers het is zoveel krachtiger en klinkt onwijs goed. het is zelfs zo dat ik mijn versterker niet eens volluit hoeft open te zetten 3 kwart is al voldoende en dan was bij de phonic echt niet het geval daar moest ik altijd volluit open gooien om een fatsoenlijk geluid eruit te krijgen. Bovendien zit in de Crown ook crossover om beveiliging voor me speakers wat ook handig is.

Ik ben helemaal tervreden Crown XLS1000 is echt een top product en nu kunnen we knallen.

Comment

Working...
                        X