Announcement

Collapse
No announcement yet.

Versterker modus

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Versterker modus

Hoi allemaal,

Ik heb nieuwe boxen gekocht bij de plaatselijke geluidsboer. Was eerst van plan om een DAP x-12/x15b setje te kopen maar dat viel me toch allemaal te duur uit. De man had van zichzelf nog een setje staan. 4 boxen, 2 tops en 2 subs, allebei 18 inch en 500W per box dus 1000W per kant (RMS).

Hij adviseerde mij om er een Palladium 2000 versterker bij te kopen, maar deze heeft verschillende modussen. (bridge, stereo en parallel). Hoe moet ik de boxen en versterker nu instellen? (van sub naar top doorlinken en waar moet dan de versterker op staan?)

Alvast bedankt,

Jerom

Om 6 boxen aan te sturen zal je sowieso 2 versterkers nodig hebben.
    Niet alleen het vermogen is belangrijk, maar ook de weerstand (ohm) is hierbij belangrijk.
    De palladiums kunnen minimum op 4 ohm belast worden.
    Dit wil dus zeggen dat je hier maximum 2 speakers van 8 ohm parallel kan op aansluiten.
    In jouw geval zou ik gaan voor een versterker voor de subs en een ander voor de toppen.
    Neem daarbij nog een crossover om de frequenties te filteren en je kan helemaal los gaan.

Even een kort overzichtje van de verschillende modi van de versterker:

Stereo: linkse input wordt versterkt naar de linkse output, rechtse input naar de rechtse output

Mono/parallel: enkel input 1 wordt gebruikt. Deze wordt zowel naar de linkse als de rechtse uitgang versterkt (gebruik je meestal als je per kan een versterkerrack hebt staan)

Bridge mode: De versterkers worden intern aan elkaar gekoppeld waardoor je slechts 1 ingang gebruikt, ook slechts 1 uitgang gebruikt maar wel het dubbel van het vermogen krijgt. (Wordt gebruikt om hele zware sets aan te sturen)

Als je niet weet wat bridged juist doet, gebruik het dan aub niet.
    Het kan zowel schade aan je speakers, als aan je versterker zelf teweeg brengen.

Comment

Het gaat denk ik om 4 speakers, 2 per kant. Een sub en een top. Als de sub zelf een filter heeft dan zou je het met 1 versterker allemaal gewoon kunnen aansturen. Gewoon 1 kant van je versterker naar je sub aan 1 kant en vanuit de sub naar de top. Zelfde geld voor de andere kant.

Maar om wat mooier geluid en wat beter het maximale uit het systeem te halen zou je ook 2 versterkers met een crossover kunnen nemen. Dan kun je elke speaker appart aansturen.

Sowieso zou ik alles in stereo zetten. Klinkt gewoon het mooiste.

Comment

Bedankt allebei, het gaat inderdaad om 4 boxen. Zal ze straks uitproberen, kan ze zo ophalen:):):):)

Comment

Working...
        X