Natuurlijk is er kwaliteit verschil maar als het maar voor simpele dingen is zou ik naar een simpelle crossover kijken en onder de 100 euro blijven kijk naar bijvoorbeeld de behringer crossovers.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Behringer ep2500
Collapse
X
-
Wat wel kan is een installatiesubwoofer plaatsen. JB Systems heeft hier de perfecte oplossing voor, een 15" subwoofer met dubbele spoel die tweekanaals is, namelijk de ISX 15
Je kan ook niet zomaar al die losse luidsprekers die je hebt op elkaar aansluiten omdat je dan problemen krijgt met impendanties. (Of je moet een hele vreemde constructie gaan toepassen, maar met verschillende luidsprekers en verschillende ohmages wordt het één grote complexe rekensom... en de vraag is maar of dat het die moeite waard is.)
Misschien kun je een paar ISX 10's installeren. Deze zijn al 160 Watt RMS op 8 ohm, wat dus betekent dat deze zwaarder belast kunnen worden en zodoende hoogstwaarschijnlijk ook meer geluidsdruk kunnen produceren.
De ISX-15 subwoofer heeft een speciaal subfilter dat voor deze reeks gemaakt is. Je kunt dus vanaf je EP2500 naar de subwoofer (zie ook ander topic, eventjes zoeken op ISX zal wel voldoende zijn ;)), deze tweekanaals aansluiten en vanaf daar naar je toppen. Dan heb je ook geen crossover nodig. Het enige kleine minpuntje wat ik zou kunnen bedenken is dat het rendement van je luidsprekers iets lager ligt doordat er wat vermogen wordt 'verspild' aan het filter, maar voor een toepassing á la woonkamer zal dit sowieso al geweld genoeg geven. ;)
Comment
-
Dynacord versterkers geven ook een mooie basweergave, maar dat ligt denk ik buiten jouw prijsklasse als je nu voor deen EP2500 aan het kijken bent.
Voor die 25 euro moet je overigens zeker de EP2500 pakken.
Ze kunnen inderdaad wel op 2 ohm draaien, maar het schijnt dat je dit niet voor lange tijd op vol vermogen moet doen omdat de versterker dan te warm wordt en dus afslaat.
Comment
-
Mm ja de ep4000 is de opvolger en komt ook nog voordeliger uit en ietsje krachtiger heb ik net nog gevonden..
Nog een klein vraagje over zo een crossover:
Ik kom nogal vaak in een audio speciaalzaakje, en zij boden mij zo een filtertje aan voor 20euro (om alleen lage tonen naar je sub te sturen)
Wat doet een crossover dan meer? Of beter?
Comment
-
Dit staat bij de gegevens van Behringer ep2500:
Selectable low-frequency filters (30Hz or 50Hz), remove distracting, power-robbing infrasonic frequencies
Heeft dit iets te maken met het aansluiten van een subwoofer erop dat ie automatisch dan alleen de lage tonen doorstuurt of?
Comment
-
Nee, dit is om te zorgen dat frequenties onder de 30 of 50 hz worden weggehaald om te zorgen dat je je fullrange kasten beter kunt inzetten. Immers, als een fullrange kast ook nog subfrequenties moet weergeven, krijgt deze het nogal lastig en wordt hier veel vermogen in gestoken terwijl dit amper wat oplevert. (Logisch, want een fullrange kast is niet bedoeld om subfrequenties weer te geven, dat doet een subwoofer wel.)
Comment
-
Ok bedankt!
Misschien wat off-topic maar ik ga het toch nog eens vragen.
Na het al opgezocht te hebben op het forum ;) zag ik vele verschillende meningen over je versterker niet gelijk te belasten per kanaal, naar het schijnt is dit zeer slecht voor je voeding? maar aan de andere kant hoor ik dan ook weer andere verhalen dat de hedendaagse versterkers hier op voorzien zijn en dat het absoluut geen kwaad kan.
