Announcement

Collapse
No announcement yet.

Crossover/limiter

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• De 2 highs zijn voor het linker en rechter hoog-signaal.
    Voor sub is het niet zo belangrijk dat je links en rechts apart uitstuurt, omdat je het verschil hierin niet gaat horen. Met hogere frequenties ga je dit beter merken, omdat dit vaak gebeurt met zang en instrumenten. De lage tonen zijn hierbij redelijk op de achtergrond en wat subtieler aanwezig waardoor je het verschil tussen 2 mono subs of een sub voor links en een sub voor rechts niet gaat merken.

Comment

• Inderdaad, logisch, was er zelf ook net achter gekomen..
      Mijn cx3400 heeft nu ook wel de functie "low sum" zodat ie bij stereo wel nog de beide kanalen samen neemt.. Wat eigenlijk dan niet zoveel uitmaakt zoals je aangaf, als er niet veel verschil tussen beide kanalen zit..
      Alles begint mij duidelijk te worden..
      Bijvoorbeeld als ik mijn crossover op mono instel, zal linkerspeaker en rechterspeaker hetzelfde geluid uitkomen, bijgevolg als ik dus crossover op mono zet en midhigh rechts aansluit en low op links, zullen al mijn midhigh tonen netjes mono uit mijn rechterkanaal uitkomen? (en zal ik dus geen tonen missen volgens mijn rare redenering) Want op "stereo"-functie van mijn versterker, bedoelen ze natuurlijk gewoon de kanalen onafhankelijk van elkaar regelen zoals je ook al zei..
      Ik redeneerde dat mijn midhightonen dan nog gesplitst werden over links en rechts en dat ik dan de helft zou missen, maar als ik mono uitzend is dat natuurlijk niet zo..

Bon, heel fel bedankt voor de uitleg, want nu snap ik eindelijk hoe het spel marcheert!
      Mijn enige probleem is als ik de 2 baskasten wil aansluiten op 1 kanaal, moet ik van xlr naar de draadklemmen gaan, en daar komt dat solderen aan te pas (waar ik niks van ken)..

Comment

• Het is niet zo moeilijk hoor. Lees het topic met de aansluitingen even door, denk een beetje logisch met + en - en je komt een heel eind. ;)
        (- en ground kun je voor deze toepassing gelijkstellen, voor het denkgemak. Bij gebalanceerde signalen wordt het iets anders.)

Comment

• Is het mogelijk om de klemaansluiting van je rechterkanaal te gebruiken, tesamen met de speakon aansluiting van je linker?
          Of moeten beide kanalen hetzelfde uitgangssignaal hebben?

Comment

• Maakt op zich niet uit, want die zitten als het goed is direct aan elkaar doorverbonden.

Comment

• Originally posted by Rick View Post
              Maakt op zich niet uit, want die zitten als het goed is direct aan elkaar doorverbonden.
              Let dan wel weer op dat je niet alle kasten op 1 kant van je amp zet...

Comment

• Inderdaad, maar aangezien ik nu alleen maar gebruik ga maken van draadklemmen, is dit euvel verholpen..

Comment

• Na maandenlang te prullen met mijn cx3400, werkte maar niet tegoei, maakte rare geluiden, dan toch maar geopteerd voor een andere..
                  Morgen haal ik de cx2310, geen limiterfunctie, maar aangezien ik deze nooit gesnapt heb (ledjes gingen zelfs aan als muziek niet opstond), is dit niet zo een ramp..

Comment

• Nu heb ik de achterkant van de cx2310 eens bekeken.
                    Ik wil hem op mono laten spelen, maar dan moet ik hem 4-wegs laten spelen??
                    sub, laag, mid, high
                    Op mijn cx3400 kon ik 2-wegs door low-mid en high gewoon..
                    Is er geen manier zodat ik de 2310 kan gebruiken met zijn sub uitgang en dan de rest van de tonen door 1 uitgang?

Heb ondertussen iets gevonden, ik laat hem 2-way stereo spelen en gebruik dan maar 1 kant van de uitgangen, op die manier dus ook mono..
                    Last edited by joris1; Saturday-11-07-2009, 15:44.

Comment

• Ik ben van plan om misschien 2 dap ax15b subs te kopen. Enig probleem is dat deze al een interne passieve filter hebben, vind niet echt leuk omdat het een beetje van het vermogen toeknijpt (?) en omdat ik de frequentie liever zelf regel met mijn actieve crossover..
                      Is deze interne filter makkelijk te verwijderen?

Comment

• Ik zou er eerder een soort van schakelaar tussen maken waarbij je het interne filter kunt omzeilen. Hierdoor zorg je er voor dat je ze makkelijk verder kunt verkopen en je laat het filter intact.

Comment

Working...
                        X