Announcement

Collapse
No announcement yet.

Crossover/limiter

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Als ik mijn topkasten op mid-high aansluit, zit er hier echt bijna geen bass in.
    Natuurlijk is dit de woofers hun taak, maar is het normaal dat de topkasten dan werkelijk bijna gaan bassen geven?

Of worden topkasten misschien meestal full range aangedreven?
    Last edited by joris1; Tuesday-12-05-2009, 02:21.

Comment

Het is logisch dat je topkast nu geen bass voor zijn rekening neemt, dit doet de subwoofer nu.
      Veel topkasten spelen wel fullrange, maar als de woofer ook nog zware bassen moet verwerken, scheelt dit in de opbrengst van het geluid, omdat hier veel versterkervermogen in wordt gestoken.
      Nu je er een crossover tussen hebt zitten, wordt de topkast ontlast van de zware bassen en is er meer ruimte voor het mid om weer te geven.

Comment

Ok, dacht dat midtonen ietsje meer bas bevatten maar dus niet. Is het een groot verschil wat de versterker moet leveren als hij de tops full range of mid high moet aandrijven?
        Ik veronderstel van wel aangezien de bas toch het meeste vermogen vergt..

Deze vraag is nog al eens opgekomen, maar ga hem nog eens beetje specifieker stellen: Gaan mijn tops harder dmv de crossover als ik ze alleen op mid high laat spelen? (rekening houdend dat mijn versterker nog zeer veel vermogen te over heeft, dus ook genoeg voor full range te laten spelen).
        Uw vorig antwoord was dat het slechts een minimale opbrengste opleverde en dat de tweeters niet veel meer gingen aankunnen..

Comment

Bass vergt inderdaad het meeste vermogen en een woofer heeft het ook zwaarder wanneer hij lagere frequenties weer moet geven (de conus beweegt meer).

Je tops zullen iets harder gaan, maar niet veel. Dankzij de crossover heeft de woofer meer ruimte voor de midweergave, echter blijft de tweeter compleet hetzelfde doordat je topkast een intern filter heeft met een scheidingsfrequentie, waardoor hoge tonen naar de tweeter gaan en alles vanaf het mid naar de woofer.
          Je kunt dus waarschijnlijk ietsje harder spelen, maar je moet wel letten op je tweeter omdat deze onder dezelfde omstandigheden blijft spelen.

Comment

Ok, aangezien ik versterkervermogen te over heb voor mijn tops, ga ik deze fullrange laten spelen. (en ze zeker nooit op maximum zet dus woofer ziet niet veel af)

Dus is het ook overbodig voor mij dat ze een beetje harder gaan als normaal aangezien ik het volle vermogen nooit aanspreek.
            Ook als ik het volume zeer zacht zet op mijn kot, kan je nog horen vanwaar de bass komt (deze staat een metertje van mijn fullrange). Geeft nogal raar effect. Natuurlijk bij hardere volumes valt het allemaal mooi in elkaar.

Zetten dj's hun tops dus alleen maar op mid high om het benodigde versterkervermogen te doen dalen?
            Of ook om de kwaliteit en hardheid van het midgebied een boost te geven?

Comment

Omdat de woofer meer ruimte krijgt om mid weer te geven, krijg je hier een betere klank bij. Een top is eigenlijk ook niet bedoeld om lage tonen door te laten spelen. Een 12" woofer is al meer geschikt voor midweergave dan voor lage tonen. (Neemt niet weg dat er ook prima 12" subwoofers zijn, maar dat terzijde.)

Wanneer je een tweeter hebt voor hoge tonen, woofer voor mid-tonen en een subwoofer voor de lage tonen, heb je een beter klankbeeld dan wanneer een luidsprekerkast het mid en laag door dezelfde woofer moet weergeven.

En wanneer je je tops ook apart aanstuurt, kan de woofer wel harder spelen. Hiermee bedoel ik dus dat je ook je tweeter en woofer afzonderlijk van elkaar gaat versterken, oftewel bi-amp. (Wat eigenlijk een term is die voor meerdere toepassingen geldt.) In zo'n geval kan je woofer wel wat harder spelen, terwijl het volume voor je tweeter hetzelfde kan blijven.

Comment

Misschien wat offtopic.
                Waarom spelen mijn versterker en boxen harder als ik deze op mijn pc aansluit ipv op mijn mp3speler?
                Geeft mijn mp3 een minder sterk signaal als mijn pc?

Comment

Waarschijnlijk wel, aangezien een MP3speler gevoed wordt door batterijen/accu'tje en deze alleen 2 kleine oortelefoontjes moet versterken, normaalgesproken.

Comment

Ok spijtig, vriendin van mij wou haar ipod aansluiten op een versterker, maar dan vrees ik dat vol vermogen van versterker niet benut gaat kunnen worden.

Comment

• Kan je prima aansluiten op een versterker, alleen dient het ingangssignaal extra versterkt te worden, dus zul je hem 'iets harder moeten zetten'.

Comment

• Ik heb het hier net geprobeerd met mijn mp3, en heeft één van de hoogste uitgangsvermogens van mp3's, ipod is er in ieder geval niks tegen.. En geluid valt toch wel tegen ivm pc.
                        Maar we zullen eens proberen, dan zien we wel.
                        Heb trouwens nog een jb ax400 voor 70euro op de kop kunnen tikken olé.

Comment

• Dat zegt niks, het ligt aan de impendantie van hetgeen dat je er op gaat aansluiten.
                          Hier heb ik verder niet zoveel kennis over.

Comment

• Ik heb hier nu al even mijn behringer cx3400 staan maar zit met klein probleempje.
                            Aangezien ik bijna geen ervaring heb met crossovers vroeg ik af wat hier het probleem kon zijn:

-crossover, versterker, benodigde XLR kabels

Signaal komt vanuit mijn pc naar crossover en zo dus naar mijn versterker.
                            Als ik mijn xlr kabel op "low" insteek op de crossover, krijg ik mooi geluid uit het laag wat ik kan regelen (zoals het hoort dus)
                            Maar als ik dan de kabel uit "low" trek en op "mid-high" steek krijg ik geen geluid meer? Soms na lang wachten en wat aan de kabel trekken duwen (precies niet goed contact ofzo?) komt er dan toch geluid uit. Maar dan valt het geluid soms ook weer weg..

Vraag me af waaraan dit kan liggen? Een ingang van mijn crossover kapot of?

Comment

• Al een andere kabel geprobeerd? Zit hij nu in de A-kant? Probeer dan de B-kant eens.
                              Kortom, probeer zoveel mogelijk uit te wisselen om na te gaan waar het probleem zit.

Comment

• Kabel zal niet maken aangezien hij gewoon op de low-kant wel perfect werkt.

Gewoon 1 kant van kabel uit low, en in de uitgang erlangs mid-high.
                                Hiermee wil ik zeggen dat er zo goed als geen andere factoren zijn wat dit kan verklaren..
                                Spul is wel 2dehands gekocht, weet niet in welke mate zo'n crossovers kapot kunnen gaan, misschien eens ergens binnenbrengen..

Comment

Working...
                                X