Dit is namelijk wat ik van plan ben bij de ep2500, leek me handig om te weten of dit nu echt werkelijk zo slecht is ofniet?
Mvg
Comment
-
Ligt aan de opbouw van de voeding van de versterker.
Even mijn kennis weer opgesprokkeld, als ik iets niet helemaal 100% heb gezegd hoor ik het graag.
Als de versterker een gedeelde voeding heeft, kun je de versterker 'ongelijk' belasten om meer vermogen te creëren, wat makkelijk is bij top/sub setjes. Zo kun je 2 dezelfde versterkers gebruiken, eentje voor links, eentje voor rechts. Vervolgens heb je dus voor een top en een sub 1 versterker. De top pakt relatief minder vermogen en de sub meer vermogen.
Even een praktijkvoorbeeld. Je hebt 2 subs van 600 watt, 2 tops van 300 watt (RMS allemaal)
Dan kun je óf een versterker van ca. 2x 1 KW kopen én een versterker van 2x 500 watt, óf twee versterkers welke beide 2x 600 watt leveren.
Bij dit laatste zal de top ca. 400 watt opnemen terwijl er dan nog veel meer vermogen voor alleen de sub over is, namelijk ca. 800 watt.
Echter, dit gaat dus alleen op als de versterker een gedeelde voeding heeft voor beide kanalen. Als elk kanaal apart is opgebouwd gaat dit niet op. Hoe de EP2500 precies is opgebouwd weet ik helaas niet.
Comment
-
Nu zit ik hier goed en wel met mijn ep2500
Maar zo stom als ik ben heb ik niet gekeken hoe ik hem kan aansluiten:s
dat gaat dus niet gewoon met zo een rood/wit tulpje erin, en dan eentje in mijn pc
zo eentje: http://z.about.com/d/hometheater/1/7...ocablesnew.JPG
Hoe dan wel?
Comment
-
Verloopje van 2x RCA female naar 1x 3,5 mm jack male. :) Deze past precies in de hoofdtelefoonuitgang van je PC.
Persoonlijk zou ik er wel een klein simpel mixertje tussen zetten... stel dat het volume op je pc vol open staat terwijl je dat niet merkt en de versterker staat redelijk open.... word je zo weggeblazen. ;)
Comment
-
Na het uitschakelen van mijn ep2500, gain eerst compleet dicht, muziek af via pc..
Dan komt er nog zo een raar krakend geluidje door mijn boxen, precies zo een soort ruis, die schokkend terugkomt voor ongeveer 15sec, bij dit gekraak lichten de cliplichtjes ook aan, daarom had ik dan ook een mail gestuurd naar de verkoper (officiele verdeler van behringer in belgie) waarop ik dit antwoord kreeg
Joris,
Dit is normaal....
Er zitten geen relais in het toestel in.
D.w.z dat na het afzetten de voedingspanning naar beneden gaat en op een bepaald punt hoor je dat in de aangesloten componenten.
Niets om je zorgen over te maken.
Alle EP 2500 toestellen hebben dat.
Er zit een triac in om de uitgang kort te leggen in het geval de versterker moest defekt gaan.
Is dit een geloofwaardig verhaal?
Ik post dit nu omdat ik ineens merk dat mijn jb box een raar geluid produceert bij zware bassweergaves (wat ie voordien niet had), geen vervorming van de bass, maar geluid komt uit de tweeters, zo klak klak alsof ze meetrillen met de bass?
Iemand een slimme ingeving hoe dit allemaal in elkaar steekt?
Cliplichtjes die aanflashen lijkt mij nooit goed te zijn, ik heb zo een vermoeden dat dat mijn box verne*kt om het zo te zeggen
Comment
-
Je crossover die aan gaat lijkt me normaal, ook is het juist slecht voor je versterker als hij hem niet even clipt tijdens het aanzetten.
Maar over je speakers, dit lijkt me niet goed. Probeer eens even niets anders aan te sluiten dan een cd-speler -> versterker -> speaker? Heb je dan nog het zelfde probleem?
Comment
Comment