Announcement

Collapse
No announcement yet.

"clip" vraag

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

is het nou echt zo dat je actieve speakers het beste helemaal open kunt zetten, en dan het volume regelen met het mengpaneel?
    Ja en nee.

Ja: Je hebt dan een optimale signaal/ruis verhouding en er is niemand die je speaker nog even extra open kan draaien. (Als je speaker relatief zacht staat ingesteld, heb je effectief gezien meer ruis). In de praktijk zal dat niet zo snel naar voren komen. Hoe de theorie hier achter precies in zijn werk zit, gaat me wat te boven. ;)
    Nee: Als iemand met zijn mixer uitschiet (gebeurt snel als je een fader als master hebt) is er een kans dat de boel in de clip of protect springt, of nog erger.

Comment

Zo doe ik het ook, versterker van de speakers helemaal open en met de gain regel ik dat ik niet boven de 0db kom.
      Zaterdag mijn DB set even testen op een buitenlocatie, 40ste verjaardagsfeest van 130 man, tuin van 25m x 12m, ik heb het geluk dat het feest pas begint om 22u en dus niet heel hard hoeft te zijn, van 18u tot 22u mag het ook niet te hard gaan meer achtergrondmuziek en pas vanaf 22u iets harder.

Comment

Extra tips:

Bij mengtafels in het algemeen heb je meters voor je master(s).
        Als je deze rond de 0dBU houdt (of rond de -18dBFS bij digitaal), heb je over het algemeen geen probleem.
        Wil je harder, prima, ga je gang. Maar blijf altijd op je oren vertrouwen, die hebben het meestal goed. Wanneer je (te) hard gaat, gaat je set minder mooi of zelfs lelijk klinken. Als je vervorming hoort gaat het helemaal mis.

Peak/clip is niet altijd erg, als het maar niet de hele tijd is. Sommige mengtafels (de preamps) varen er wel bij... In het lokale poppodium hier ligt een (oude) Soundcraft Venue II. Daar moet je echt snoeihard ingainen, met als gevolg dat je wel aardig rode lampjes ziet af en toe.
        Maar als je boxen 5 minuten in de clip zitten, is dat best veel hoor. Op het randje.

Dus met wat GBV (Gezond Boeren Verstand) en vertrouwen op wat je oren je vertellen, zul je niet zo snel een setje slopen.

Verder zag ik van Baz nog een opmerking over beveiliging van dure boxen die wel werkt: Valt tegen hoor!
        Als ik met een Meyer 700 subje werk en ik draai te hard dan gaat het stuk... Goedkopere merken schieten dan in de limit of in protect. ;)

Comment

Als ik mijn Pioneer DDJ T1 controller aansluit op mijn Mackie Pro FX 8 mengpaneel en daar mijn actieve mackie speakers aansluit (alles met procab kabels), en ik zit de versterkers helemaal open krijg ik ruis. Als ik de versterkers op 12 uur zet heb ik geen ruis. Lijkt voor mij dus niet helemaal te werken..

Comment

Bij de gemiddelde Mackie box heeft de versterkerknop inderdaad een boost. Twaalf uur staat waarschijnlijk ook '0' bij... D'as de juiste instelling dus. ;)

Comment

op 12 uur staat een 'U' en bij helemaal open 'Max'

Comment

Dit geld ook bij behringer, als je de gain/volumeknop op half zet is dat vol open als je er een mengpaneel o.i.d. hebt achterhangen. Deze kan je nog verder opendraaien als je er alleen een microfoon aan hebt hangen. Dus niet helemaal opendraaien als je er een mengpaneel oid hebt achterhangen, dan zal hij al gaan clippen als je nog geen -20DB draait...

Comment

U = 0 = Unity gain.
                  Zoek maar op. ;)

Comment

Working...
                  X