Announcement

Collapse
No announcement yet.

Crossover/limiter

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Is het zo dat als je een crossover gebruikt, je set wordt geoptimaliseerd, wat voor mij betekent dat bv je tops harder gaan omdat daar de lage tonen zijn uitgefilterd voor de subs, met als gevolg dat er meer watts kunnen gaan naar de midden en hoge tonen (en dus harder gaan in deze omgeving dan zonder crossover)?
    Dit geldt hetzelfde voor de subs (gaan dus ook harder omdat het vermogen alleen naar de lage tonen wordt gestuurd)?

Comment

Je set wordt inderdaad geoptimaliseerd. Lage tonen worden nu niet meer door de tops meegepakt, dus gaan naar de subwoofer, waardoor er voor de woofer van de tops andere frequentiegebieden overblijven om te versterken. Voornamelijk de lagere frequenties nemen veel versterkervermogen in beslag. Je kunt dus de woofer van je tops iets meer belasten met het mid.
      Het hoog moet je echter mee oppassen. Hier verandert namelijk verder niets in! Deze frequentiescheiding tussen je hoog en mid blijft hetzelfde, waardoor je hoogdriver nog steeds precies dezelfde frequenties weergeeft. (Uitgaande van een kast met een ingebouwd passief filter). Grote fout is dan ook dat mensen veel meer vermogen op de tops gaan zetten, waardoor de hoogdriver wel eens de geest zou kunnen geven, omdat hij stukken meer vermogen krijgt te verwerken.

Uiteraard zijn er ook setups waarbij het hoog en mid in deze situatie apart worden versterkt (bi-amp), maar daar ga ik verder niet op in omdat dit niet van toepassing is op deze situatie. ;)

Comment

Vervorming van de lage tonen herken ik direct, maar vervorming van de hoge tonen heb ik nog niet veel meegemaakt, hoe klinkt dit?
        Waarschijnlijk moeilijk te beschrijven, soort ruis ofja..

Comment

Morgen heb ik mijn crossover.
          Kunnen jullie misschien nog zeggen welke kabels ik allemaal precies moet kopen?

crossover, 2 versterkers

2xlr kabels of?
          Last edited by joris1; Friday-24-04-2009, 17:49.

Comment

Ligt er echt aan welke crossover en versterker je hebt.

Comment

behringer ep2500
              behringer cx3400

Comment

Voor je versterker is iig een XLR of Jack aansluiting nodig. De achterkant van je crossover was wat lastiger om te googlen, maar XLR is vanaf de achterkant gezien de linkeraansluitingen en Jack de rechter. Vergelijk dit gewoon met wat je op je crossover hebt. XLR raad ik trouwens wel aan boven Jack.

Comment

Originally posted by Patrick View Post
                  XLR raad ik trouwens wel aan boven Jack.
                  Wanneer het om vaste installatie gaat (waarbij je de connectoren dus nooit loshaalt), maakt het niet uit of je nu Jack of XLR neemt. Wanneer het spul vaak los en vast moet zou ik inderdaad ook liever voor XLR gaan. Dit omdat je nooit kortsluiting kan maken wanneer apparatuur per ongeluk toch aanstaat, iets wat met Jackplug bijna 100% gegarandeerd is in een dergelijke situatie. Dit komt omdat de diverse ringen van de Jackplug de raakpunten binnen het chassis raken als je hem er in steekt.

Comment

Mits je een jackplug hebt met twee of meer raakpunten, bij een mono kabel kun je namelijk helemaal geen kortsluiting maken. Hier zit namelijk maar één raakpunt.

Comment

In dit geval gaat het natuurlijk om een plug met 3 ringen.
                      Mono kabels zitten meestal aan goedkope microfoons en worden soms nog wel eens toegepast bij oudere/budget luidsprekers & versterkers.

Comment

Drie ringen? Ik ken maar één toepassing voor een jack plug met drie ringen en dat is niet stereo, stereo is namelijk één ring links geluid, één ring rechts geluid. Drie ringen komt volgens mij alleen maar voor bij stereo headsets: één ring links geluid, één ring rechts geluid en de derde ring is van de microfoon.

In dit geval gaat het dan toch om twee ringen?

Comment

Overigens, als ik de Manual bekijk van de CD3400 zie ik nergens een jackplug zitten.. gewoon allemaal XLR uitgevoerd.

Verder, hier een stukje op Wikipedia welke in de sectie Tip/ring/sleeve terminology laat zien wat ik bedoelde, namelijk gebalanceerde jack.

Comment

De CX3400 (de CD3400 ken ik niet namelijk:)) heeft inderdaad alleen maar XLR pluggen. Niks kiezen dus, gewoon die XLR nemen. Iets anders kun je immers niet!

@Rick: ik houd mijn mond al, ik geef me gewonnen!

Comment

Typo, ik bedoelde natuurlijk de CX3400 in m'n vorige post. ;) Na zoveel getyp op een dag slipt er wel eens een foutje in. :D

Comment

Haha moet je nagaan als je ook nog eens producten in moet voeren! Ik zit al bijna 8 uur producten in te voeren + forum, ik heb onderhand lamme handen!

Maar goed, dat even totaal off-topic! Back on-topic?

Comment

Working...
                                X