Announcement

Collapse
No announcement yet.

Crossover/limiter

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Losse contacten kunnen altijd voorkomen. Je zou hem eens kunnen openmaken of je wat ziet, als je een beetje technisch bent.

Comment

• Effe terug naar die MP3`tjes. Pas daarmee op, het heeft mij al mijn speakers gekost. Als je een MP3-speler aansluit aan je mengtafel dan komt er inderdaad niet zoveel aan geluid uit. Ga je de MP3-speler harder zetten dan kan je geluid gaan vervormen. Automatisch ga je dan je versterker harder zetten, maar helaas is het geluid dan nog niet veel. Gebruik je een PC (zoals ik) dan raad ik je aan een externe geluidskaart (Behringer voor ca. €30 bij BAX) aan te schaffen. Het is gezonder voor je speakers. Let op dat je bij MP`3tjes de bitrate minimaal 192 kbps is. Maar het liefst hoger 256 of 320 kbps. Slechte MP3`tjes kunnen je je speakers kosten.

Fran

Comment

• Ik sluit mijn mp3 rechtstreeks op mijn versterker aan (heel) soms, niet via mengtafel dus..
        Gaat inderdaad niet hard, maar vervorming nog niet direct opgemerkt (soms de bass wel maar die stel ik dan bij).

Over de externe geluidskaart kan ik niet veel zeggen, ik heb in ieder geval wel nog geen problemen gehad met het rechtstreeks aansluiten, er komt zeer mooi geluid uit zonder iets vervorming, vandaar dat ik hier nog geen kwaad oog in heb.
        Wat is dan precies het zo grote voordeel van een externe geluidskaart? (aangezien mijn geluidskaart in de pc ook niet van de minste is en ik altijd op hoge bitrates draai).
        Graag wat meer uitleg :)

Comment

• Met een PC of MP3-speler stuur je een voorversterkt signaal je mixer of je versterker in. Meestal gaat dat dan via een mini jack-plug met een verloop naar 1 of 2 jackpluggen. De plaatselijke geluidsboer alhier heeft mij verteld dat dit een voor je speakers niet gezond is. Als je een externe geluidskaart gebruikt stuur je géén voorversterkt signaal naar je mixer of versterker. Meestal gaat dit via 2 tulp pluggen met een verloop naar 2 jackpluggen en voor je speakers is dit veel minder gevaarlijk. Hier gaat natuurlijk een hele therorie aan vooraf, maar of je dat wil weten? Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Fran.

Comment

• Heb inderdaad nog al gehoord dat externe geluidskaart beter is..
            Maar ik probeer mijn geval gewoon nuchter te bekijken, ik heb niks vervorming en zet mijn boxen zeker nooit voluit, vandaar dat ik mij afvroeg in welk opzicht dit dan zo slecht kan zijn voor mijn boxen..
            Ik ga het nog eens uitpluizen en mij bevindingen hier nog posten;)

Comment

• Sommige vernaggelde mp3'tjes zijn dusdanig vernield dat er subsonische tonen doorheen komen. Tonen onder de 30 Hz. En die kunnen de meeste luidsprekers niet goed weergeven (tenzij op een erg laag vermogen). Doordat je het niet hoort, zou je in theorie je luidsprekers zo kapot kunnen spelen zonder dat je daar een duidelijke oorzaak voor kunt vinden. Probeer dus altijd een low-cut filter in te stellen, volgens mij zit die ook op je crossover, maar weet ik niet zeker. Zou je eventjes naar moeten kijken.

Comment

• Op mijn versterker zit eentje (behringer ep2500) 30Hz..
                Doet het dan nog veel kwaad?

Comment

• Wanneer je een erg zwakke woofer hebt, zou je je woofer er mee kunnen verpesten. Maar, je gaf al aan dat je de woofers nooit flink belast. Dan zou ik me er geen zorgen om maken.

Comment

• Op de 3e pagina hier had ik al eens gevraagd hoe ik het moest fixen als ik 1 uitgang wou gebruiken voor laag en 1 voor mid-hoog..
                    Er werd mij dus verteld gewoon van mijn crossover van laag naar ingang 1 van versterker te gaan en van mid-hoog naar ingang 2.. (en versterker op mana geschakeld)
                    Dit heb ik dan eens geprobeerd bij mijn vx200, maar hier kreeg ik een effect wat ik niet wou, bass op ingang 1 ging goed, maar van zodra ik de mid-hoog op ingang 2 aansloot, werd OOK het midhoog weergegeven bij mijn woofers? Doe ik iets fout of?
                    Ik wil dit nu namelijk gaan toepassen op mijn ep2500.. Maar heb nog niet echt de zekerheid van hoe het juist moet..

Ofwel een tweede versterker aanschaffen, maar vind dit wat teveel van het goede aangezien ik versterkervermogen genoeg heb..

(*mono, niet mana)

Comment

• Je zet je versterker op mono. Dan worden ingang A en B samengepakt, samen versterkt en naar één van de uitgangen gebracht. (Of beide). Wanneer je beide kanten apart wilt versterken, moet je natuurlijk wel 'stereo', in dit geval twee-kanaals insturen.
                      Links het bass-signaal, rechts het hoog-signaal.
                      En aansluiten met de corresponderende uitgangen.

Comment

• Maar als ik hem op stereo zet, voor de bass is dit aan beide kanten ongeveer gelijk, maar dan krijg ik toch maar van één stereokanaal de midhoge tonen? Dus dan mis ik de andere helft? En aangezien dit bij een deel liedjes toch een aanzienlijk verschil maakt (links en rechts) lijkt me dat niet echt ideaal?

Comment

• Je meldde net dat je 1 uitgang voor het laag wilde en 1 voor het midhoog.
                          Laat nu eerst eens de term 'stereo' los en gebruik alleen "links", "rechts" en "signaal".

Wat wil je nu precies doen met welke middelen? Want ik snap niet precies wat je nu wilt doen.

Comment

• 1 versterker
                            1 crossover
                            2 subs
                            2 toppen

Veel wordt aangeraden om een aparte versterker te nemen voor laag en eentje voor hoog.
                            Maar ik wil dit doen op één versterker.

Links: lage tonen
                            Rechts: midhoge tonen

Aangezien ie verschillende signalen stuurt naar beide uitgangen, mis ik toch net die midhoge signalen die normaal gezien langs links worden doorgestuurd (want daar krijg ik alleen laag)?
                            Is deze redenering dan zo fout?
                            Of is het misschien dan zo dat ie alle midhoge tonen "samen neemt" en dus koppelt naar 1 signaal? (bijgevolg alle midhoge tonen over één signaal)

Comment

• Begin eerst eens met je crossover op stereo 2-weg te zetten. Dan gebruik je alleen maar links van de X-over, links laag van je X-overgaat naar rechts in van amp, links hoog/mid gaat naar links van de amp. Dan sluit je op rechts uit van je versterker de 2 basjes (doorlussen) aan en op links uit van je versterker de 2 topjes (ook doorlussen)

Comment

• Rick, u heeft me ooit gezegd dat er van mijn crossover 2 high outputs waren (die moest ik toen samennemen) en 1 low, wat ook zo is..
                                Maar waarom zitten er eigenlijk 2 highs op? En wat als je er maar één van gebruikt?

Comment

Working...
                                X