Announcement

Collapse
No announcement yet.

basgitaar direct op mixer

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• basgitaar direct op mixer

Hoi

Wat zijn de voor of nadelen om een basgitaar direct (of met DI-Box) op een mengpaneel aan te sluiten. Is dit sowieso onwenselijk, slecht voor de apparatuur en het geluid?

Basgitaristen hebben toch altijd zelf een return speakerbox, die je weer kan doorlinken naar het mengpaneel?

En moet de band deze speaker regelen of moet de basgitarist deze zelf meenemen?

Aub hulp in deze..

een gitaar recht op het mengpaneel kan heel goed alleen let wel dat je er een di tussen duwt anders heb je veel kans op storingen.
    het is niet slecht voor de aparatuur alleen moet je even opletten of het een actieve bas is.
    dan word het signaal al een stuk versterkt, en kan je er bijna vanuit gaan dat je de -20Db en -40Db moet gaan gebruiken omdat ie anders overstuurd je tafel binnen komt.

ik gok er op dat je met de return speaker de monitor bedoelt die hoort in principe bij het geluid. die stuur je aan via de auxen. elke muzikant wil meestal ook een monitor voor zichzelf. ook de drummer. maar die krijgt meestal een sub-top combi (niet al te groot) om zijn eigen kick goed te kunnen horen.

Comment

Return speaker? Ik neem aan dat je hiermee de basgitaar versterker Bedoeld. Vaak hebben deze iin ingebouwde DI die kan je zo in je mengtafel prikken, anders gewoon de doorlus uitgang en dan de mengrafel in.

Bassgitaar versterker is hoort bij "instrument" Normaal van de gitarist of de band zelf afhankelijk van wat je afspreekt.

Comment

Ja sorry dat bedoelde ik. De bassist neemt bij ons inderdaad niet een basgitaarversterker mee. De basgitaar gaat nu met di-box direct naar de pa-mixer met de jbl 515. Ik vind het geluid zo erg slecht en moeilijk te mixen. Als return hebben we de DB tech 410. Hij heeft deze basgitaarversterker toch gewoon nodig??

Comment

1. een Return is een aansluiting op een mixer voor externe effecten: Wat jij bedoelt met je DB-Technologies 410 heet een Monitor. Gebruik ook altijd de juiste termen: je kijgt sneller hulp als iedereen snapt waar je het over hebt.

2. Eigenlijk is een basgitaar versterker wel een vereiste; maar een JBL Eon 515 gaat ook niet echt laag genoeg door voor een goede bassweergave.

Comment

Een gitaar of een basgitaar direct op een mixer aansluiten maakt geen schade. Of het klinkt is weer een ander verhaal. Je zit in ieder geval wel met behoorlijke verschillen in signaal.

Een gitaar direct op een mixer heb ik nog nooit meegemaakt, wel de uitgangen van een gitaar effect module maar dit klinkt nooit zo goed als een mic voor een gitaar versterker. Een Bas doe je in veel gevallen via een DI box of de "direct out" van een basversterker. DI boxen zijn er in grote verscheidenheid en bepalen dan ook in zekere mate het geluid van de bas. "Direct out" van een basversterker tapt in de meeste gevallen achter de preamp van de versterker en klinkt in de meeste gevallen goed maar zeker niet altijd. Er willen in geval van de wat mindere kwaliteit versterkers nog wel eens wat ongewenste bijgeluiden meekomen. Waar je ook op moet letten is dat de "direct out" op een basversterker vaak een XLR connector is waar een +4DBu signaal op staat wat veel te hard gaat voor de XLR mic ingang van een mixer. Deze moet je dan op de mixer dus verzwakken of, wat ikzelf dan toch nog wel eens doe, middels een verloop kabeltje van XLR naar Jack een DI box achter de direct out gebruiken. Zo weet je zeker dat je de mixer niet te hard aanstuurt. Maar nog mooier vind ik een goeie mic voor de bas versterker plaatsen. Zo heb je gewoon het geluid zoals de bassist dat heeft bedoeld. OK, er zijn natuurlijk ook muzikanten die zich niet zo druk maken over hoe hun basgeluid is,... als er maar basgeluid is... In die gevallen prik ik de bas gewoon direct in een DI...:-)

Een monitor als basversterker gebruiken is in de meeste gevallen niet ideaal. Een monitor speaker is natuurlijk geen basversterker en zal ook nooit zo diep gaan als een basversterker maar een monitor kan je in geval van geen basversterker natuurlijk wel uit de brand helpen....

grtzz

Comment

Working...
            X