Announcement

Collapse
No announcement yet.

Crossover/limiter

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ik had nog een paar vraagjes over de crossover:

Er staat een multiband limiter op, zo een draaiknopje van -6 tot 18, op wat moet ik deze zetten en wat betekenen de getallen? (ik heb al gemerkt dat op -6 het limitlampje veel rapper gaat branden dan op hogere waardes, maar hoe weet ik nu op welke waarde ik het echt moet zetten?)

Polarity switches for each output allow quick and easy runtime compensation for various driver and horn types. (de polariteit verwisselen? wat heeft dit voor nut?)
    Last edited by joris1; Wednesday-29-04-2009, 20:04.

Comment

-6: Limiter kapt hem af wanneer pieken op -6 dB komen
      ...
      18: limiter kapt hem af wanneer pieken op 18 dB komen

Beste is om je limiter op 3dB of iets eerder (0dB) in te stellen, zodat je nooit kunt oversturen.

Comment

Ik heb mijn vraag nog ge-edit moest je het nog niet gezien hebben.. (zie boven)

en waarom gaat het tot 18dB, daar speel je ze dan toch kapot mee of wat is hier het nut dan van?
        en is het technisch mogelijk om je speakers nog kapot te spelen met een limiter? (als ie op 0dB staat

Comment

Polarity switches for each output allow quick and easy runtime compensation for various driver and horn types. (de polariteit verwisselen? wat heeft dit voor nut?)
          Soms heeft het nut om de kasten 'uit fase' te zetten. Wanneer je zoiets toepast, geen idee. Voor simpele setups in ieder geval niet, tenzij er iets niet goed gesoldeerd is. ;)

en waarom gaat het tot 18dB, daar speel je ze dan toch kapot mee of wat is hier het nut dan van?
          Pioneer mixers kunnen volgens mij tot een dB of +12 uitsturen. Is dat verstandig? Zeker niet! Wordt het gedaan? Jahoor. Een beetje koekenbakker ramt die fader open, want het setje moet naarmate de avond vorder steeds harder, en harder, en harder...
          En dan grijpt de limiter toch in, vervormt het geluid, maar houdt je speakers nog redelijk heel.

en is het technisch mogelijk om je speakers nog kapot te spelen met een limiter? (als ie op 0dB staat
          Als je je versterker van 2x 700 watt helemaal opengooit op twee speakertjes van 250 Watt max.: Ja.
          Praktisch gezien en met een beetje gezond verstand: Nee.

Comment

Ok, wat ik hieruit opmaak is dat je je boxen niet kapotspeelt als je het boeltje niet te hard overbelast en niet overdrijft hierin?
            Blijft het rode lampje branden als je ze overstuurt of gaat het uit nadat ie het geluid heeft aangepast? Of blijft het misschien branden als teken dat ie het geluid niet meer binnen aanvaardbare grenzen kan dempen?
            Nogal specifieke vragen waarschijnlijk, verschilt misschien van limiter tot limiter?

Comment

Brandt volgens mij zolang hij ingrijpt. En als hij het geluid heeft teruggeschroefd, maar het signaal nog steeds veel te hoog ingestuurd is, grijpt hij nog steeds in.

Gewoon gezond verstand gebruiken, niet boven de 0 dB uitsturen (want dan vervormt je geluid omdat de voorversterkers in je mixer dit niet goed aankunnen) en je versterker niet te veel opendraaien. Heb al eens vaker op het forum verteld hoe je je geluid het best instelt. Mengpaneel op +3dB uitsturen (kan geen kwaad), limiter instellen, versterker gainknoppen open zetten tot het gewenste niveau, en vanaf dat punt weer netjes op 0 dB uitsturen. Zo zit je altijd goed en kun je eventuele 'oeps'-pieken nog goed opvangen.

Comment

Ok heel fel bedankt!

