Announcement

Collapse
No announcement yet.

"clip" vraag

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• "clip" vraag

Hoi,

Ben Jamal, 14 1/2 jaar. en ben DJ, ik heb 2 toppen van Behringer (b212), En tijdens een feestje als ik ze niet overdreven hard zet, beginnen de CLIP lampjes te branden.

Ik wil graag een duidelijke uitleg over dit lichtje, en wat de gevolgen kunnen zijn als ze te lang aan staan.
    En wat ik er eventueel tegen zou kunnen doen.

Met vriendelijke groet Jamal

Clippen wil zeggen dat je pieken van je geluid afgekapt worden.
    Eigenlijk wil dit dus zeggen dat je je versterker overstuurd.
    Het gevolg hiervan kan zijn dat er veel rook en weinig muziek uit je speakers gaat komen.
    Probeer dan ook ten allen tijde uit de clip te blijven.
    Het enige dat je eigenlijk kan doen om dit te vermeiden is je master een stukje naar beneden halen.

Comment

dus rook betekent op den duur gewoon "kapot"? Dit valt dan natuurlijk niet onder de garantie?

MVG Jamal

Comment

Klopt allebei!

Comment

maar bij de behringer b212 top, zit een beveiliging lees ik net, dus kan niet kapot gaan?

Comment

Alles kan kapot, als je er lang genoeg een te hard clippend overstuurd (enz.) signaal in stuurt zal hij uiteindelijk toch kapot gaan.

Comment

Maar als 5 minuten de clip aanstaat is hij toch niet meteen kapot?

Comment

Hoi Jamal,

Clippen houd in dat het signaal dat je door de speakers probeert te persen harder is dan je apparatuur kan weergeven. Dit houd in dat tijdens geluidspieken (en in extreme gevallen continu) gelijkspanning op de speakers staat en daarmee wel stroom door de spoel loopt zonder beweging. De spoel produceert dan warmte en wordt niet gekoeld doordat er ook geen luchtverplaatsing in de achterkant van de speaker is. Het gevolg is dat op een gegeven moment de lak (isolatie) van de spoel en de lijm die de spoel bij elkaar houdt, kan gaan smelten. Dat kan vervolgens weer leiden tot het vastlopen van de spoel en/of kortsluiting. Niet goed dus.

Let wel clippen kan door een te hard signaal naar de versterker te sturen, maar ook door in je mengpaneel de gain te hard te draaien (in het rood)
                Zoals ik uit je verhaal begrijp (de clip lampjes) gaat het hier om oversturing van de versterker.

Ik vraag me een paar dingen af;
                is het de actieve versie van de 212 of heb je een aparte versterker?

Staan de gain knoppen van de versterker helemaal open? Ik zie nog wel eens dat mensen proberen het geluid af te regelen met het versterkervermogen. Op zich kan dit, maar je moet je dan bewust zijn dat hoe lager je de gain draait, hoe eerder alles gaat clippen. Veiliger is om dit vanuit een mengpaneel in te stellen en de gain van de versterer (of in het geval van actieve speakers de gain op de speaker zelf) helemaal open te zetten.

Voor hoe veel mensen was het feestje? In een ruimte heb je minder vermogen nodig als er maar 10 mensen in staan dan als er 50 mensen in staan. Mensen zijn als het ware zakken met water die geluid absorberen. Op een gegeven moment klinkt het geluid dicht bij de speaker keihard en een paar meter ervandaan is het een stuk zachter.
                Het is overigens ook de moeite waard om de speakers hoger te plaatsen dan mensen lang zijn, zo berijk je hun oren zonder de demping van hun lichaam.

Ik hoop dat je er wat mee kan.

groetjes, bas

Comment

Bedankt!

Het is de actieve verie en er waren 50 mensen t was overigens buiten

Comment

Clip beveiliging, daar moet je je niet teveel van voorstellen, bij duurdere merken wil het nog wel wat doen, maar over het algemeen gaan clippende speakers gewoon kapot ondanks de clip beveiliging, ik kan je niet adviseren om uit te proberen hoe lang clippen kan, een keertje even in de clip zal niet direct heel veel schade aanrichten, maar langer dan heel even richt schade aan en het gaat niet altijd gelijk kapot, het gebeurd ook dat de schade al is aangericht en dat op een later moment de speaker kapot gaat.

Comment

Een vriend van mij heeft een Skytec versterker en daar staat een "peak" lampje op, is dat hetzelfde als "clip"?

Comment

Ja dat is hetzelfde

Comment

Oké, ik wil je heel erg bedanken voor de informatie!
                          Last edited by DJ sjamou; Tuesday-29-05-2012, 15:06.

Comment

Slotjeee.

Comment

Volgens mij blijven topics hier gewoon open, mocht iemand dezelfde vraag hebben kan dat mooi overzichtelijk hieronder worden gepost.

Ik heb namelijk een vraag over de opmerking Baz: is het nou echt zo dat je actieve speakers het beste helemaal open kunt zetten, en dan het volume regelen met het mengpaneel? Ik zet ze nu namelijk meestal op twaalf uur en dat gaat hard zat.. Ik heb het idee dat ze eerder clippen met de versterker open dan de gain open, maar ik kan het mis hebben

Comment

Working...
                              X