Announcement

Collapse
No announcement yet.

Zelfbouw geluidskist

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Zelfbouw geluidskist

Beste forumleden,

Ik ben van plan om van een kist (bierkist oid) een geluidskist te maken.
    Dus een accu erin, een radio en nog iets dat ik een iPod dockje (****-mini jack) erop maak, en nog gewoon een kabeltje (***-mini jack) voor naar telefoon ofzo.
    Ik ben dan van plan om aan de grote kant, in het midden een subwoofer te maken, en dan links en rechts (boven) een speaker voor de hoge-mid tonen.
    Nu lijkt me dik hartstikke leuk om aan te gaan knutselen. Maar ik zit met het probleempje dat ik niet weet wat voor speakertjes erin moeten. budget zal rond de 50 zijn. Accu kan ik aankomen, en een radio ook. Alleen zou ik dan ook weer niet weten hoe ik alles moet aansluiten. En hoe zit het met een versterker etc? Ik kan ook denk ik wel aan een auto versterker komen.

Kortom:
    - 2x hoog-mid inbouw speakertjes, 1x subwoofer inbouw
    - Hoe alles aansluiten?

Het gaat mij dan ook niet echt om de kwaliteit, zolang er maar een beetje normaal geluid uit komt. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Lars

En de versterker? Of zit die al bij de radio inbegrepen? trouwens, auto-amps zijn er al voor maar €20!!

Comment

Originally posted by JanPetersen View Post
      En de versterker? Of zit die al bij de radio inbegrepen? trouwens, auto-amps zijn er al voor maar €20!!
      Klopt, maar ik ga een keertje naar een autobedrijf toe, en daar kan ik voor een (heel) klein bedrag een accu, en waarschijnlijk ampje en radio krijgen.

Comment

En wat voor krat ga je gebruiken? En welke maten?

Comment

Originally posted by JanPetersen View Post
          En wat voor krat ga je gebruiken? En welke maten?
          Ik denk een Heineken bierkrat. Geen idee wat de maten ervan zijn... :oops:

Comment

Subwoofer zou ik niet doen. Het kost aardig wat energie om lage tonen te produceren en in zo'n kist komt dat toch niet tot zijn recht. Kun je beter twee 9x6 inch ovaaltjes pakken, dan heb je toch nog een aardige conus-oppervlakte en een redelijke laagweergave. Hoef je ook geen crossover te pakken...

Daarnaast gewoon de autoradio-uitgangen pakken als versterkte output. Een extra amp trekt alleen maar meer vermogen.

Ook al nagedacht hoe je de accu weer gaat opladen als hij leeg is...?

Comment

Bedankt, heb je voorbeelden van deze speakertjes?
              Heb tevens ook al wat oude speakers open gemaakt en de speaker zelf eruit gehaald.
              Heb er nu eentje van 8 Ohm, en 20 watt.
              Ik kwam er dus ook net achter dat de meeste autoradio's ook al een versterker erin hebben zitten.
              Opladen van accu heeft mijn opa iets voor :)

De speaker die ik heb gevonden is dus 20 watt op 8 Ohm, en is gewoon een mid die ook wel wat hoog en laag doet. Waarschijnlijk vind ik er nog wel een.
              Wat zal ik er dan nog bij kopen? Het leukste vind ik om deze kist te maken van dingen die ik nog heb liggen, of 2e hands dingen, of gewoon nieuwe (goedkope) dingen.
              Is het beter om nog een klein goedkoop tweetertje erbij te nemen?
              Last edited by DJ Lars; Saturday-02-06-2012, 15:22. Reason: nodig = beter

Comment

Net even verder gezocht naar oude speakers, en ik heb een setje gevonden en opengemaakt. 2x 3 watt, 4 Ohm. En ik heb nog een 20 watt, 8 Ohm.
                Heeft dit nut om samen te gebruiken, en kan dit?
                Als ik ze tegelijk laat spelen dmv. verloopjes (zonder versterker) mis ik toch wel wat bass. Wat kan ik hier aan doen?

Mijn vader heeft een oplader voor de accu, dus dat is geen probleem.

Comment

Ja, je kunt nu eenmaal niet van die kleine speakers verwachten dat ze een flinke bass geven. Dat gebeurt bij geen enkele speaker die je gaat gebruiken, daar heb je namelijk te weinig vermogen voor en een te kleine kastbehuizing die daarnaast ook niet geoptimaliseerd is.

Kratradio's maak je juist om een mobiele bak herrie bij je te hebben, niet om een eersteklas HiFi systeem te maken. ;)

Duw er gewoon twee 6x9 ovale car-audio speakers in en je hebt genoeg herrie voor een strandfeestje of bij het zwembad. Door de grotere conus-oppervlakte krijg je er dan nog een redelijke bassweergave uit. Koop twee goedkope Caliber speakers tweedehands ofzo(kosten nieuw al niet veel) en je bent klaar.

Comment

Oke, dan ga ik kijken of ik die speakertjes ergens kan vinden.
                    En anders, zou het een oplossing zijn om de 2 kleine 3W op 4Ohm te gebruiken met een wat grotere ovale speaker?

Wat voor aansluitingen heeft zo'n beetje de gemiddelde autoradio? En hoe ga ik daar mijn 2 of 3 speakers op aansluiten?

Comment

zou het een oplossing zijn om de 2 kleine 3W op 4Ohm te gebruiken met een wat grotere ovale speaker?
                      Kun je doen, maar het verbruikt meer energie en het levert nagenoeg geen extra geluid op. Meerwaarde is dus minimaal.

Wat voor aansluitingen heeft zo'n beetje de gemiddelde autoradio?
                      Meestal een ISO connector. Kun je er eventueel af slopen en de losse draadterminals via een kroonsteentje aansluiten, of passende kabelschoentjes zoeken.

Meeste autoradio's zijn vierkanaals, 2x voor, 2x achter. Balans tussen die twee kun je meestal instellen.

Comment

Ben nu de krat de finishing touch aan het geven, vandaag het rooster waar de flesjes in staat eruit gehaald, en nu dus alle randen eraf schuren.

Ik denk dat ik toch de 2 kleine 3W op 4Ohm ga gebruiken met een andere grotere speaker (die ga ik nog kopen of uit een speaker halen, of ik moet nog een zelfde 20W 8Ohm vinden)

Over de ISO connector, welke draden moeten dan naar de accu, en welke naar de speakers?

Comment

Kratje is af, dalijk komen de planken erin waar alles op komt te liggen.
                          De speakers die ik nu heb in inch.
                          De grote 20W, 8Ohm is 5 inch.
                          De 2 kleine van 3W, 4Ohm zijn 3 inch.

Ik heb het nu samen aangesloten op een oude versterker, klinkt opzich nog best wel aardig en hard. Ik kijk of ik nog een vervangende grote speaker vind, en anders gebruik ik deze, kan ik hem er altijd nog uithalen als ik een andere heb.
                          Hebben jullie nog tips?
                          Over de ISO connector, welke draden moeten dan naar de accu, en welke naar de speakers?

Comment

Misschien kan je hier iets mee, en dit staat denk ik wel in de handleiding!

Comment

Hallo,

Ik wil net als dj lars een kistje maken. ik heb nu het volgende:
                              -2x 120 carspeaker
                              - bierkratje'
                              -2x 9v accu
                              wat heb ik verder nu nog nodig

ik hoor het graag

gr william

Comment

Working...
                              X