Ik merk wel dat mijn sub (250watt, ja ik weet SPL telt meer maar daar heb ik geen gegevens over) veel rapper aan zijn grens zit dan mijn 300watt jb box die mid en hoog voor zijn rekening neemt, zal voor wat zwaardere sub eens gaan rondkijken denk ik ;)

Comment

Subfrequenties vergen ook meer van een woofer. En het ligt uiteraard ook aan de specificaties van de woofer zelf. Een woofer met een wat zwakkere magneet zal minder presteren. En ook omdat je verschillende speakers en kasten door elkaar gebruikt, kun je nooit een goede vergelijking maken.

Comment

En wat als ik nu 2 speakers ( 1 van 100watt en 1 van 300watt) parallel op één speakeruitgang aansluit? Zal de crossover dan ook al limite als het voor die van 100 teveel wordt?
                    (niet dat ik dit ga doen maar vroeg het met af)

Comment

Een crossover of limiter, of welke andere speakerprocessor dan ook kan nóóit zien wat er achter hem hangt.
                      Het enige waar hij zich op richt is de ingang die hij voor zijn kiezen krijgt, welke wordt aangepakt en vervolgens op een nette manier verder wordt gedistribueerd. In dit geval pakt hij dus alleen de pc aan. (Of mengpaneel, in de meeste gevallen.)

Comment

Ok
                        als je een gat hebt in je frequentiegebied tussen 150-440hz (wat ik heb), dit zijn al meer de middenklanken?

Comment

Het mid ligt meer rond de 1 Khz. Dit kun je nog bijtrekken met je equalizer op de pc, of anders een losse equalizer. (Kan altijd van pas komen aangezien jij het leuk vindt om met diverse setups te spelen. ;))

Comment

Ok, op mijn pc staat een equalizer dus mooi meegenomen..
                            Om nog even terug te komen op mijn vorige vraag over de 100watt en 300watt box, dus het beschermt dan niet mijn 100watt box of leid ik dit verkeerd af uit uw antwoord?

Nog iets, u zei mengpaneel mag op +3db staan, maar zoals u weet doe ik dit met de pc, hoe weet ik op welke waarde ik zit of hoe moet ik dit controleren of redeneren?

Ik snap het verhaaltje van een crossover toch niet helemaal, ik had de gain van de midhoge tonen helemaal dichtgedraaid en alleen de lage es laten draaien redelijk hard, en het cliplampje bij de midde en hoge tonen springt aan. Dit heeft waarschijnlijk meer te maken met het signaal wat van de pc uitkomt zoals u zei of?
                            Last edited by joris1; Thursday-30-04-2009, 16:28.

Comment

Het beschermt inderdaad niet je 100 Watt box als ze parallel staan. Je zult dus alles af moeten stellen op de laagste waarde om alles heel te houden. (Om het even overdreven uit te drukken. ;))

Het is lastig om na te gaan op hoeveel dB je geluidskaart uitstuurt. Volgens mij kun je dit ook niet zo goed zien. Je kunt dit wel enigszins nagaan door je limiter op 0dB te zetten. Je zult dan waarschijnlijk zien dat je limiter ingrijpt. Nu schroef je het volume van je geluidskaart zodanig terug dat je limiter niet meer hoeft in te grijpen. Dan zal je om en nabij de 0 dB uitsturen.

Clippen gebeurt meestal bij een te hoog ingangssignaal. De versterker moet bij een te hoog signaal nog steeds dit harde signaal versterken, wat niet goed lukt en boven zijn vermogen uitkomt. Dit is dus niet goed voor de versterker waardoor het geluid zal vervormen.
                              Probeer eerst eens te kijken naar bovenstaand, of je niet te hard uitstuurt. Om een goed beeld te krijgen van hoe hard je uitstuurt, kun je eens kijken naar een simpel mixertje met VU-meters en eventueel gainknoppen. Dan kun je direct het aantal dB's dat binnenkomt zien en eventueel terugschroeven, en het uitgaande signaal ook in de gaten houden.

Comment

Ik weet wat clippen is, maar dit lijkt me raar, de woofer van 250 staat op een versterker met 500-600, hij is dus zeker zwaar genoeg.

Comment

Working...
                                X